Голова правління Центру громадської експертизи Любомир Чорній упевнений, що до будь-якого питання стосовно розбудови держави слід підходити системно. Про сучасних українських експертів та можливі зміни в Україні після виборів Любомир розповів в інтерв’ю ГУРТу.
- Пане Любомире, як людина, котра постійно працює з експертизою, розкажіть, чи є наші, українські, фахові експерти?
- В Україні є низка достатньо фахових експертів. Доволі часто стається так, що велика міжнародна організація чи компанія, яка виграє проект технічної допомоги, для виконання більшої частини діяльності у рамках проекту залучає українських експертів у ролі виконавців. Натомість організація чи компанія лише відстежує якість і надає свій бренд. Ця нова плеяда українських експертів є достатньо численною, хоча поки не особливо помітною.
- Поясніть, будь ласка, нашим читачам, що таке технічна допомога в експертизі.
- Проекти технічної допомоги розробляються і виконуються на запит, у нашому випадку, уряду України. Щорічно Міністерство економічного розвитку та торгівлі формує запит від інших міністерств та центральних органів (інколи регіональних) виконавчої влади щодо необхідної їм допомоги, наприклад, у розробці законодавства, державних або галузевих програм, концепцій чи загалом досліджень певної проблематики. Це і вивчення міжнародного досвіду, й адаптація готових моделей до українських реалій. Технічна допомога полягає в тому, що здебільшого її надають не грошима, а залученням консультантів.
- Те, що зараз відбувається в Україні, Ви назвали «закладанням» фундаменту «керованого хаосу». Що Ви маєте на увазі?
- Я спостерігаю за державою як системою й тим, як вона зараз виглядає. Йдеться, зокрема, про роздрібнення сил Євромайдану. Їхні представники на сьогодні, замість того, щоб об’єднатися, опинилися в різних політичних середовищах. Логічно виникають запитання: чи пішли вони туди з ідеологічних чи з якихось інших мотивів, та наскільки зможуть у межах тієї чи іншої структури, побудованої за законами ієрархії, відстоювати свої переконання та ідеї, проголошені раніше.
Держава – дуже складний механізм. І проблема не тільки в політиці, державному управлінні, а й у подальшій взаємодії між різними суспільними інститутами. В Україні, з одного боку, практично відсутні політичні партії, які мають ідеологічну основу. З іншого – ті сили, які її все ж таки проголошують, не можуть чітко сформувати власне бачення змін та визначити механізми їх реалізації.
Сегментація прогресивних середовищ і відсутність будь-якого узгодженого бачення майбутнього України в поєднанні дезорієнтацією суспільства та значними зовнішніми впливами і є, на мою думку, «закладанням фундаменту керованого хаосу».
- Як потрібно діяти новій владі, аби все ж таки запустити ефективний механізм реформування держави? З чого починати?
- Потрібна серйозна суспільна дискусія щодо того, яку Україну ми все ж таки будуємо та на якій ідеології. Тут дуже важливим є проект нової Конституції, адже саме вона відображатиме ті принципи, які закладаються у фундамент держави. Кожен наступний крок та ідеологічний момент повинні втілюватися на рівні стратегії чи концепції. Тобто, якщо ми займаємося реформування економіки, в нас має бути економічна стратегія країни, ми повинні розуміти пріоритетні для себе ринки, галузі й сфери, які нам можуть дати необхідний розвиток.
- До чого варто готуватися українським громадським та благодійним організаціям після виборів?
- Їм потрібно просто діяти. Якщо у нас так багато неурядових організацій, чому досі не внесені зміни до Податкового кодексу, щоб громадські та благодійні організації могли отримувати плату за свої послуги й використовувати її на здійснення своєї діяльності? Чому б не консолідуватися й вирішити принаймні цю проблему? Ще одна можливість – одновідсоткова філантропія, присутня в багатьох країнах Центральної та Східної Європи, коли кожен громадянин в межах 1% від податку на свої доходи може спрямувати на підтримку діяльності громадської чи благодійної організації. Подібні речі реалізувати в Україні нескладно. Однак немає сили, яка б цим займалася.
Крім того, слід розуміти роль різних суб’єктів у суспільстві та політичній діяльності. Якщо уряд мусить займатися розробкою законодавства й програм, парламент має їх обговорювати й схвалювати, то громадянське суспільство повинне або пропонувати альтернативу до розробок, які існують, або, в хорошому розумінні, критикувати пропозиції влади. Якщо ж хтось із громадських діячів вважає, що він здатен з нуля розробляти програми й вести політичну полеміку з цього приводу, йому варто йти в політику. Громадські ж та благодійні організації мають представляти ті групи інтересів, які за ними стоять.
- В такому разі чи потрібна люстрація «третього сектору» України? Якщо так, з чого почати?
- Якщо в «третьому секторі» коли-небудь запрацюють звичайні принципи економічної конкуренції, система сама все виправить. Неурядові організації – такі ж самі суб’єкти економічної діяльності, як і підприємства, комунальні установи тощо. Це ринок. Будуть відповідні економічні умови – відбуватимуться необхідні зміни.
- Днями стало відомо, що оновлений склад партій, які йдуть на вибори, доволі «зірковий». Яке Ваше ставлення до цього?
- З одного боку, позитивне, тому що все рівно треба змінювати систему, а для цього мають приходити нові люди. Але знову ж виникає проблема мотивів «походу» людей в політику. Час покаже, чи здатні представники громадянського суспільства запропонувати новий суспільний дискурс.
- Наскільки зараз ефективна донорська допомога Україні?
- Як на мене, відповідь проста: 90%, якщо не більше, усіх змін, які є в Україні, профінансовані не українським урядом і не українським бізнесом. Тобто всі розробки, пропозиції щодо трансформації держави й економічної системи, фінансувалися різними донорами. Тому будь-яких помітних змін у нашій державі без такої підтримки не відбулося б. Навіть спостерігаючи за майбутніми виборами, якщо відкинути емоційну складову, стає зрозумілим, що без донорських коштів у політичному житті країни не з’явилося би багато громадських діячів, які зараз йдуть в парламент.
Коментарі
думаю ,что строить нашу Украину нужно начинать с понимания депутатов об ответственности за свои дела . первое ,что нужно - лишить депутатов неприкосновенности и защитить в первую очередь наш народ от всевластия власти . Народ- это власть Украины и почему депутаты должны охраняться от нас ?
Скептивно ставлюся до ідеї прийняття нової Конституції, хоча чинний основний закон має безліч проблем. Покладаюся на авторитет Всеволода Речицького, основна ідея котрого - що конституція має ґарантувати свободи, а не опікування.
Принаймні три країни - Велика Британія, Швеція і Нова Зеландія - непогано живуть і без писаної конституції. Україні бракує в першу чергу інвесторів і менеджерів, які займаються конкретними діями для переходу від наявного стану А до бажаного стану Б (від середньої тривалості адмінпослуги чи судових справ до рівня заощаджень і смертності від інсультів). По суті, всі прагматичні посткомуністи від Ден Сяопіна до Леха Валенси зійшлися на висновку, що швидкість полювання на мишей далеко важливіша за колір шкіри (чи пак ідеології) кішки
Згоден, Олександре, тільки якщо ця кішка у принципі готова полювати на мишку, а не займається захистом "законних" прав котів-вегетаріанців :)
Сер'йозна суспільна дискусія щодо того, яку Україну ми всеж таки будуємо, вже відбулася. Прошу ознайомитися тут: http://novakraina.org/