bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Проблеми відкритих даних в українських містах: кейс Стрия

Відкриті дані мають прямий та опосередкований вплив на економіку. Оприлюднення інформації в машиночитному форматі стає пріоритетом для все більшої кількості міст України. Однак розвиток відкритих даних просувається не так просто, як може видатися на перший погляд. Застаріла технічна база, нестача знань, нерозуміння принципів відкритих даних можуть спричинити погіршення показників прозорості міста, що унеможливлює цифрову трансформацію.

Опис проблеми

Щороку програма «Transparent cities/Прозорі міста» вимірює прозорість 100 найбільших міст України в різних сферах діяльності органів місцевого самоврядування та підпорядкованих їм підприємств, установ й організацій. Результатом вимірювання прозорості є щорічний рейтинг. Кожне місто оцінюється за 86 індикаторами у 14 сферах та в підсумку може отримати від 0 до 100 балів. Частина індикаторів є вимогою законодавства, частина – кращими практиками українських і світових міст. Три роки поспіль Стрий знаходиться в останній десятці рейтингу.

«Цьогоріч результати дослідження свідчать, що Стрий перейшов з групи непрозорих у групу переважно непрозорих міст. Місто отримало 20.1 бал зі 100 можливих і посіло 97 місце. У сферах житлової політики та закупівель Стрий не отримав жодного балу. У сфері професійної етики та конфлікту інтересів у міста 0.3 бала з 6 можливих, у сфері комунального майна – 0.4 бала з 6, у сфері комунальних підприємств – 0.7 з 10», – коментує операційна директорка Трансперенсі Інтернешнл Україна Анастасія Мазурок.

Спроби вирішення

Відкриття інформації допоможе ефективніше управляти наявними ресурсами. Оренда та продаж комунального майна можуть збільшити доходи місцевих бюджетів, а відкритість інформації про комунальні активи приваблює потенційних власників та орендарів. Чим раніше місто почне використовувати систему прозорих продажів, тим швидше у нього з’явиться можливість ефективно реалізовувати майно та підвищувати рівень довіри громадськості до процесу продажів.

«Програма «Прозорі міста» взаємодіє з містами різними доступними способами. Ми використовуємо офіційні форми звернень до всіх міст, які беруть участь у дослідженні, оскільки така комунікація є джерелом отримання інформації. Листи ми надсилаємо на офіційні електронні скриньки міських рад, доступні з відкритих джерел. Наші звернення стосуються інформування, запитів надання інформації для оцінювання, адресування рекомендацій на основі проведеного командою аналізу. На наші офіційні листи-звернення ми отримали від Стрийської міської ради доволі лаконічні відповіді. Іншим форматом взаємодії із представниками міських муніципалітетів є предметне обговорення проблем міста, обробка запитів від міст для формування рекомендацій. Така комунікація розпочинається безпосередньо за ініціативи міст. Якщо говорити про комунікацію зі Стрийською міською радою, то ініціатива від них не надходила. Натомість, наш досвід показує, що проактивна позиція міст свідчить про готовність покращувати рівень прозорості та реалізовувати свій потенціал приросту балів у рейтингу», – додала Анастасія Мазурок.

31 серпня 2019 року Ресурсний центр ГУРТ разом зі Спілкою Української Молоді в Україні – Львів та Інститутом Суспільних Ініціатив організували обговорення важливих тем розвитку громади у новому для України форматі – Фестиваль думок.

На Фестивалі думок у Стрию Ресурсний центр ГУРТ презентував майданчик для обговорення спроможності громад відповідати викликам цифрового світу – платформу «Громада у смартфоні», що об’єднала експертів із цифрової безпеки, представників громади та неурядових організацій, які серед іншого обговорювали й проблему відкритих даних в місті. Учасники фестивалю могли долучитися до опитування та оцінити важливість відкритих даних.

Не зважаючи на те, що більшість опитаних (59%), оцінюють перспективи розвитку відкритих даних у Стрию негативно, відкриті дані можна розглядати і з точки зору прозорості та відкритості, і з точки зору розгортання нових сервісів для покращення послуг, що надаються комунальними та муніципальними установами.

«Прозорість показує, наскільки муніципальна влада готова ефективно використовувати ресурси і розвивати потенціал місцевих громад. У перспективі від зусиль із підвищення прозорості можна отримати практичний і цілком вимірюваний результат. У звіті «Гроші, довіра й ефективність управління: чому варто боротися за прозорість українських міст?» ми зібрали приклади того, як прозорість допомагає містам ставати успішнішими. Ці поради актуальні й для Стрия, адже місто має простір для росту», – зауважила Анастасія Мазурок.

Висновок

«Прозорість допоможе покращити ефективність управління через зменшення потреби в інформаційних запитах. Наприклад, за три роки дослідження у лідера рейтингу міста Дрогобич кількість інформаційних запитів знизилася у 2,5 рази. Відкриття інформації переорієнтовує час працівників органів місцевої влади з відповідей на звернення громадян до продуктивнішої діяльності», – зазначила Анастасія Мазурок.

Підвищення прозорості міста вимагає скоординованих зусиль міської влади та громади. Органи місцевого самоврядування повинні систематично вивчати запит громадян на окремі види інформації. Це дозволить визначати пріоритети в оприлюдненні чи оцифруванні тих даних, яких найбільше потребує громада, і робити веб-сайти муніципальних служб зручними для пошуку та аналізу інформації.

Контакти

Share
Чи вважаєте цей матеріал корисним + Так 0  - Нi  

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.