Ситуація, що склалася довкола прийняття Положення про громадські слухання, є з одного боку абсурдною, а з іншого загрозливою.
Абсурдність в тому, що оголошено про створення двох робочих груп, в яких завдання єдине - розробити Проект положення, яке б регламентувало проведення громадських слухань в Чернігові, і винести цей проект на розгляд сесії Чернігівської міської ради.
Нагадаю, що 13 липня, з розривом в одну годину відбулися два круглих столи на однакову тему – обговорення проекту Положення про громадські слухання. Перший захід на 10.00 відбувся за ініціативи виконавчого комітету Чернігівської міської ради, інший – об 11 .00 пройшов з ініціативи громадської організації „Сила громади”. Наслідки обох круглих столів одні – було домовлено про створення двох різних робочих груп, що працюватимуть над розробкою узгоджених проектів Положення про громадські слухання.
В чому ж загроза ситуації, що склалася?
1. Політизація процесу ухвалення рішення. Про бажання «Сили громади» «перетягти ковдру на себе» в цьому процесі відкрито говорили на круглому столі, який відбувся в міській раді. В умовах наближення президентської кампанії, намагання будь-якої сили подати («приватизувати») якусь тему болісно сприймаються іншими учасниками політичного процесу. «Я не хочу, щоб процес прийняття Положення про громадські слухання ніс за собою багаж PR-акції!» - відкрито заявив голова фракції регіоналів в міській раді Володимир Вінниченко.
2. Неприйняття неузгодженого проекту Положення. Намагання «Сили громади» поставити на голосування на найближчій сесії свій проект Положення про громадські слухання навряд чи знайде підтримку в сесійній залі. Виконком ради на чолі з мером і секретарем однозначно будуть проти, секретар Олег Шеремет це підтвердив особисто ініціатору голосування Віталію Гольцю: „йому нереально сьогодні пройти, оскільки проект недостатньо обговорений і не знайде підтримки ні у громадських організацій, ні у політичних партій.” Депутати, як то кажуть, «не в темі», адже заговорили по проекту Положення лише напередодні сесії. Крім того, у двох фракцій - комуністичній (Валерій Солдатов) та регіоналів (Володимир Вінниченко), є свої варіанти проекту Положення, які вони погодилися узгодити в рамках робочої групи створеної в міській раді.
Негативне голосування за «сирий» проект не додасть позитиву в процес роботи над проектом Положення. З’явиться ще більше невдоволення, конфронтації та взаємних звинувачень.
3. Можливе намагання міської влади написати Положення «під себе». В свою чергу робоча група, яка створена в міській раді для роботи над узгодженим проектом Положення про громадські слухання має в своєму складі лише двох представників громадськості (Тарас Вознюк – «Громадська думка» і Павло Пущенко - Освітній центр «Ініціатива»), всі ж решта – це представники депутатського корпусу і виконкому. Є загроза, що виконком намагатиметься прописати Положення «під себе»: завести норми, які посилюють роль та місце міського голови, секретаря, виконкому і мінімізувати права громадськості в процесі ініціювання, підготовки та проведення громадських слухань .
4. Прийняття недолугого Положення. Не можна допустити повторення ситуації, яка склалася зі Статутом міста. Коли його прийняли, всі раділи та приписували собі найбільшу роль в розробці головного документу міста. Але через місяць виявилося, що радіти особливо нема чому, бо Статут ухвалений в тій редакції містіть багато огріхів та пустопорожніх декларативних речей. А головне, має виражений перекос в захист інтересів органів влади. (Як сказав один депутат, Статут містить дискредитаційні щодо демократії норми).
Який вихід?
Очевидно, що не є виходом існування паралельно двох робочих груп, які працюють над одним проектом Положення. Очевидно також і те, що процес протистояння довкола цього питання не йде на користь вироблення якісного документу та врахування позицій різних сторін.
Єдиним виходом з ситуації бачу посилення робочої групи, яка створена в міській раді представниками громадських організацій, зацікавлених в розробці Положення. Коли до складу цієї групи включити, наприклад, Юрія Паперного (проект «Чернігівський монітор»), Олександра Ломаку («Сила громади»), Ірину Черенько («Апельсин»), Олександра Підгорного («Доброчин»), Василя Чепурного («Просвіта»), Олександра Бондарева («Народна самоборона») та, навіть, тих же опозиційних до міської влади Сергія Кнуренка («Новий Чернігів»), Віктора Устенка («За Чернігів») і Дмитра Зініна («Народний контроль) та інших представників громадськості – таким складом робочої групи можна написати проект Положення, що дійсно відображатиме інтереси громадськості в проведенні громадських слухань. І такий проект Положення, підписаний більшістю активних представників громадського сектору, депутати не можуть не підтримати.
Ми зараз з цим проектом Положення в ситуації, коли працюють відомі народні мудрості: «де два українці - там три гетьмани» чи то краще сказати: «де одне Положення - там дві робочі групи», а треба зважати на те, «що швидко робиться - то криве родиться», і «поспішати повільно».
Коментарі