bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Рік молоді без молоді, або бутафорія по-тернопільськи
27.11.2009

Указом президента цей рік названо роком молоді в Україні. У Тернополі цього року увага до молоді відзначилась єдиним – створенням Міської молодіжної ради. Утім, перед виборами даний дорадчий орган може стати лише способом мобілізації молодого електорату на підтримку тієї чи іншої політичної сили.

У році, що минає, ми, молоді люди, по справжньому повинні були б відчути до себе особливу увагу влади. Ще б пак. Рік молоді в Україні - це вам не що небудь! Одначе вже зараз – під кінець цього року – можна впевнено стверджувати про те, що тернопільську молодь ця видатна оказія зачепила лише краєм. Щоб дізнатись як готувалась влада Тернополя до цього року, не обов’язково слухати заяви про те, як нас – молодь – часто і сильно люблять, хоч їх таки вистачає. Варто лише поглянути на відповідні нормативні акти, потрачені на молодь кошти та реалізовані проекти. Для органів влади та місцевого самоврядування міста та області одними з найважливіших документів тут є “Стратегія розвитку Тернопільської області на період до 2015 року” та “Програма економічного та соціального розвитку міста Тернополя на 2009 рік”. Якщо в першому ви не знайдете навіть окремого розділу про сприяння розвитку молоді в області, то в другому з 24 основних складових соціально-економічного розвитку Тернополя найближчою до молоді є співпраця міської ради з громадськими організаціями. Поза тим, тернополяни мають комплексну програму “Молодь”. Що це за програма – великий секрет. Її навіть немає в розділі „Програми” на сайті Тернопільської міської ради. Про те, як вона виконується, можна зрозуміти з повідомлень сайту тієї ж тернопільської міськради. Скажімо, 19 червня цього року дане джерело повідомляє про те, що згідно із рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради «Про реалізацію заходів міської комплексної програми „Молодь” у 2009 році», кошти управління сім’ї, молоді та спорту в сумі 30 тис. грн. буде направлено на компенсування витрат Тернопільського Благодійного Фонду „Карітас” (1017,56 грн)., Шляхово-експлутаційної дільниці (20 тис. грн.), Ритуальної служби - 19982,44 грн. із створення робочих місць для організації оплачуваних громадських робіт. Проте, в повідомленні міськради так і не сказано, яке відношення до молодіжної політики має допомога шляхово-екплуатаційної дільниці. Напевно, у Міській раді вважають що тернопільська молодь ледь народившись, починає думати про вічне. Нічим іншим 20 тисяч гривень, які виділенні з програми “Молодь” на покриття витрат Ритуальної служби навряд чи вмотивуєш.

Коштів на підтримку молодіжних організацій все менше, але оскільки вибори не за горами, то підтримка „молодіжок” буде не зайвою. Тому тернопільський мер Роман Заставний, який знається на PR-технологіях, зважився на ефективний, хоч і не новаторський крок – створити ілюзію підтримки мера громадськими організаціями. Багато колег нашого очільника, особливо наперередодні виборів, створюють різноманітні Молодіжні ради, парламенти, сенати тощо. Як заявляє один із колишній тернопільських високопосадовців, в Тернополі уже діяла міська молодіжна рада на базі Молодіжної комісії Тернопілсьької Єпархії УГКЦ. Тоді було зібрано понад 2/3 всіх діючих молодіжних громадських організацій.

В ідеалі такі ради повинні слугувати певним містком між молоддю та органами місцевого самоврядування. Утім, досить часто вони перестають існувати з перевиборами міського голови. Відтак, саме політична причина створення цих молодіжних представництв при міськрадах робить такі дорадчі органи при міській раді неефективними.

Що ж до перших кроків співпраці міської ради з радою молодіжною варто зупинитись на такій події, як оголошення конкурсу соціальних програм міських молодіжних громадських організацій Тернополя на 2010 рік. Невідомо, чому саме програм, а не проектів. Оскільки, згідно з законом України „Про державні цільові програми”, “державна цільова програма – це комплекс взаємопов’язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв’язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів Державного бюджету України та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.” А порядок розробки та виконання державних цільових програм затверджено відповідною урядовою постановою (№ 106 від 31.01.2007). Тому як громадські організації, подаючи власні проекти, складуть з них комплексну програму? Програма направлена на вирішення найважливіших(!) проблем молоді. Щоб знати об’єктивну ситуацію, а відтак і визначити пріоритетні напрямки роботи зазвичай проводять дослідження. За словами ж міського голови тернопільської міської ради Назара Зелінки, „пріоритетні напрямки конкурсу соціальних програм формувались виконкомом міської ради та за допомогою рейтингового опитування молодіжних організацій”. Це означає, що представники громадських організацій, що представляють не більше 3% молоді Тернополя, визначили куди потрібно рухатись усій молоді міста.

За словами наших поімформованих джерел, молодіжної політики як якої в місті нема. Зараз чиновники зосереджені на «підгодовуванні» лояльних до влади організацій, жодним чином не стимулюючи розвиток нових форм співпраці та нових організацій. «Створення молодіжної міської ради при міськраді інакше як фарсом не назвеш, - розповідає наш співрозмовник. - Особливо після заяви цього молодіжного парламенту про те, що сміттєпереробний завод треба встановлювати в Тернополі – чистої води обслуговування інтересів міської влади, а не інтересів молоді.

Повернімось до конкурсу Програм міських молодіжних громадських організацій Тернополя на 2010 рік. Його метою є активізація участі молодіжних громадських організацій Тернополя у вирішенні соціальних проблем міста, сприяння діяльності молодіжних громадських організацій з боку органів державної влади, спільне вирішення молодіжних проблем, а також забезпечення прозорості та ефективного розподілу коштів, які передбачаються у міському бюджеті для підтримки міських молодіжних громадських організацій на виконання міських програм і заходів.

Зважаючи не це, до тернопільського мера виникають певні запитання: 1. Що ж робилось для активізації громадських організації та сприянню їх діяльності до цього часу? Нагадаю, що згідно з Положенням, яке було затверджено рішенням міської ради, про управління сім’ї, молоді та спорту тернопільської міської ради, п. 2.3. Основним завданням управління є “сприяння діяльності жіночих, молодіжних, дитячих, спортивних та інших громадських організацій”. Дане управління відповідно до того ж документу „залучає жіночі, дитячі, молодіжні, інші громадські та благодійні організації до виконання соціальних програм і реалізації проектів” 2. Як Ви, пане мер, оцінюєте Рік молоді в Тернополі? Тільки будь ласка, цього разу не потрібно розповідати про те, як Ви нас любили. Конкретно – як кількісно та якісно покращилось життя молоді в Тернополі за цей рік, скільки коштів за останній рік виділено з міського бюджету на проекти для громадських організацій і за якими механізмами? Запитайте молодих людей, чи відчули вони це „краще життя” за цей рік?

Ці запитання повинні ставити не журналісти, а лідери громадських організацій, оскільки саме громадські організації повинні стати сторожовими псами демократії. На активну частину громади покладено завдання контролю за діяльністю органів влади та місцевого самоврядування. Ми повинні щодня запитувати, чи ефективно використовуються кошти з податків, які ми з вами сплачуємо, і оцінювати реальні дії, не піддаючись порожнім заявам.

Максим Черкашин, громадська ініціатива «DOPOMOHA.ORG»

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.