Які асоціації у вас виникають від слів “лобізм”, “лобіст” та “лобіювати”? Для мене вони близькі до корупції, відстоювання інтересів бізнесу, кабінетного (підкилимного) вирішення питань.
Лобіювання – це цілеспрямований тиск неурядових організацій, бізнес-структур чи будь-якої організованої групи громадян на законодавців і чиновників з метою прийняття певного рішення чи закону. Проте в Україні цей термін часто сприймають негативно, хоч насправді лобіювання це прозорий (принаймні мав би таким бути) механізм тиску громадськості на владу.
Чому нам потрібні лобісти?
Хто сьогодні приймає найважливіші державницькі рішення? - депутати та політики.
В якості експерименту, послухайте виступи депутатів або політиків, особливо не підготовлені, а експромти. Наскільки він чи вона знають справжні проблеми бабусі чи молодої людини в селі чи в містечку? Наскільки вони взагалі є фахівцями\експертами у певній галузі?
Погоджуюсь, не можна оцінювати всіх однаково, звичайно є й такі, які знають і проблеми і як їх вирішити. Проте, на жаль, їх не так багато.
Хто мав би стати містком між громадою та владою? - громадські організації та активісти. На жаль, цей сектор в Україні лише розвивається. Сьогодні кожен другий активіст це – експерт, незалежно від освіти та досвіду роботи. Переваги громадських організацій – так, вони вже можуть достукатись до влади. Недоліки – практично не орієнтуються у актуальних проблемах на місцях (як часто виїжджають в села чи селища?) та не мають справжніх, вузькопрофільних фахівців.
Хто в першу чергу страждає від недосконалого законодавства? – пересічні мешканці та чиновники на місцях. Що б там не казали, але саме працівники місцевих рад найближчі до “народу”. Коли щось трапляється в першу чергу йдуть до голови. Проте, голові сільради важко донести свої ідеї, як варто покращити законодавство, народному депутату.
Що з цим всім робити?
Одразу ж на думку спадає ідея проаналізувати досвід більш досвідчених країн – Сполучених Штатів та Німеччини і зробити як в них. В Америці розробили та прийняли відповідний закон, який діє ще з 1946 року (Federal Regulation of Lobbying Act). В ФРН у 1972 році прийняли Кодекс поведінки члена Бундестагу і Положення про реєстрацію союзів і їх представників при Бундестазі. Легалізувати (регламентувати) лобізм в Україні парламентарі намагаються вже більше 10 років, проте, віз і сьогодні там.
Але не варто опускати руки. Ми маємо чудовий досвід активної, і що головне, ефективної роботи вітчизняних організацій, які займаються лобізмом. До прикладу - Асоціація міст України (АМУ).
Аналізуючи досвід роботи Асоціації міст України можна зробити висновки, які підійдуть тим, хто прагне займатись лобіюванням в Україні. Щоб стати ефективним лобістом варто врахувати наступні аспекти:
Коментарі