У 2013 році Каталог соціальних підприємств України містив всього 40 найменувань. За даними експерта з соціального підприємництва Василя Назарука, сьогодні ця цифра сягнула майже 1 000. Цього разу ГУРТ вирішив поділитися цікавими міркуваннями журналістів, які брали участь у проекті з написання історій успіху British Council та досліджували малазійський простір соціального бізнесу, який розвивається подібно до українського.
1. Молоді професіонали – обличчя руху
Молоді професіонали – лідери соціального підприємництва в Малайзії. Соціальне підприємництво – це привабливо й стильно. Частково таке ставлення пов’язане з тим, що провідні організації, які підтримують соціальний бізнес у Малайзії, – Myharapan та British Council – активно залучені до розвитку молодих підприємців. Зокрема, виконавчий директор Myharapan Нурфаріні Даінг акцентує особливу увагу на професійних вміннях, якими працівники можуть допомогти соціальному підприємству.
2. Зворотній відтік мізків
Більшість підприємців у Малайзії отримали освіту у Великобританії і повернулися додому, щоб отримати професійний досвід в бізнесі, а потім започаткувати соціальне підприємство.
3. Небезпеки популярності соціального підприємництва
Разом із хвилею ентузіазму молоді приходять і побоювання, що натхненні підприємці можуть втратити інтерес. Малі соціальні венчурні підприємства забезпечують фінансову та тренінгову підтримку завдяки програмам, наприклад, British Council та the Social Enterprise Alliance (Альянс Соціального Підприємництва, – авт.).
Чуі Йен, інформаційний директор Альянсу Соціального Підприємництва, вважає, що показники успішності соціального підприємництва важко виміряти. «Багато підприємств ведуть успішну співпрацю з іншими організаціями, але одиниці отримують сталий дохід», – пояснила вона.
4. Люди все ще плутають соціальне підприємництво з соціальними медіа
Рух все ще на стадії розвитку, й досі залишаються стосовно природи поняття соціального підприємництва. «Коли говориш людям, що працюєш на соціальному підприємстві, вони часто думають, що ти маєш справу з соціальними медіа або соціальними стосунками, – коментує Чуі Йен з Альянсу Соціального Підприємництва. – Коли ж пояснюєш, що ти займаєшся бізнесом заради суспільних цілей, люди розуміють. Але, водночас, можна зіштовхнутися з думкою, що твій бізнес має заробляти гроші лише на привілейованих верствах населення».
5. Затишний сектор з великим потенціалом
На думку Шамали Ернест, програмного менеджера British Council у Малайзії, мережа соціальних підприємств Малайзії ще не досить розвинена, тому більшість організацій знають один одного, відвідують ті ж самі події та орієнтуються на однакове фінансування. Але комбінація програм підтримки, зацікавленість молодих людей, простір для розвитку малого підприємства та група світових корпорацій, зацікавлених в підтримці цього сектору, можуть зробити Малайзію майбутньою «гарячою точкою» соціального підприємництва.
Переклад: Дарія Каркунова
Коментарі