bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

В яких випадках представник громадянського суспільства стає корупціонером?
18.12.2009

На адресу Творчого об’єднання «ТОРО» (Контактна група в Україні Transparency International) впродовж останнього місяця надійшла ціла злива запитів від організацій громадянського суспільства України з проханням розтлумачити окремі норми нового антикорупційного законодавства. Зокрема, громадських лідерів збентежив той факт, що відтепер їм, як керівникам громадських структур, ніби то вже не можна займатися іншою оплачуваною, у тому числі підприємницькою діяльністю. Одразу хотіли би заявити підстави для хвилювання відсутні. Нижче ми пропонуємо експертний коментар, люб’язно підготовлений Олександром Вінніковим, Мережа розвитку європейського права. Ми ж, у свою чергу, просимо громадських активістів уважніше читати закони, а при потребі звертатися по допомогу. Ми завжди готові Вам допомогти!

Першого січня 2010 року набирає чинності Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції» № 1506 від 11.06.2009 р.

Цей закон не передбачає додаткових кримінальних покарань, але встановлює чимало обмежень та спеціальних перевірок осіб, які виконують державні функції. Окрім встановлення процедури антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів, в тому числі громадської, значний інтерес для громадянського суспільства становитиме виконання статей 15 та 16 закону. Ці статті стосуються, відповідно, участі громадськості в заходах щодо запобігання і протидії корупції, а також інформування громадськості щодо запобігання та протидії корупції.

Втім, деякі обмеження встановлено і для представників власне громадянського суспільства. В яких випадках представник громадянського суспільства відтак може бути визнаний корупціонером?

Багатьох засмутив пункт 2 частини першої статті 2 закону, де керівників громадських організацій включено до суб’єктів відповідальності за корупційні правопорушення. Але необхідно уточнити, що в абзаці в) цього пункту йдеться про керівників лише тих організацій, які частково фінансуються з державного чи місцевого бюджету.

Також підпадають під дію закону помічники-консультанти народних депутатів, які одержують заробітну плату, третейські судді, посадові особи міжнародних організацій. До речі, гранти та інші кошти, одержані українськими ОГС на підставі договорів міжнародної технічної допомоги можуть визнаватися бюджетними коштами згідно з частиною четвертою статті 9 Бюджетного кодексу. Тому нецільове використання таких коштів також підпадатиме під дію антикорупційних законів.

В частині другій статті 5 закону зазначено, що вартість окремих подарунків, який одержують державні службовці від представників громадянського суспільства, не повинна перевищувати однієї податкової соціальної пільги (в 2009 році – 302,5 грн.). Отже, якщо керівник громадської організації чи іншої юридичної особи дарує меру чи податковому інспектору пляшку вина дорожче 300 грн., то корупціонером стане якраз представник громадянського суспільства.

Треба окремо зазначити також, що не належатиме до банківської таємниці чи конфіденційної інформація про розмір і види благодійної чи іншої допомоги, яку надають або одержують державні службовці (пункт 1 частини першої статті 14 закону).

Які ж конкретні обмеження встановлено для керівників громадських організацій, що частково фінансуються з бюджету?

В частині першій статті 4 закону згадано лише два таких обмеження: не використовувати своє службове становище з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб (пункт 1), а також відмовляти фізичним або юридичним особам в інформації, надання якої передбачено законом, надавати недостовірну чи не в повному обсязі інформацію (пункт 4).

В останньому реченні цієї частини прямо вказано, що на керівників громадських організацій та інших осіб, указаних у пункті 2 частини першої статті 2 закону, не поширюються обмеження, передбачені пунктами 2-3 частини першої статті 4 закону.

Таким чином, керівники громадських організацій (в т.ч. які є депутатами місцевих рад) зберігають своє право, відповідно, займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю, а також входити до складу органів управління чи наглядової ради іншого підприємства чи організації.

