Громадський бюджет/бюджет участі/партиципаторний бюджет – це демократичний процес, в якому кожен житель населеного пункту має змогу визначити, як витрачати частину місцевих чи державних ресурсів. Бюджет участі успішно функціонує на місцевому, а інколи й на національному рівні в багатьох країнах. Із 2014 року ця концепція впроваджується в Україні. Від моменту виникнення в Південній Америці такий інструмент прямої демократії поширився на сотні громад у всьому світі. Однак механізми застосування різняться в залежності від національного контексту.
Португалія
У цій країні бюджет участі застосовується на загальнодержавному рівні. Португальці розміщують проекти на офіційному веб-сайті. Всі вони мають бути представлені особисто на зустрічі учасників, що відбуватимуться у визначених містах по всій країні.
Партиципаторний бюджет у Португалії складається з восьми груп за територіальною ознакою:
Кожен громадянин, який досягнув 18-річного віку, має право на два голоси: один для регіональних проектів, другий – на національному рівні. Голосування відбувається на веб-сайті або через СМС, а також через банкомати за допомогою платіжних карт. Голосувати можна за будь-які регіональні проекти незалежно від регіону, де громадянин перебуває.
Регіональні та загальнонаціональні проекти не конкурують між собою, оскільки мають окреме фінансування.
Розподіл проектів на різні групи дозволяє:
Братислава (Словаччина)
Однак не всі спроби впровадження бюджету участі завершуються успіхом. Ініціатором впровадження партиципаторного бюджету в Братиславі – головному політичному, адміністративному, економічному і культурному центрі Словаччини – була громадянська асоціація «Утопія», яка розпочала переговори з міською владою і досить швидко отримала підтримку.
У співробітництві з визначеним управлінням міської влади вона ретельно розробила пропозиції щодо реалізації цієї інновації, і бюджет участі почали втілювати. Однак зусилля не принесли видимих результатів. Щороку бюджет участі привертав увагу лише близько 250 активних громадян – тобто тих, хто прийшов із власними пропозиціями та / або хто проголосував за пропозицію. Внаслідок пасивності жителів і недостатньої медійної підтримки партиципаторний бюджет у столиці Словаччини скасували.
Ріо-Гранде-ду-Сул (Бразилія)
Власне, бюджет участі винайшли в Бразилії. У штаті Ріо-Гранде-ду-Сул проживає близько 10 млн людей та діє 497 муніципалітетів, більшість із яких фінансово слабкі. Основна ідея впровадження бюджету участі полягала в залученні та об’єднанні різних поглядів й інтересів етнічних і класових груп. Після тридцяти років успішної практики мешканці Порту-Алегрі розподіляють до 20% від міського бюджету.
У березні місцеві органи влади на рівні регіонів ознайомлюються зі звітом про виконання партиципаторного бюджету минулого року і голосують за пріоритетні програми на наступний рік. Збори громадян щодо бюджету участі проводять у кожному з 497 муніципалітетів.
На другому етапі обирають членів комісії, які співпрацюють із державним управлінням з реалізації проекту в регіоні. У кожному муніципалітеті є щонайменше один член комісії. Співробітники управління зі зв'язків із громадськістю та його регіональні координатори мусять відвідувати кожне місцеве засідання муніципалітету під час підготовчих нарад, а також регіональні й муніципальні збори, виступати на засіданнях, працювати в комісіях та в раді штату з ухвалення партиципаторного бюджету.
Мадрид (Іспанія)
Наприкінці 2015 року муніципалітет Мадриду став ініціатором створення веб-платформи для налагодження діалогу між мерією та громадянами, а також для залучення жителів до активної участі у житті міста.
Кожен житель Мадриду, як зареєстрований, так і незареєстрований, може подати на розгляд свою пропозицію із будь-якого питання розвитку міста.
Якщо пропозиція отримає хоча б в 1% голосів від жителів Мадриду, вона переходить на наступну стадію розгляду – опитування. Якщо ж пропозиція одразу отримує великий відсоток підтримки серед користувачів, муніципалітет зобов’язаний опублікувати план дій із її реалізації. Жителі можуть голосувати як «за», так і «проти». Якщо пропозиція набирає просту більшість позитивних відгуків, вона перенаправляється до муніципалітету та стає обов’язковою до виконання.
Для тих, хто не є впевненим користувачем інтернету, мадридська влада знайшла рішення – голосування поштою. Кожному містянину доставляють жовтий конверт, оплачений за рахунок мерії. Всередині є бланк, використання якого передбачає можливість проявити свою громадянську позицію.
Також на вулицях Мадриду протягом кампанії із громадського бюджету працюють волонтери. Вони мають спеціальні таблиці для вираження позиції щодо запропонованих проектів. Карта розміщення волонтерів і години роботи опубліковані на офіційному сайті міста. Там же жителі можуть спостерігати за перебігом голосування.
Бюджет участі є не лише засобом прозорого адміністрування бюджетних коштів, а й інструментом подальшої громадянської освіти, який поліпшує обізнаність жителів і підвищує їхню впевненість у власних силах.
Коментарі