В межах Місяця громадської участі ГУРТ поспілкувався із юристом, членом правління Центру правозахисних та законодавчих ініціатив Тетяною Івановою про законодавче регулювання можливостей громадської участі в Україні для громадян та ОГС. Детальніше читайте в інтерв’ю.
- Пані Тетяно, розкажіть, будь ласка, як з юридичної точки зору громадяни можуть долучатися до прийняття державних рішень.
- Громадяни можуть брати участь у прийнятті державних рішень як особисто, так і в складі громадських об’єднань, тож кожен може обрати для себе ту форму, яка влаштовуватиме його потреби. На процеси, що відбуваються в державі, можна впливати шляхом обговорення законопроектів чи проблемних питань і внесення своїх пропозицій до їх вирішення; або через громадські об’єднання, які координують свої дії з органами влади; або через депутатів різних рівнів, котрі мають законодавчу ініціативу; або через участь у громадських і координаційних радах. Це може бути участь у роботі колегіальних органів, наприклад, робочих груп при державних органах влади. Також формами громадської участі є мирні зібрання, на яких виробляються резолюції, що доносяться до державної влади, та референдуми.
- Які юридично закріплені функції має громадський контроль?
- В Україні є декілька постанов, які показують процес розвитку громадського контролю. Остання з них – Постанова Кабінету Міністрів України №996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», яка врегулювала питання громадських рад, що мають права громадського контролю. Загалом же громадський контроль має багато форм і функцій. І, якщо раніше громадська рада мала декілька обмежень, то зараз проблемні питання зняті. Наприклад, частково з’ясоване питання кворуму в прийнятті рішень громадських рад. Тепер кількісний склад громадської ради визначається установчими зборами та не може становити більше 35 осіб. Таке обмеження участі знімає проблему відсутності кворуму. Врегулювали й організацію самих громадських рад і проведення установчих зборів, що зробило це питання більш відкритим, оскільки всі організації, які подають заявки на участь у радах, мають подати свої установчі документи для публікації на веб-сайті.
Також дуже чітко прописані норми, що стосуються припинення роботи рад. З одного боку, тепер державному органу складніше самовільно розпустити раду, а з іншого – рада, яка не виконує свої обов’язки, може бути позбавлена повноважень у межах закону. Крім того, чіткіше прописані форми роботи координаційних рад (громадські слухання, громадські експертизи, аналіз, моніторинг, громадська оцінка) та механізми розгляду радами звернень громадян.
- В чому полягають правові засади участі громадських організацій у здійсненні громадського контролю?
- Участь представника громадської організації, який входить до громадської ради, суто особиста. І, якщо він має своє бачення проблеми, не узгоджене з баченням громадської організації, яку він представляє, то громадська організація, поки цього представника не змінено, не зможе впливати на ситуацію у громадській раді. Поза діяльністю громадських та координаційних рад громадські організації також мають право контролю будь-яких державних органів, внаслідок здійснення якого можуть публікувати доступні широкому загалу звіти, моніторингові чи аналітичні матеріали. Ці дослідження дуже часто використовуються як самими організаціями, які їх здійснювали, так і державними органами.
- Які функції мають виконувати громадські ради та які трансформацій чекають на них найближчим часом?
- По-перше, в нас немає закону про громадський контроль, тому громадські організації та активісти керуються в своїй діяльності іншими нормативно-правовими актами, в яких ці функції прописані частково, наприклад: Положення про громадську раду, Закон «Про громадські об’єднання» чи «Про громадські спілки». Тож я думаю, наступним кроком має бути розробка та прийняття Закону «Про громадський контроль» і реалізація законодавчих ініціатив із внесення змін до Конституції України, зокрема, до 38 статті, де варто чітко прописати громадський контроль за державними органами влади. Є також ініціативи, які пропонують, щоб ті пропозиції, які вже виробили громадські діячі в межах громадського контролю, регулярно розглядалися Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини.
- Які інституційні перешкоди існують на шляху реалізації громадських ініціатив в Україні?
- На мою думку, єдина перешкода – це системне і глобальне невиконання законів на усіх рівнях. В Україні більшою мірою чудові закони, і, якби вони виконувалися, в нас було б достатньо важелів впливу на органи державної влади.
Коментарі
На жаль, громадський контроль у вигляді громадських рад законодавчо прописан більше для органів державної влади (адміністрацій). А ось, щодо органів місцевого самоврядування - тільки рекомендаційно. А сами знаєте, що відбувається на місцях з розподілу коштів та землі...
Отже, мене цікавить питання: а чи є десь в законодавстві залізне право для представника громадської організайії бути присутнім на сесіях місцевої ( в моєму випадку, сільської) ради? ВЕЛИКЕ Прохання підказати!
У нас склалася трошечки парадоксальна сітуація: сільська рада є одним з засновників нашого дитяче-молодіжного об єднання, але питання "залізне право для представника громадської організайії бути присутнім на сесіях місцевої ( в моєму випадку, сільської) ради" мене як голову організації також дуже хвилює. Про всяк випадок надаю свою електрону скриньку: [email protected] для спілкування. Може, разом ми швидше подолаємо перепони до позитивних змін. Бо з розподілом землі відбувається щось страшне. З повагою і вдячністю за актуальне питання Зоя Сергієнко.
засідання сесії місцевих рад відктиті і вам не можуть заборонити бути там присутнім. Інше типання, якщо ви там хочеме мати право висловлювати думку.
засідання місцевих рад проходять відктито і присутніть громадськості на них законодавством не заборонена. На практиці іноді місцеві ради заборононяють присутність регламентом, іноді обмежуть вход охороною в саме приміщення. Уточніть будь ласка.з якої причини ви не можете бути присутніми. зможемо надати практичні поради.
дійсно права відвідувати сєсії без перешкод в вас є. Якщо Вам перешкоджають, вкажить - хто і яким чином.
Дякую за корисну статтю. Зарар відбувається трансформація системи публічної адміністрації (далі ОПА), змінюють функції прокуратури. Загалом послаблюється контроль за ОПА. особливо за органами місцевого самоврядування. Варто, розширити тему до питання контролю за діяльністю органів публічної влади та роль неурядових організацій в такому контролі.