Олексій Хмара, Творче об’єднання «ТОРО» Олександр Вінніков, Мережа розвитку європейського права

Контакти

  • Олексій Хмара
  • торо

Коментарі

Іван Векірчик   5326 днів тому   #  

Гарний коментар, але Ви звернули увагу не на ті пункти. Отже:
"СТ.2....3) особи, які постійно або тимчасово обіймають посади,
пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи
адміністративно-господарських обов'язків, або особи, спеціально
уповноважені на виконання таких обов'язків в юридичних особах, а
також фізичні особи - підприємці;"
Громадські організації - теж юридичні особи.... А отже:
"Ст.4 п.1 особливо пп. 2) займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту, що здійснюються в позаробочий час) безпосередньо або через інших осіб, якщо інше не передбачено законом;"
Ось так :(

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   5325 днів тому   #  

Сподіваюсь, журналістська робота відноситься до творчої діяльності?
А якщо особа, яка є керівником НГО (юридичної особи), але в цьому НГО немає штатного розпису і регламентованого робочого дня, отже немає й зарплат, то може ця людина займатись "іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю"?

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

Лилия, Вы как маленький ребёнок, или не знаете механизма работы бюрократического механизма? везде и всегда все подпадают под коррупцию)))

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

всегда, если закон можно "варьировать" - можно подвести человека под статью, сложность потом доказать, что Вы не верблюд.

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   5325 днів тому   #  

Но я действительно не верблюд :-)))))))))))))))))))))

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   5325 днів тому   #  

Івану Векірчику: Так як, на Ваш погляд, стосовно тих випадкыв, коли особа, яка є керівником НГО (юридичної особи), але в цьому НГО немає штатного розпису і регламентованого робочого дня, отже немає й зарплат?

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

На мій погляд керівник НГО завжди є адміністративно-розпорядчим персоналом :). А якщо уважно вчитатись в Закон, то засновник юрособи не може бути там тим самим адм-розпорядчим персоналом - читай директором (головою). Ось такий прикол законодавства. На цю тему багато цікавого є на форумі журналу дебет-кредит в розділі бухгалтерської практики... Я досі в шоці...

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

обычно система работает так - "как по маслу":Вы коррупционер.... бах-трах, дело.... практически мгновенно.... начинаешь доказывать обратное - годами.... сильно повезет, если доказываешь не из-за решетки. А пока докажеш, что не верблюд - уже и горбы вырастут((

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   5325 днів тому   #  

у мене очі зробились дуже круглими.... оце так "прикол" для багатьох.... я аж запитання своє забула.... ось: а займатись “іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю" керівник НГО (юридична особа), якщо в цьому НГО немає штатного розпису і регламентованого робочого дня, отже немає й зарплат, може?

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

Ось і згадуйте, в кого є проблеми з владою і підраховуйти, коли з вас будуть робити корупціонера :(

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

А в Законі про ваш дохід у ГО нічого не сказано... А до цього персоналу відносяться (якщо прикинути стару постанову кабміну): директор і зами, головбух, начальники відділів і їх зами :(

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

Одне заспокоює - в законі 1508, де відповідальність прописано, славетний пп 3) не знайшов відображення... Як я розумію - це незаконно, але не наказуємо :)

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

Иван, не всегда юридическое лицо.. решается достаточно просто, внесите пункт в статут НГО : "голова ГО виконує свої обов`язки на громадських засадах". Вот вам и будет правовая коллизия закон vs статут... читайте законы и используйте их в свою пользу ;)

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

не согласен... НГО - всегда юрлицо! И если я издаю приказ, то я адміністративно-розпорядчий... ;)

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

фокус не в этом... юр.лицо будет однозначно... но лицо, которое исполняет свои обязанности на "громадських засадах" не может быть "посадовою особою" на которую и распространяется закон про коррупцию :)))

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

да вот фишка-то в том, что посадова - это к бюджетникам, а на сайте минюста есть разъяснение, что пп 3) специально для контроля всех юрлиц... в нем и появилось это хитрое определение - админ-розпор...

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

ща попробую поизвращаться.. дайте ссылку на закон

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1506-17&key=4/UMfPEGznhhKqr.Zip5BSC8HI4Gss80msh8Ie6

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

ладно, харе шуметь, вот скорее всего, из-за чего прошел закон:

б) члени окружних/територіальних та дільничних виборчих
комісій;

ща гляну дальше....

определение "частично финансируется" не определенно, тут можно играться как хочешь :)

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

ссылку на разъяснение минюста в студию плиз ))

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

http://www.minjust.gov.ua/0/23134
Если бы знание, из-за чего он прошел освобождало от ответственности ;)

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

члены избирательных комиссий 100% не в курсе какая "Опа" их ждет, тем более это 80% простых смертных, которые хотят подзаработать, а когда политики начнут тягать друг-друга за волосы... тут повсплывают и факты "проплат" избирательным комиссиям... много народу сядет :((

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

упростим... закон действует только на "посадових осіб", меняйте на "виконання на громадських засадах" это первый защитный плюс...

