Задля популяризації велосипедного руху представник урбан-руху «Запоріжжя велосипедне» Павло Шадрін об’єднував сили з іншими активістами у рамках проекту «Зміцнення спроможності та мереж громадських організацій Запорізької області» у березні 2016 року. Під час волонтерського ярмарку у рамках проекту Павло розповів ГУРТу, чому і як допомагає жителям міста пересідати на велосипеди.
- Павле, чого вдалося досягнути Вашій організації? Розкажіть про акції, які Ви реалізовували.
- У нас є декілька заходів, які ми проводимо регулярно. Наймасштабніший із них – «Критична маса», ідею якого ми запозичили з міжнародного досвіду. Його основна мета – продемонструвати, що велосипедистів багато і в них є права на дорозі. 17 травня 2015 року «Критична Маса» вперше проїхала Запоріжжям, і відтоді цю акцію ми проводимо кожного місяця й долучаємо до неї від 100 до 500 велосипедистів. Акція прагне привернути увагу громади та влади до відсутності безпечної велоінфраструктури, у зв’язку з чим у місті трапляється велика кількість ДТП із велосипедистами.
- Чи вдалося зацікавити Вашими ідеями владу? Як відбувається співпраця у цьому напрямку?
- Ми намагаємося співпрацювати з владою та донести те, що ми не є проблемою, ми – рішення проблеми. Наша організація вперше провела підрахунок велотранспорту в Запоріжжі. Цю інформацію ми передали місцевій владі, щоб привернути увагу до необхідності розбудови велодоріжок. Також на основі зібраної інформації ми розробили концепцію розвитку велоінфраструктури в місті, на підтримку якої зібрали більше 2000 підписів, оскільки зараз у місцевої влади немає чітко плану щодо вирішення проблем велосипедного руху.
Під тиском громадськості у місті все-таки відбуваються поступові зміни. Наприклад, проклали велодоріжку протяжністю один кілометр в одному з мікрорайонів. Однак це окраїна міста, тож цією доріжкою мало хто користується.
Ми хочемо налагодити діалог із владою, щоб вона прийняла рішення про створення велоінфраструктури в місті. Першочергова ціль – велодоріжка вздовж Соборного проспекту – основної транспортної артерії міста.
- Як ви популяризуєте серед жителів Запоріжжя велорух?
- Під час акцій роздаємо запрошення на велошколу, яку проводять наші активісти. Люди, котрі використовують велосипед збираються та діляться досвідом. Ми проводимо лекції з європейського досвіду впровадження транспортної інфраструктури, дорожнього руху для велосипедистів. Нашою метою є не захоплення вуличного простору, а його розумний розподіл. Впродовж останніх років у Запоріжжі спостерігається тенденція до зростання кількості ДТП за участю велосипедистів внаслідок відсутності велодоріжок та низької культури пересування на дорогах. На велошколі ми розповідаємо, як безпечно та комфортно пересуватися містом. Адже наші міста і дороги мало пристосовані для велосипедистів. Виконання всіх рекомендацій суттєво зменшує небезпеку на дорогах. Завдяки цим школам люди пересідають на велосипед, переборюють свій страх.
- Які тенденції розвитку велоінфраструктури у Запоріжжі?
- Велосипедистів із кожним роком стає все більше. Також у Запоріжжі на сьогодні спостерігається тенденція до збільшення кількості велопарковок. Бізнес розуміє переваги збільшення кількості велосипедистів та йде на зустріч. Невеликі кафе та магазини починають встановлювати на прилеглій території стоянки для велосипедів. Прагнення до активного та здорового способу життя змушує все частіше користуватися цим невибагливим та економічно вигідним транспортним засобом. Проблемою є те, що переважна більшість велосипедистів Запоріжжя використовують велосипед насамперед для прогулянок, а не як зручний транспортний засіб. Однак тенденції свідчать, що загальна кількість велосипедистів зростає.
- Що, на Вашу думку, стримує людей від щоденного користування велотранспортом?
- Насамперед це міфи про велотранспорт. Чимала кількість людей чомусь вважає, що велосипед – це дорого, незручно, немодно та некомфортно. Тож ми намагаємося ці міфи спростовувати. Велосипед набагато дешевший від машини, тільки на економії бензину за рік «відіб’ється» дорогий велосипед. Інший міф, що велосипед можуть легко вкрасти. Однак насправді потрібно купувати надійні замки та пристібати велосипед на велопарковках.
- Як розвиток велотранспорту вплине на місто?
- Чим більше велосипедистів, тим менше машин, тим менше завантажений громадський транспорт. Тобто людям буде комфортніше на дорогах. Розвиток велотранспорту зменшить витрати на бензин, на утримання машин, на парковки. Людина стане мобільнішою, зможе проїхати там, де не проїде машина. Крім того, це призведе до зменшення викидів шкідливих газів. Розвиток велоінфраструктури позитивно вплине на розвиток центру міста, дозволить уникати дорожніх заторів. Бо ми не блокуємо рух, ми і є рух.
- З якими організаціями ви зараз співпрацюєте?
- Наша організація 20 березня проводитиме благодійний велопробіг для збору коштів для дітей, хворих на туберкульоз. Також організовуємо спільні екологічні акції з організацією «Еко Запоріжжя». У листопаді 2015 року ГО «Запоріжжя велосипедне» брала участь у «Кліматичному марші». Ми намагалися звернути увагу на необхідність зменшення шкідливих викидів та потребу встановлення очищувальних систем на заводах. Також ми закликали, щоб люди з машин пересідали на велосипеди, на громадський транспорт. Щодо впливу на владу, то ми співпрацюємо з ГО «Активна громада» й розробляємо спільні проекти з ГО «Свідоме мiсто». Завдяки Волонтерському ярмарку знайшли декількох потенційних партнерів щодо проведення заходів.
- Розкажіть про залучення волонтерів до діяльності Вашої організації.
- Наша організація лише набирає активність, і ми запрошуємо волонтерів для допомоги в проведенні заходів. Оскільки основне завдання – це привернення уваги ЗМІ, громадськості та влади до проблеми великої кількості ДТП із велосипедистами, то більшість наших заходів – це велоподії. Для велопробігів ми запрошуємо спеціально навчених волонтерів – маршалів, які контролюють рух нашої велосипедної групи, допомагають вирішувати конфлікти з водіями, котрі не сприймають велосипед як транспорт. Також ми залучали волонтерів для підрахунку кількості велосипедистів у Запоріжжі.
Коментарі