Впродовж чотирьох місяців студенти разом із досвідченими журналістами-інвестигейторами проходили навчання та практикувалися у цьому найскладнішому і найцікавішому жанрі журналістської творчості.
До проведення навчання були залучені професійні та досвідчені журналісти-практики, медіа-юристи, експерти з питань доступу до публічної інформації, з питань роботи органів влади, досвідчені правоохоронці тощо.
Тижневик «Правда» був обраний партнером проекту не випадково: на сьогодні це найвпливовіше видання громадсько-політичного характеру в регіоні, журналістські розслідування якого постійно викликають гучний резонанс і серед органів влади, і серед широкої громадськості.
Впродовж навчального етапу проекту учасники Школи разом із досвідченими тренерами-практиками детально вивчили ті теми, які їм знадобляться в роботі журналіста-розслідувача: побудову та принципи проведення журналістського розслідування; джерела інформації;структуру та сфери відповідальності органів влади; інформаційні запити, Закон про доступ до публічної інформації; ознаки, поняття та покарання корупційних діянь; безпека при проведенні журналістських розслідувань та правовий захист журналістів тощо. А також величезну кількість наочних прикладів з практичної роботи «вчителів» Школи.
Набуті теоретичні знання та практичні навички «учні» Школи перевірили та засвоїли на практиці, провівши під керівництвом журналістів-інвестигейторів тижневика «Правда» три реальних журналістських розслідування, які стосувалися питань комунальної власності, роботи бюджетних лікувальних установ та використання коштів місцевого бюджету. Про серйозність проведених розслідувань свідчать вже ті факти, що за їх результатами правоохоронними органами було відкрито карну справу, а місцеві органи влади розпочали кадрові перевірки.
За результатами проходження Школи її учасники одержали сертифікати, та неоціненний досвід, який без сумніву стане їм у нагоді під час професійної роботи у журналістиці.
Після завершення проекту можна виділити кілька рекомендацій щодо того, як подібні навчальні програми варто реалізовувати у майбутньому:
- навчання варто проводити за принципом “learning by doing”, проводячи його паралельно із практичною діяльністю;
- підготовку і проведення розслідувань треба прочинати одночасно із початком навчання - одночасно навчаючи студентів тим питанням, з якими вони стикаються під час практичної роботи - це підвищуватиме рівень засвоєння знань та навичок;
- обрання теми розслідування краще закладати у сам процес проекту, а не визначати наперед, даючи таким чином учасникам самостійно проявитись із самого початку роботи.
Більше можна прочитати у збірці-посібнику «Журналістські розслідування: Практична школа», яка підготовлена керівником проекту, викладачем курсу «Журналістські розслідування» Інституту журналістики та права Наталією Селюковою.
Переглянути посибникПроект «Практична школа журналістських розслідувань» був реалізований завдяки сприянню Канадського фонду підтримки місцевих ініціатив.
Коментарі