Таким чином, положеннями Закону пропонується визначити, що одержання хабара (незаконне одержання благ), а так само дача хабара (підкуп), вважатимуться адміністративними правопорушеннями, якщо їх сума не перевищує п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (на сьогодні, це 1512 грн.). Якщо ж, сума хабара перевищуватиме п’ять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, то такі діяння вважатимуться злочином.

хотя почитайте закон внимательно.. при умном использовании общественного контроля - столько бабла скосить на ровном месте можно ;))

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

вот те и на....

до відповідальності не можуть бути притягнуті юридичні особи публічного права, які повністю утримуються за рахунок державного чи місцевих бюджетів;

(???????)

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

вот ваша "кормушка" с правильным подходом:

Важливим є також те, що новий Закон з урахуванням визнання корупції в приватному секторі визначає суб’єктом запобігання та протидії корупції також підприємства, установи, організації незалежно від підпорядкованості та форми власності, їх посадових осіб, а також громадян та об’єднання громадян за їх згодою.

Необхідно наголосити на тому, що новий Закон покладає обов’язок вживати заходи щодо запобігання та протидії корупції на керівників органів державної влади, юридичних осіб, їх структурних підрозділів. Законом передбачено, що зазначені суб’єкти у разі виявлення корупційного правопорушення чи одержання інформації про вчинення такого правопорушення, зобов’язані вжити доступних для них заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомити про його вчинення спеціально уповноваженого суб’єкта у цій сфері.

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

Это плюсы - согласен, но то, с чего я начал - большой минус... единственно - отсутствие мех-ма наказания радует...
в 1506 "Стаття 4. Обмеження, спрямовані на запобігання та протидію
корупції
1. Особам, зазначеним у пунктах 1-3 частини першої статті 2
цього Закону, забороняється: "
а в 1508 "пункт 1-2"
:)

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

обьясните мне тупому, финансируется ГО или руководитель?

керівники громадських організацій, які частково фінансуються з державного чи місцевого бюджету;

или опять криворукие законы пишут?)))

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

а главний плюс закона - госпредприятия кинули к обычным юрлицам - раньше они были бюджетниками :)

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

не просто криворукие - они неглядя их пишут... говорят уже есть 14 проектов законов про внесення змын :)

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

убивайте "зверя" его же оружием.. у Го нету руководителя :))) есть Голова или Президент...

Окремо Законом виділено категорію осіб, які не відносяться до осіб, уповноважених на виконання функцій держави, але в цілях Закону до них прирівняні. На таких осіб поширюється менша кількість обмежень у порівнянні із особами, уповноваженими на виконання функцій держави або органів місцевого самоврядування, і застосовуються вони до них лише у випадку виконання ними визначених функцій у публічному секторі.

а за вот ЭТО я бы убил бы тех, кто таких ДЕБИЛОВ-ПИСАК привел к власти!!!! ето стоколько нужно выкурить драпа, вынюхать кокса и выжрать коньяка и виски что-бы до такого додуматся(((

  •   Пiдписатися на новi
Іван Векірчик   5325 днів тому   #  

сплошной маразм....

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

уберите с Статутов понятие "посадова особа" и будет вам счастье.... коррупция по определению идет только к ним, в УКК изменений не вносили.

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

хотя... любая организация, взявшая "подарок" от представителя Президента после 1-го числа аФФтоматом попадет под этот закон.. бред.. притом полный.

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

осилил комментарий до конца.. с трудом.. бредятина, притом написана явно к выборам... срубят после выборов, как бред сумасшедшего.... сейчас применимо к избирательным участкам, в остальных случаях недоказуемо, особенно по тематике НГО

  •   Пiдписатися на новi
Микола Яцков   5325 днів тому   #  

Якщо чесно колеги Вам відомо хто протягнув цю писанину через ВРУ? Чи це були рекомендації ГРЕГО? Ради Європи? якоїсь НУО? За кілька років сприяння протидії корупції різними міжнародними фондами я не чув дискусії про цей закон... іншими словами хто автор і звідки це взялося? :)

  •   Пiдписатися на новi
Микола Яцков   5325 днів тому   #  

Дискусія то була про нове антикорупційне законодавство, але далеко не на такому тотальному рівні. Депкорпус явно перестарався і в попихах понаухвалювали чогось... а за кілька місяців будуть вносити правки. Сподіваюсь, що Єгор помиляється щодо прив'язки членів ВК під вибори 2010 і все не так погано.
Ще одне питання виникає, переглядаючи букет законодавчої творчості. А чи є спроможність у державної машини тотально контролювати усіх і вся? чи є сподівання на інститут "скарги"?

