bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Менше слів, більше дії та буде результат
21.04.2010

Новий проект закону «Про громадські організації» - це відповідь на численні випадки перешкоджання реєстрації та нормальній роботі громадських організацій. Факти суворі: сьогоденні перешкоди прямо закладені в чинному законодавстві про об’єднання громадян.

Нижче наведено лише частину законодавчих обмежень та прикладів дискримінації:
 

  • громадські організації можуть представляти в державних органах і судах тільки інтереси власних членів (Ст.3 Закону «Про об’єднання громадян»), що нівелює значення діяльності правозахисних, екологічних та інших об’єднань для суспільно-корисних цілей;  
  • громадські організації не мають права оскаржити нормативно-правові акти, якщо вони зачіпають інтереси членів організацій, але не стосуються безпосередньо громадських організацій (стаття 171 Кодексу про адміністративне судочинство);
  • громадська організація не має права надати екстрену допомогу, наприклад, постраждалим від стихійного лиха, поза межами території, де зареєстрована ГО відповідно до територіального статусу;  
  • якщо громадська організація, зареєстрована в Україні, провела семінар закордоном, вона повинна протягом одного місяця перереєструватися як міжнародна та заплатити за це 250 доларів США (стаття 34 закону);
  • для реєстрації підприємства достатньо заплатити вдесятеро менше (170 грн), ніж для реєстрації громадської організації;
  • зареєструвати громадську організацію, яка б могла одночасно діяти, наприклад, у Києві та Київський області неможливо: обласне управління юстиції вважає, що реєструє тільки обласні організації поза Києвом, київське міське управління юстиції не має права реєструвати обласні організації, а Міністерство юстиції реєструє лише організації, що діють у більшості областей України (стаття 15 закону);  
  • журналісти зобов’язані перевіряти статутні цілі громадської організації, перше ніж згадати її назву, щоб їхні ЗМІ не оштрафували (стаття 12-1 закону);  
  • кожен з учасників, наприклад, коаліції громадських організацій, що не зареєстрована або якій відмовили в реєстрації з будь-яких причин, може бути оштрафований на суму 2210 грн. (стаття 186-5 Кодексу про адміністративні правопорушення).

Саме тому громадяни не поспішають реєструвати громадські організації, а переважна більшість з 40 тисяч зареєстрованих в Україні ГО навіть не подає звіти про свою діяльність.

Європейський суд з прав людини в 2008 році оштрафував Україну на 7 600 € за обмеження свободи об’єднання з боку уряду. Це буде повторюватися, бо закон, що суперечить Конвенції про основоположні свободи і права людини, не зазнав змін.

Понад 3 роки Український незалежний центр політичних досліджень, Мережа розвитку європейського права, Інститут місцевої демократії, Міжнародний центр некомерційного права (США) активно працюють над створенням та просуванням нового закону «Про громадські організації». Чому так довго? Цей закон не має політичних та соціальних ризиків, не вимагає додаткових коштів з державного бюджету. Парадоксально, але саме тому він не є пріоритетним ані для народних депутатів, ані для урядів, кожен з яких з 2005 року брав на себе міжнародні зобов’язання внести зміни до закону «Про об’єднання громадян». Останній законопроект, поданий урядом Тимошенко (№ 3371), більше року чекав на розгляд у Верховній Раді України, доки не був відкликаний у зв’язку з відставкою уряду.

«Ми розуміємо стратегічну важливість цього закону. Без нього жодна громадська організація не може діяти в повній мірі ефективно», - повідомив Максим Лациба, керівник програм УНЦПД.

Нещодавно УНЦПД провів робочий семінар з основних питань нового закону «Про громадські організації», на якому зібралися провідні експерти цієї галузі, як громадські, так і державні, зокрема представники Департаменту конституційного та адміністративного права Міністерства юстиції України та Управління у зв’язках із громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів України. Основна задача семінару полягала в обговоренні першочергових питань, які має вирішити законопроект, на основі вимог Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європі стосовно правового статусу неурядових організацій в Європі.

сі присутні погодилися з тим, що необхідно скасувати територіальні статуси громадських організацій; надати дозвіл юридичним особам виступати засновниками ГО; дозволити ГО займатися будь-якими видами господарської діяльності, що не заборонені законом, тощо. Наступний крок – підготовка тексту законопроекту групою громадських експертів із врахуванням пропозиції громадськості та його подання до Верховної Ради України через народних депутатів.

Громадські організації мають шанс зробити особистий вклад у створення нового закону просто повідомивши експертам про необхідні, на їх погляд, зміни до тексту або випадки гальмування їх діяльності спричинені чинним законом.

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.