4 березня 2010 року у Львові відбулась прес-конференція «Чи можливо ініціювати громадою референдум, коли місцева влада проти цього (села Муроване та Сороки-Львівські)».
Участь у прес-конференції взяли:
Захід проводився у рамках проекту Центру громадської адвокатури «Правова підтримка громадських ініціатив організацій громадського сектору, ОСББ, ініціативних груп громадян у сфері місцевого розвитку», який забезпечує юридичну допомогу організаціям ініціативним групам у відносинах громади з владою у Львівській, Волинській, Івано-Франківській та Тернопільській областях за сприяння Міжнародного фонду «Відродження».
Тетяна Яцків повідомила, що проблема, яка розглядалась на прес-конференції, є актуальною не тільки для сіл Муроване та Сороки-Львівські, але для будь-якої громади, яка має намір реалізувати право на референдум.
Для світової практики місцевий референдум є однією із ефективних форм безпосередньої демократії та прикладом громадського врядування, участі у прийнятті рішень громадою.
Рішення місцевого референдуму є обов’язковими для виконання та мають пріоритет над актами органів місцевого самоврядування.
«Законом України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» передбачено питання, які можуть вирішуватись виключно референдумом. Також на місцевому референдумі можуть вирішуватись питання про дострокове припинення повноважень голови та місцевої ради, якщо громада помилилась із вибором, або ж є неефективною їх робота.
Проте якою є практика реалізації цього права у такому випадку, - на прикладі громади Муроване та Сороки Львівські можемо бачити результати», - наголосила представник Центру громадської адвокатури.
Голова ініціативної групи Лариса Волошин вказала, що потреба проведення такого референдуму виникла через те, що не вирішувались актуальні питання сіл, які стосувались захисту здоров’я населення через забруднення води у селі, роботи школи, розвитку села та інших актуальних питань.
«Якщо подивитись на протоколи засідань ради та рішення, - виносились тільки земельні питання. – Окрім того, у селі відсутній генеральний план та прозорі механізми наділення землі, що також не влаштовувало жителів». Спочатку члени громади намагались брати участь у засіданнях ради, звертались до різних органів влади щодо незаконності дій, у результаті вирішили використати єдині законодавчо визначені можливості впливу сільської громади на зміну місцевої влади.
У грудні 2007 року створено ініціативну групу щодо проведення референдуму, на який було винесено питання тимчасової заборони відчужувати землі територіальної громади, а також дострокове припинення повноважень сільського голови та депутатів сільської ради. Водночас уже на стадії реєстрації ініціативної групи активісти стикнулись із перешкодами – голова відмовився реєструвати ініціативну групу місцевого референдуму.
Леонід Тарасенко, який юридично супроводжував справу у судах та органах влади, зазначив: «Ініціативна група використала майже усі засоби захисту права на референдум. Проте навіть після рішення суду першої та апеляційної інстанції на користь ініціативної групи, не вдалось їх виконати та досягти результату. Сільського голову, який відмовляється виконати рішення судів, виконавець двічі штрафував. Поки що все зупинилось на тому, що виконавець та члени ініціативної групи звернулись до прокуратури Пустомитівського району Львівської області з проханням застосувати єдино можливі засоби виконання – порушення кримінальної справи за невиконання рішення суду. На звернення членів громади уже є відмова від прокуратури.»
Голова Центру громадської адвокатури Леонід Тарасенко наголосив, що «Закон України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» містить чимало повноважень (реєстраційних та навіть питання про припинення діяльності ініціативної групи) голови місцевої ради. Фактично на кожному етапі ініціювання такого референдуму місцева влада «озброєна» можливістю перешкоджати його ініціюванню та проведенню», - вказав правозахисник.
«Водночас система захисту права на місцевий референдум, як і загалом система захисту прав людини, в Україні не працює належним чином. – додала керівник програми правової підтримки НУО Тетяна Яцків. – Звертаючись кожного разу до суду із оскарженням неправомірних дій голови місцевої ради, можна довго очікувати результатів розгляду, і навіть у позитивному випадку домагатись виконання роками, виконавча служба закриває провадження, так і не виконавши його, а органи прокуратури неохоче порушують кримінальні справи за невиконання судових рішень».
Представники ініціативної групи готові все ж таки домагатись захисту права на місцевий референдум навіть у міжнародних інституціях та Європейському суді з прав людини. Також відстоювання власних прав допомогло згуртуватись активістам, і на сьогодні створена та працює громадська організація у селі, будується церква та вирішуються багато питань силами громади.
Довідка
Програма правової підтримки організацій громадського сектору Центру громадської адвокатури впродовж двох з половиною років продовжує успішно надавати правові консультації та допомогу організаціям на безкоштовній основі. У рамках програми надаються правові консультації громадським, благодійним, релігійним організаціям, профспілкам, ініціативним групам, громадам із різних областей України у захисті та реалізації їхніх прав.
За сприяння Міжнародного фонду «Відродження» Центр громадської адвокатури розпочав реалізацію проекту «Правова підтримка громадських ініціатив організацій громадського сектору, ОСББ, ініціативних груп громадян у сфері місцевого розвитку», який забезпечує юридичну підтримку (як консультування, так і супровід у судах та органах влади) організаціям громадського сектору, ініціативним групам, ОСББ, громадським ініціативам та проектам у сфері місцевого розвитку та у відносинах громади з владою у Львівській, Волинській, Івано-Франківській та Тернопільській областях.
Більше інформації про програму на її порталі – «Юрист НГО».
Інформація про ініціативу щодо місцевого референдуму
Мешканці сіл двох територіальних громад у судовому порядку захистили свої права на референдум. Ще у грудні 2007 року на сході села, на якому зібралося понад 200 осіб, було прийнято рішення про проведення місцевого референдуму. Під час сходу села у мешканців виникало багато питань до сільського голови, відповіді на які викликали невдоволення у мешканців. Результатом стало прийняття рішення про проведення місцевого референдуму про дострокове припинення повноважень сільського голови та депутатів сільської ради. Третім питанням, яке потребувало розгляду на референдумі, на думку мешканців сіл, стала заборона сільській раді відчужувати землі територіальної громади сіл. Фактично ці села є продовженням міста Львова. Наближеність земель навколишніх сіл до міста, підготовка до ЄВРО-2012 та розвиток інфраструктури спричиняє підвищену цікавість різних суб’єктів до земельних ресурсів сіл. У відповідності із Законом України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» мешканці звернулися до сільського голови з заявою про реєстрацію ініціативної групи по збору підписів. Але сільський голова відмовив в реєстрації всупереч вимогам закону. Мешканцям довелося відстоювати свої права в суді. Пустомитівський районний суд 23.07.2008 р. задовольнив позов мешканців сіл Муроване та Сороки-Львівські до сільського голови щодо реєстрації ініціативної групи з проведення місцевого референдуму.
Львівський апеляційний адміністративний суд 02.04.2009 р. підтвердив рішення суду першої інстанції Рішення незважаючи на активні дії ініціативної групи та правозахисників поки що не виконано.
Контакти:
Леонід Тарасенко, адвокат програми правової підтримки організацій громадського сектору, голова Центру громадської адвокатури Львів,
Адреса: пр. Чорновола 63, оф. 413
тел..(факс) 032 252 7580,
тел.:+380974865593,
Лариса Волошин, голова ініціативної групи референдуму ,
тел.: +380962746901
Коментарі