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

с ДВК вообще прикололись, уже столкнулся на практике с массовым отказом участвовать в комиссиях людей, которые получают фин-помощь в центрах занятости, то есть временно безработных. По процедуре нужно сниматься с учета, трудоустраиваться членом ДВК а потом ВОССТАНАВЛИВАТЬСЯ, но... срок начинается не с "нуля" а вот процедура с нуля, неделю каждый день на собеседования и по новому всю головомойку.. многие отказываются именно по таким причинам, особенно с сел, для которых такие поездки "влетают" в копеечку.

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

хотите полный изврат с закона сделаю?

неправомірна вигода - грошові кошти або інше майно, переваги,
пільги, послуги матеріального або нематеріального характеру, що їх
обіцяють, пропонують, надають або одержують безоплатно чи за
ціною, нижчою за мінімальну ринкову, без законних на те підстав.

3) особи, які постійно або тимчасово обіймають посади,
пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи
адміністративно-господарських обов'язків, або особи, спеціально
уповноважені на виконання таких обов'язків в юридичних особах, А ТАКОЖ ОСОБИ-ПІДПРИЄМЦІ

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

2) займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю
(крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної
практики, інструкторської та суддівської практики із спорту, що
здійснюються в позаробочий час) безпосередньо або через інших
осіб, якщо інше не передбачено законом;

бред... ПП не может заниматься ПП

2. Фізичним та юридичним особам забороняється здійснювати
фінансування органів державної влади чи органів місцевого
самоврядування, у тому числі надавати їм матеріальну та/або
нематеріальну допомогу, безоплатно виконувати роботи, надавати
послуги, передавати кошти та інше майно, крім випадків,
передбачених законами та чинними міжнародними договорами України,
укладеними в установленому законом порядку.

да и финансирования каких-либо благотворительных акций ППшниками в рамках сотрудничества можно "закатать" под закон....
хорош документ, не спорю. Хотя могу и ошибаться..
Но продажу холодильника на сумму более 300 грн можно трактовать как получение незаконной прибыли ;))

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

ах да, чуть не забыл... выражение "А ТАКОЖ ПРИВАТНІ ПІДПРЄМЦІ" прировнялись к "посадовим особам" и как следствие (выходя из закона этого и про выборы президента" не могут быть членами ДВК

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

и на добивку.. если ПП нарушил закон про потребителей (не информируя про товар или дая неполною инфу) срабатывает автоматом відмовляти фізичним або юридичним особам в інформації,
надання якої передбачено законом, надавати недостовірну чи не в
повному обсязі інформацію.

еще и под коррупцию залетит бедолаха))

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

вообще удивительно, что вместо фразы "ТА ПП" не стоит коронная во все времена вершина юридического безумства "ТА ІНШІ...." так было бы намного проще и всех можно было посадить.. скопом всю Украину :((

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   5325 днів тому   #  

и еще одно.. нету времени рыться в гугле, обьясните тракторку или дайте ссылку на трактовку:

у випадку виконання ними визначених функцій у публічному секторі.

чо эть такое публичный сектор?

  •   Пiдписатися на новi
Олена Ніжельська   5324 дні тому   #  

Час Х відкладається:)
http://portal.rada.gov.ua/rada/control/uk/publish/article/news_left?art_id=181902&cat_id=37486

  •   Пiдписатися на новi
Микола Яцков   5323 дні тому   #  

Не факт. По-перше, ще є час для Президента, здається 15 днів для права вето, а по-друге, закон ще має набути законної сили через публікацію в одному з 4 державних видань. Це бюрократична процедура якраз дотягне до першого туру. Хоча, різдвяні дива бувають! :)

  •   Пiдписатися на новi
Микола Яцков   5323 дні тому   #  

Назва статті "Потрапити до в’язниці стане легше" https://gurt.org.ua/articles/5103/ краще підходить до цієї :)

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.