bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Аналіз діяльності громадської організації: саморефлексія
17.08.2017

Часом ми прагнемо змін, не до кінця усвідомлюючи, що ж це нам принесе. Не завжди змінювати щось кардинально – найкращий вихід. Іноді достатньо переглянути наявні ресурси і почати їх використовувати ефективніше.

Перш ніж щось міняти в діяльності своєї організації, необхідно зрозуміти, ким ви є сьогодні – для кого працює організація, з кого і чого вона складається, в якому середовищі функціонує.

Нерідко ми займаємося поточними питаннями, не звертаючи уваги на потреби самої організації: нам здається, що найважливіше в цей конкретний момент написати проект чи підготувати черговий виступ. Відповідно не вистачає часу поглянути на саму організацію, її бюджет, перевірити, чи виконуємо поставлені цілі, наскільки мотивовані працівники та волонтери.

Не секрет, що багато організацій передусім реагують на можливості фінансування і залишають без уваги свої потреби в розвитку або починають займатися тими з них, на які можна отримати фінансування від донора, але які насправді не є пріоритетними для самої організації. Таке ставлення до роботи може призвести до емоційного вигорання людей або до стагнації організації.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

Якщо ж усе-таки ви бачите, що прийшов час мінятися, радимо звернути увагу на ці рекомендації.

1. Складіть план роботи

Розвиток організації та планування розвитку можуть бути самостійними процесами, хоча найчастіше вони є частиною стратегічного планування. Цілі, спрямовані на внутрішній розвиток організації, такі ж важливі, як і зовнішні. Якщо йдеться про організаційний розвиток, варто сфокусуватися саме на цілях внутрішнього розвитку.

Існують шість важливих кроків у розвитку організації.

  • Підготовка

Подумайте, чи необхідний розвиток вашій організації. Обговоріть це питання зі своєю командою. Вирішіть, буде це частиною загальної стратегії чи окремою частиною роботи. Виберіть логіку втручання (працюватимете з організацією в цілому або ж тільки зі слабкими місцями тощо).

  • Аналіз

Визначте, які тренди актуальні у вашій сфері діяльності та в суспільстві. Продумайте, які перешкоди та можливості чекають на вас. Чим займаються інші? Чого очікують цільові групи? Яке в організації майбутнє? Яких ви очікуєте довгострокових та короткострокових результатів? Чим організація займається зараз, чому, для кого і які цінності формує? У якому полі вона діє і куди прямує?

  • Діагноз і цілі

Чи допомагають теперішня структура і форма функціонування організації досягти бажаних цілей і реалізувати місію? Що необхідно виправити, змінити і розвивати? Які зміни і фактори успішності є важливими? Які цілі є критичними, а з якими можна почекати? Відповіді на ці питання допомагають визначити справжні цілі розвитку.

  • Зворотній зв’язок

Дайте своїй команді та іншим людям, котрі пов’язані з організацією, зворотний зв’язок про те, що планується змінити і чому, які перетворення це за собою потягне.

  • Зміни (розвивальна діяльність)

Оберіть розвивальні проекти чи дії, які допоможуть досягнути поставлених цілей. Сплануйте час, призначте відповідальних, знайдіть ресурси. Перегляньте як традиційні, так і інноваційні методи досягнення цілей. Вчіться в інших організацій і керівників. Складіть план дій (окремо або як частину річного плану) і починайте його реалізовувати, тримаючи в полі зору потреби у розвитку і змінах.

Якщо проміжне оцінювання покаже, що ви досягли мети, тоді зміни стануть частиною культури організації. Якщо ж оцінювання продемонструє, що бажаних цілей не досягнуто, то доведеться відмовитися від попереднього плану і почати шукати інші варіанти вирішення. Саме тому продумайте, яким чином найефективніше оцінювати зміни, результати і досягнення цілей.

  • Навчайтеся та розвивайтеся

2. Проаналізуйте зовнішнє середовище

Доречно проаналізувати, що відбувається у зовнішньому середовищі: як впливають на організацію політична, економічна, соціальна, техногенна ситуації. Слід враховувати постійні зміни, які відбуваються навколо, і змиритися з ними або підлаштовуватися. Інший варіант – бути на крок попереду і самим впливати на формування змін.

3. Проаналізуйте внутрішнє середовище

Аналізуючи внутрішнє середовище, необхідно дивитися на організацію на кількох рівнях. Насамперед проаналізувати, що вона робить, для кого і як. По-друге, подивитися на стратегію організації – чи є вона і чи виконується. По-третє, проаналізувати, чи робить організація те, чого від неї очікують. По-четверте, переглянути структуру організації і переконатися, чи ефективно все працює.

Щоб скласти план подальшого розвитку організації, необхідно пам’ятати, що ми маємо справу з циклічним процесом, а це вимагає постійного аналізу і зворотного зв’язку. Перш ніж розпочинати складання плану і створення стратегії, проведіть аналіз зовнішнього і внутрішнього середовища, в якій працює організація.

Існують різні моделі аналізу. Якщо відчуваєте, що ваших власних ресурсів і знань не вистачає, подумайте над залученням консультанта.

Повідомлення підготовлене за матеріалами Союзу некомерційних об’єднань та фондів Естонії (EMSL) у рамках проекту «ТрансФормуй ГУРТ!», який виконується Ресурсним центром ГУРТ у партнерстві з Мережею ОГС Естонії (NENO) за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Естонії.

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.