bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Володимир Ілінг: «Суспільна свідомість ще не готова розпрощатися із «шарою»
14.09.2016

В Україні минулого року доступ до всесвітньої мережі Інтернет мали 21,8 мільйонів користувачів, і їхня кількість зростає з року в рік, за даними маркетингового дослідження компанії Factum Group Ukraine. Разом із розповсюдженням Інтернету поширюється проблема піратського контенту. Активну боротьбу з цим явищем веде Українська антипіратська асоціація. Голова УАПА Володимир Ілінг розповів про ситуацію з піратством в Україні сьогодні та можливі рішення завдяки змінам у законодавстві та нашій свідомості.

- На вирішення яких проблем спрямована діяльність Української антипіратської асоціації?

- Основні напрямки діяльності нашої організації пов’язані з такими проблемами, як камкординг – незаконний запис фільму під час його демонстрації в кінотеатрі; піратство в мережі Інтернет; розповсюдження піратських компакт-дисків; незаконна демонстрація аудіовізуальних творів. Камкординг слід розглядати як першоджерело всіх інших порушень. Якби не було незаконного відтворення фільму на записувальний пристрій під час його демонстрації в кінотеатрі, не існувало би проблеми викладення такої копії фільму в мережі. Це, в свою чергу, не призвело б до відтворення цього фільму на піратському компакт-диску, а згодом не відбувалися б незаконні демонстрації в кінозалі або кіносалоні на кшталт «3D». Отже, відстежується чіткий ланцюжок протиправних дій: від незаконного запису фільму під час його демонстрації в кінотеатрі до його появи для масового перегляду в будь-якому форматі.

Боротьбу з піратством необхідно починати на першому етапі показу аудіовізуального твору – в кінотеатрі. На жаль, із цим погоджуються керівники переважно тих кінотеатрів, де був зафіксований випадок камкордингу; інші вважають, що поява піратської копії – це провина когось іншого.

Також варто зауважити, що у 2008 році кількість випадків камкордингу в Україні складала майже 50% від європейського показника, зараз – значно менше. Такі результати стали можливими внаслідок постійного спілкування Української антипіратської асоціації з кінодистриб’юторами та кінотеатрами. Ми також проводили заходи на тему захисту кінофільмів від їх незаконного відтворення на записувальний пристрій під час демонстрації в кінотеатрі. Але на сьогодні випадки камкордингу все ще мають місце. Зокрема, в 2016 році їх було зафіксовано 13. На жаль, закон, що забороняв би здійснювати запис кінофільму в кінотеатрі під час демонстрації, в Україні досі не прийнятий. Розповсюдження піратських компакт-дисків зараз втрачає свою актуальність, що пов’язана зі значним зниженням продажів на користь онлайн-ресурсів.

- Які показники вказують на значне поширення проблеми інтернет-піратства в Україні?

- Аналіз українських піратських онлайн-ресурсів показує, що 41% порушень авторського права належить до торрентів, 49% – до стрімінгових, а біля 10% –  це лінкінг сайтів.  Взаємовідносини між порушниками та правовласниками чітко не визначені, процедури не встановлені, не зважаючи на те, що існує низка законодавчих положень у галузі протидії порушень авторського права. Йдеться, зокрема, про Закон України «Про авторське право і суміжні права», підзаконні акти (постанови Кабміну, накази міністерств тощо), які спеціально регулюють предмет авторського права і суміжних прав, а також акти судової системи (постанова Пленуму Верховного Суду України №5 від 04.06.2010 р., судова практика вищих судових інстанцій).

Крім того, статті 176 та 203-1 Кримінального кодексу України регулюють кримінальну відповідальність за порушення авторського права; глави 36 і 37 Цивільного кодексу України – основні положення авторських і суміжних прав; стаття 51-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення – адміністративну відповідальність за порушення прав на об’єкт права інтелектуальної власності.

Державна служба інтелектуальної власності розглядає пропозиції внесення цих статей та глав до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо захисту авторського права і суміжних прав в Інтернеті». Законопроект може юридично врегулювати питання, пов’язані з порушенням прав інтелектуальної власності в мережі Інтернет, а саме: взаємодія провайдерів, процедура блокування піратського контенту, відповідальність власників сайтів, а також поняття «камкординг» як порушення авторського права.

Яскравий приклад піратства в Україні можна отримати, зайшовши на будь-який сайт. Ви побачите, які фільми пропонуються для перегляду - всі вони демонструються без згоди правовласника (окрім декількох сайтів із ліцензійним контентом – megogo, oll.tv). У 2015 році лише чотири з десятків заяв про порушення авторського права в мережі Інтернет закінчилися судовим вироком.

- Ви згадували, що камкординг слід розглядати як першоджерело всіх інших порушень. Незаконна демонстрація аудіовізуальних творів є одним із них. У чому полягає суть  цього порушення?

- Цей вид протиправної діяльності з’явився відносно недавно, і з кожним роком набуває поширення. Його антигромадська сутність полягає у наступному. Власники приватних кінозалів або кіносалонів на кшталт «3D» є офіційно зареєстрованими приватними підприємцями, проте діяльність у вигляді демонстрації аудіовізуальних творів здійснюють незаконно. Вони не мають ані угод з правовласниками, ані державних прокатних посвідчень. Такі дії наносять українським кінодистриб’юторам матеріальні збитки та  кваліфікуються як порушення авторського права. Конкретних осіб притягають до кримінальної та адміністративної відповідальності, а такі кінозали та кіносалони закривають.

