Що таке соціальне підприємництво?
Соціальне підприємництво — це форма бізнесу, що здійснює комерційну діяльність з соціальною метою. У центрі уваги таких підприємств — не максимізація прибутку, а розв’язання суспільних проблем. Існує 4 основні моделі:
Інноваційна модель — створення нових послуг або товарів у різних сферах, що допомагають розв’язувати суспільні проблеми й приносять прибуток.
У світі зараз близько 10 мільйонів соціальних підприємств, що генерують 2 трильйони доларів і щорічно створюють майже 200 мільйонів робочих місць.
В Україні поки немає обліку і відкритої бази даних соціальних бізнесів, оскільки для них не існує окремої організаційно-правової форми. Тож соціальні підприємці самостійно обирають оптимальну для себе форму роботи.
«Бізнес з соціальною метою, який з прибутків фінансує зміни, є вдалою інвестицією у своє ж майбутнє. І це може бути не лише кафе. Тільки уявіть як багато соціальних бізнесів могли б бути створені для покращення міста! Наприклад, спільно фінансовані прогулянкові катамарани, які з прибутку очищають міську річку, чи громадський паркінг, який фінансує озеленення міста. Соціальний бізнес здатен на більше», — розповіла координаторка з розвитку соціального підприємництва Аліна Бочарнікова.
Urban Space 100
Urban Space 100 – це соціальне підприємство у форматі ресторану, який відкрили 27 грудня 2014 року, за ініціативи платформи «Тепле місто».
Основна ідея проєкту – створити заклад в Івано-Франківську, що стане успішним прикладом об’єднання соціально активних людей навколо ідеї розвитку свого міста. Засновниками ресторану є 100 людей, які 10 років тому повірили в цю ідею і стали соціальними інвесторами.
Ще однією важливою ціллю проєкту було створення майданчика для подій та взаємодії між проактивними людьми — від співзасновників до відвідувачів закладу. А також інтеграція в простір крамниці локальної продукції та радіостудії Urban Space Radio.
«За майже 10 років роботи ресторан відвідало понад 800 тисяч гостей — це три населення Івано-Франківська. На подієвому майданчику відбулось більше, ніж 1200 подій, які були безкоштовними як для організаторів, так і для відвідувачів. Urban Space 100 став точкою збору і простором для знайомства і народження нових проєктів», — розповіла грантова менеджерка і координаторка проєкту Олеся Дідик.
З моменту відкриття грантовою програмою було профінансовано 169 проєктів на суму 7, 3 мільйони гривень. Серед підтриманих проєктів: «Облаштування простору психологічного відновлення військових», «Бережи довкілля.Сортуй!», «Реставрація старовинних дверей» і багато інших.
misto.cafe
Команда misto.cafe, як і Urban Space100, зібрала сотню співзасновників для старту проєкту. Більш ніж половина заявок прийшли вже за перші дві доби, всього ж надійшло 159 реєстрацій.
«Люди шалено хотіли до нас долучитися. Насправді до створення цього простору долучилося набагато більше людей, ніж співзасновники чи команда проєкту. Це синтез всіх зусиль, які б можна було поєднати, говорячи про людський ресурс. Це 404 людини до відкриття фізичного простору, зараз ми вже не рахуємо, тому що кожен, хто приходить на чашку кави, чаю або чіберек — вже долучається і до змін міста, і можливості існування цього проєкту», — розповіла проєктна менеджерка misto.cafe Анастасія Гуліта.
Кафе суспільного впливу відкрили 3 вересня 2024 року також за моделлю генерування прибутку, де 80% буде йти на підтримку суспільно важливих проєктів Луцька. Однією з «фішок» закладу є кримськотатарська кухня, якої до цього у місті не було.
Окрім власне кафе, у просторі облаштували крамницю з місцевими виробниками. Наразі до співпраці долучилося 20 волинських брендів, 13 з яких створили ексклюзивну продукцію у колаборації з misto.cafe. Зараз в асортименті — понад 250 найменувань. Також в закладі працює подієвий майданчик. 100% прибутку з цих локацій ітиме в загальний фонд на грантові сезони.
Кожен сезон матиме свою тематику, яку визначають співзасновники кафе на загальних зборах. Після цього оголошується старт грантового сезону та збір заявок.
Тематика проєктів може бути різною, єдина умова — всі ідеї повинні бути спрямовані або на наближення перемоги, або на розвиток міського середовища. На час воєнного стану у фокусі — обороноздатність країни, підтримка ветеранів та військових, релокованих українців.
МІСТОХАБ
Полтавський МІСТОХАБ — це простір розвитку, який дещо відрізняється від двох попередніх проєктів. Його відкриття забезпечують імпакт-інвестори, якими можуть бути як фізичні особи, так і підприємства.
Основна ціль — зібрати 180 тисяч доларів на відновлення будівлі, що є історичною спадщиною Полтави і яка надалі стане простором для кафе, крамниці та подієвого майданчика — перший в місті пивоварний завод та пивниця «Притулок друзів».
Поки у приміщенні роблять ремонт, МІСТОХАБ вже об’єднує полтавців. Команда організовує різні активності: від невеликих велопробігів до найбільшої події міста, яка зібрала 32 тисячі гостей — «Спаський фест».
«Ми хочемо залучати якомога більше активних людей. «Спаський фест» допоміг зібрати нам понад 11 мільйонів гривень на допомогу силам оборони. Нам вдалося створити таку собі культуру донатно-відпочивального фандрейзингу, коли люди отримують умовне моральне право на відпочинок, рятуючи своє ментальне здоров’я, і водночас вони дотичні до безпосередніх зборів», — розповіла співзасновниця, директорка і фандрейзерка МІСТОХАБ Альона Гончаренко.
Незмінною залишається модель генерування прибутку — 80% з кожного рахунку йтимуть у фонд міських ініціатив.
Нині проєкт на етапі краудфандингу – вдалося зібрати 96,4% від загального бюджету. Відкриття заплановане на грудень 2024 року. Імпакт-інвесторами МІСТОХАБ вже стали 128 людей та 12 компаній.
Коментарі