За даними Національної поліції України, у 2024 році зафіксовано рекордну за останні 4 роки кількість дорожньо-транспортних пригод (далі - ДТП) за участю мотоциклів та мопедів - 4 325 випадків із загиблими та/або травмованими. Це на 25% більше, ніж у 2023 році, що свідчить про загострення проблеми безпеки на дорогах для водіїв та пасажирів мототранспортних засобів.
Загиблі та/або травмовані за участю мотоциклів та мопедів
У 2024 році в Україні зареєстровано 25 781 усіх ДТП із потерпілими. Унаслідок цих аварій загинуло 3 202 людини, ще 32 023 отримали травми. Смертність у дорожніх аваріях за участі мотоциклів та мопедів склала 12% від усіх загиблих (396 осіб) та 15% від усіх травмованих (4 857 осіб). Таким чином, серед усіх загиблих у ДТП, кожен 8-й загинув через аварію з мототранспортом.
Інфографіка ГО «Життя»
Інфографіка ГО «Життя»
Разом з тим, за останні чотири роки в Україні спостерігається стійке зростання попиту на мототранспорт. Згідно з даними Інституту досліджень авторинку, у 2024 році українці придбали понад 70 тис мотоциклів різних типів, що демонструє зростання попиту на 15% у порівнянні з 2023 роком. Це свідчить про активний розвиток ринку мототранспорту.
Така тенденція збігатися з глобальною тенденцією зростання популярності механізованого дво- та три колісного транспорту в країнах, що розвиваються. Експерти пов’язують таке зростання з кількома факторами: економічною доступністю мотоциклів і мопедів та їхньою маневреністю в умовах міського руху, що особливо актуально для транспорту, який використовується з метою сервісу доставок. Однак, поряд із позитивними тенденціями, збільшення кількості мототранспорту на дорогах призводить до підвищення ризику смертності та тяжких травмувань серед мотоциклістів.
Міжнародні дані ВООЗ свідчать, що водії мотоциклів у 26 разів частіше гинуть у ДТП, ніж водії автомобілів. Травми голови є причиною майже 75% летальних випадків серед мотоциклістів, тоді як 25% усіх поранених також зазнають травм голови.
Значно покращити ситуацію може використання мотошоломів, які відповідають міжнародним стандартам безпеки. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, використання “безпечних” шоломів може зменшити ризик смертельних травм більше ніж у 6 разів та ризик серйозних травм голови до 74%.
Законодавство України містить вимоги до використання засобів захисту для водіїв та пасажирів мототранспорту: відповідно до статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення - за відсутність мотошоломів або незастебнуті мотошоломи передбачено штраф у розмірі 30 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (510 грн). Водночас будь-які вимоги та стандарти щодо безпеки цих мотошоломів відсутні.
“Наразі споживачі не мають жодних гарантій того, що куплений шолом є саме мотошоломом та виконає функцію захисту у разі дорожньо-транспортної пригоди. Часто неякісний шолом може викликати ілюзію захисту та ще більше підвищувати ризик травмування та смертності, - зазначає Дмитро Купира, виконавчий директор ГО “Життя”. - Водіями та пасажирами мототранспорту переважно є молоде працездатне населення і, читаючи дані про кількість загиблих та травмованих, ми повинні розуміти що все це молоді хлопці та дівчата, життя яких важливо було зберегти для відновлення людського потенціалу України.
У Європі, за врегулювання захисту мотоциклістів діє Регламент Європейської економічної комісії ООН №22 про єдині положення для затвердження захисних шоломів і їхніх масок для водіїв і пасажирів мотоциклів та мопедів (Регламент щодо безпеки мотошоломів ЕСЕ №22). Регламент детально описує стандарти безпеки та випробування якості для мотошоломів.
“Регламент ЕСЕ №22 є найавторитетнішим та найпоширенішим у світі. У межах Угоди про асоціацію з ЄС, Україна зобов’язалась гармонізувати свої стандарти безпеки дорожнього руху з європейськими. Враховуючи зростаючий попит на мототранспорт і динаміку росту смертності та травматизму на дорогах, запровадження Урядом стандартів якості для захисних мотошоломів повинно стати пріоритетним та важливим кроком для зменшення важких травм голови та збереження таких цінних життів молодого покоління українців” - наголошує Оксана Левицька, голова правління ГО “Життя” та експертка з безпеки дорожнього руху.
Коментарі