Наприклад, у 2014 році за заявами УАПА українські суди у двох випадках винесли справедливі вироки за порушення авторського права у вигляді незаконної демонстрації кінофільмів: в обох – штрафи на великі суми.

В 2016 році ми виявили 26 випадків незаконної демонстрації фільмів. В результаті у 15 випадках розпочалися кримінальні провадження, 11 кінотеатрів припинили свою роботу.

Крім того, УАПА вносить пропозиції до органів влади та управління про удосконалення заходів захисту авторського права, а також пропонує внесення змін до діючого законодавства щодо об’єктів інтелектуальної власності

- Завдяки яким практикам можна попередити поширення піратства в Інтернеті, кінотеатрах тощо?

- Попередити поширення піратства можна завдяки освіті, формуванню свідомості, що нелегальне користування інтелектуальним продуктом – це злочин. Мають бути прийняті закони, що вчасно та ефективно регулюють відносини в сфері інтелектуальної власності. Для цього держава має відігравати головну роль у цій діяльності. Це і закони та процедури, і діяльність відповідних органів виконавчої влади, на яких покладені обов’язки захисту авторського права. Також важливо згадати про судові органи, які на підставі закону вирішують винність або невинність осіб щодо порушення авторського права.

Найважливішою ланкою піратської бізнес-схеми є припинення розміщення реклами на сайтах-порушниках. Надходження від реклами є тим живленням, яке дозволяє існувати і розвиватися піратському бізнесу. Пірати заробляють не на перепродажу продукту як такого, а на перепродажу рекламодавцям аудиторії – користувачів піратського продукту. І рекламодавці, не бажаючи, фактично є посібниками – вони спонукають піратів ширше розповсюджувати крадене. В суспільстві ще не визріло повне розуміння цього взаємозв'язку, проте ми докладаємо зусиль для того, щоб це сталося.

- Які саме рішення пропонує УАПА для виявлення та припинення порушення авторського права?

- Головним шляхом розв’язання проблеми має стати законодавча база. На сьогодні Верховна Рада підтримала у першому читанні проект закону № 3081-д. Однак фахівці медіа-сфери зазначають, що і він недосконалий. Вони наголошують, що можливою має стати процедура досудового врегулювання питань розміщення неліцензійного контенту. Щонайскоріше мають бути прийняті закони, які би встановлювали прості і чіткі процедури блокування піратських сайтів. Поки такого механізму немає. Також у нас зараз дуже багато фактів камкордингу. Це досі не внесено поправкою до закону про авторське право і суміжні права. Вже 4 чи 5 років ми поки безрезультатно піднімаємо питання про врегулювання взаємовідносин правовласника з провайдерами.

Своє право власності можна відстоювати і без прийняття закону – у суді. Але судова тяганина досить тривала і тому часто безглузда. Чекати роками на рішення судів – дорого, виснажливо і неефективно. Тому ми пропонуємо перейти на досудове вирішення: правовласник заявляє претензію, що обробляється провайдером і власником сайту, після чого вони спільно приймають рішення в певних коротких часових рамках. Цікаво, що вже зараз в Україні за піратство передбачена кримінальна відповідальність (ст. 176 ККУ), але через тривалість судового процесу часто до цього справа просто не доходить. Процес вирішення питань права інтелектуальної власності має бути швидким. Тоді буде сенс звертатися зі скаргою.

- У серпні цього року уряд затвердив План реформування державної системи правової охорони інтелектуальної власності в Україні. Які позитивні зміни відбудуться завдяки цьому? Наскільки Концепція реформування державної системи правової охорони інтелектуальної власності в Україні відповідає світовим стандартам?

- Зараз ще важко передбачити, у який спосіб буде здійснюватися реформування,  але зі свого боку ми докладатимемо максимум зусиль, щоб не повторювати помилки минулих років. В цілому очікуємо гнучкіше та своєчасніше застосування законодавства щодо усунення порушень прав в інтелектуальній сфері, досудове врегулювання спорів, ясні процедури блокування нелегального контенту, чіткі дії правоохоронців та судів щодо правопорушників.

- Яким чином на розвиток піратства впливає позиція громадян України?

- Суспільна свідомість ще не готова розпрощатися із «шарою». Це сприяє попиту на піратську продукцію та збагаченню власників піратських ресурсів. Законодавство також не забезпечує адекватне та своєчасне  покарання за порушення прав інтелектуальної власності.

- Як споживачі можуть ідентифікувати піратську продукцію?

- Стосовно піратських копій фільмів, які викладаються в Інтернеті, то більшість із них низької якості з нечіткою картинкою та розмитим звуком. Вони помічені як CamRip. Наступною ознакою того, що фільм – піратська копія, є той факт, що в Інтернеті з’являються  фільми, що в той же час демонструються в кінотеатрах, – такого не повинно бути.

- Що необхідно зрозуміти будь-кому задля ефективної протидії поширенню піратства?

- Кожен повинен визначити своє індивідуальне ставлення до проблеми піратства. Незаконне використання творів інтелектуальної власності та підробок, крім великих фінансових втрат, несе і великі гуманітарні втрати, як-от: відсутність поваги до чужої власності, поваги до інших, а також і до себе.  

Контакти

Коментарі

Ігор Алексєєв   2962 дні тому   #  

Сьогодні про авторське право говорять, застосовуючи фрази типу "Суспільна свідомість ще не готова розпрощатися із «шарою»".
А завтра - тих, хто творить заради грошей шанувати не будуть.
У розвиненому суспільстві значно багатшими будуть ті, хто збирає добровільні пожертви, і кожен зможе пришвидшено розвиватися, маючи змогу будь-яку інформацію скачати в інтернеті.

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.