bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Як вирішити трудовий спір: поради фахівців Маріупольського місцевого центру БВПД
26.01.2018

У процесі щоденної трудової діяльності часто виникає нерозуміння між підлеглими і начальством. Це нерозуміння виливається у конфлікти, які обов'язково потрібно вирішувати законними методами. 

Порядок розгляду трудових спорів чітко прописаний в Кодексі законів про працю (далі - КЗпП). Непорозуміння між керівництвом і підлеглими виникає з різних причин, але найчастіше вони пов’язані з порушеннями КЗпП або упевненістю в тому, що такі порушення мали місце.

У переважній більшості випадків ініціаторами розгляду виступають працівники, які незадоволені діями або бездіяльністю керівників.

Основний орган, що займається врегулюванням конфліктів — це комісія з трудових спорів. Якщо вона не зможе вирішити проблему, то у будь-якої із сторін конфлікту є право звернутися до суду. Проте варто пам’ятати, що строки позовної давності у справах такої категорії становлять 3 місяця з моменту виявлення порушення, 1 місяць з дня звільнення, 1 рік з фінансових питань (що стосуються стягнення заборгованості по з/п тощо).

Правовідносини у сфері праці поділяють на види залежно від їх функцій та призначення:

- Основні - трудові правовідносини;

- Супутні - відносини по працевлаштуванню, підготовці і додаткової професійної освіти працівників безпосередньо у роботодавця, соціального партнерства, ведення колективних переговорів, укладання колективних договорів і угод;

- Організаційно-управлінські - відносини з організації праці та управління працею, по участі працівників і професійних спілок у встановленні умов праці та застосування трудового законодавства, з обов’язкового соціального страхування;

- Охоронні правовідносини - по матеріальної відповідальності, з державного контролю (нагляду), профспілковому контролю за дотриманням трудового законодавства (включаючи законодавство про охорону купа) та інших нормативних правових актів, містять норми трудового права, з вирішення трудових спорів.

Від виду трудового спору залежить, хто його буде розглядати. Всі індивідуальні конфлікти, згідно з Конституцією, відносяться до компетенції судових органів.

Однак спочатку працівнику слід звертатися в комісію по трудових спорах (КТС) або до вищестоящого органу, якщо такий має повноваження скасовувати рішення підпорядкованого органу. Так можна дійти аж до міністерства.

Принципи розгляду колективних трудових спорів дещо відрізняються. Для ініціації такого спору необхідно провести загальні збори, за результатами якого направити письмову претензію роботодавцю.

Якщо протягом 3 днів відповідь не отримано або він не задовольнив колектив, то вважається, що спір розпочався. Після цього створюється спеціальна примирна комісія, у складі якої є представники роботодавця та колективу в рівній пропорції. Ця структура і проводить примиренні процедури.

Можна виділити декілька етапів вирішення трудових спорів.

1. Оцінка спірної ситуації у відповідності з трудовим договором

На цьому етапі визначитися, який вид трудового спору у вас виник, так як від цього залежить вибір органу щодо його розгляду.

Які справи розглядає суд:

- про поновлення звільненого працівника на робочому місці;

- про зміну офіційної причини звільнення;

- про оплату за ненавмисні прогули;

- про відшкодування матеріальної шкоди, завданої працівником;

- про необґрунтовану відмову в прийнятті на роботу;

- про дискримінації.

За деякими з цих підстав додатково звертаються ще й в трудову інспекцію, так як її рішення обов’язкові для роботодавців.

В інших випадках краще почати вирішення питання в адміністративному порядку, тобто звернутися до КТС. До того ж, вам треба оцінити, яку з норм трудового законодавства, на вашу думку, порушив роботодавець. Це потрібно для обґрунтованого пред’явлення йому претензій.

2. Спроба врегулювання розбіжності шляхом переговорів і консультацій

Якщо ви встановили, що ваші права дійсно порушені, спробуйте врегулювати розбіжності шляхом переговорів з керівництвом. Обґрунтуйте свою позицію, спираючись на закон. Якщо ваш керівник зрозуміє, що ви добре орієнтуєтеся, то швидше за все піде на поступки.

Якщо ви не впевнені у своїх силах, то найміть юриста по трудових спорах. Як це зробити, читайте в нашій окремій статті. Найчастіше такі фахівці досягають позитивного вирішення питання без звернення в судові органи вже після першої розмови з вашим начальником.

3. Напрямок заяви про суть розбіжностей в компетентний юрисдикційний орган

Якщо не можна досягти мирним шляхом, готуйте заяву в той юрисдикційний орган, який більш всього доречний у вашій ситуації. При цьому неважливо, куди ви звернетеся в суд або КТС.

У будь-якому разі в заяві детально відобразіть суть розбіжностей, посилаючись на норми трудового права. Заяву потрібно віддати з фіксацією дати її прийому, так як КТС зобов’язана розглянути претензію в 10-денний термін.

4. Розгляд спору по суті та винесення рішення

Як же вирішуються трудові спори в КТС?

По-перше, без працівника комісія не має право проводити засідання. Виняток — його письмова згода. По-друге, керівник зобов’язаний надати всі документи, які комісія вимагатиме. По-третє, на засіданні повинні знаходитися 50% представників обох сторін.

Члени комісії таємно голосують і приймають рішення. Його направляють працівникові не пізніше, ніж на 3 дні. Якщо за 10 днів суперечка так і не буде розглянутий КТС ідіть до суду.

5. Оскарження прийнятого рішення

Вступ в силу рішення КТС — 10 днів. Якщо його результати вас не задовольнили, звертайтеся у вищестоящий орган або в суд. Ще можна написати заяву в трудову інспекцію, наприклад при трудовому спорі про звільнення.

6. Виконання прийнятого рішення

Якщо за 10 днів прийняте рішення КТС ніхто не оскаржив, роботодавець зобов’язаний його виконати протягом 3 днів. В іншому випадку на нього будуть накладені штрафні санкції та порушене виконавче провадження.

За безоплатною правовою допомогою, юридичними консультаціями та роз’ясненнями законодавства звертайтесь до установ системи безоплатної правової допомоги:

Маріупольський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги м. Маріуполь, пр. Нахімова 82, тел : (0629)474-695, (050) 951-28-81

Великоновосілківське бюро правової допомоги - смт. Велика Новосілка, вул. Пушкіна буд.36, тел.: (06236) 2-10-30

Волноваське бюро правової допомоги - м. Волноваха, вул. Центральна,буд.43, тел.: (06244) 4-15-50

Вугледарське бюро правової допомоги - м. Вугледар, вул. Трифонова, буд. 22, тел.: ( 06273) 6-40-00

Курахівське бюро правової допомоги - м. Курахове пр.-т Соборний, буд 4, тел.: (06278) 3-15-48

Мангушське бюро правової допомоги - смт. Мангуш, пр. Миру,буд 70, тел: (06297) 2-34-80

Нікольське бюро правової допомоги - смт. Нікльське вул. Свободи, буд. 87, тел: (06246) 2 -03-54

Покровське бюро правової допомоги - м.Покровськ, вул. Європейська 49, 2 поверх, тел: (0623) 52-19-38,

Селидівське бюро правової допомоги - м.Селидове, вул. Карла Маркса, буд 41 а, тел: (06237) 7-47-90

Контакти

  • http://zaporizhya.legalaid.gov.ua/ua/
  • Маріупольський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги
  • (0629)474-695
  • (050) 951-28-81
  • м. Маріуполь
  • пр. Нахімова 82

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.