•  

Національна дитяча «гаряча» лінія: про специфіку, фахівців та проблеми, з якими звертаються діти

У дітей часто виникають запитання, на які вони не можуть знайти відповіді самостійно. Напряму звернутися до дорослих ‒ батьків чи вчителів ‒ часом соромляться, не довіряють, бояться покарання, а іноді просто не мають такої можливості. Сьогодні в Україні здійснено важливий крок до того, аби діти не залишалися наодинці зі своїми проблемами, а могли поділитися наболілим і отримати кваліфіковану допомогу.

За ініціативи Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда Україна» з 2013 року в Україні діє Національна дитяча «гаряча» лінія. За номером 0 800 500 225 та коротким номером для дзвінків з мобільних телефонів 772 кожен охочий може отримати безкоштовну інформаційну, правову або психологічну консультацію. На «гарячу» лінію можуть звертатися не лише діти, але й дорослі ‒ батьки, вихователі, вчителі – для консультування з питань порушення прав дітей.

Досі в Україні не було загальнодержавної дитячої «гарячої» лінії. Створення такої структури, де працюють висококваліфіковані фахівці з відповідною підготовкою, є важливим кроком у сфері правового консультування дітей.

ГУРТ поспілкувався з представницями Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда Україна». На наші запитання відповідали директорка з комунікацій Ліза Рай та менеджерка Департаменту Національних гарячих ліній Альона Кривуляк.

Про створення «гарячої» лінії, забезпечення її функціонування, співпрацю з міжнародними та державними організаціями розповіла Ліза Рай.

- Пані Лізо, як і коли виникла ідея створення Національної дитячої «гарячої» лінії?

- Дитяча «гаряча» телефонна лінія розпочала свою роботу 1 січня 2013 року. Саме з цього дня вона почала працювати у тому форматі, в якому працює зараз. До цього «Ла Страда Україна» мала значний досвід консультування дітей у телефонному режимі ‒ такі консультації надавалися з 2006 року. З кожним роком кількість запитів від дітей збільшувалася. У 2011-2012 роках на Національній «гарячій» лінії з попередження домашнього насильства та захисту прав дітей вона досягла 50 відсотків від усіх дзвінків.

Міжнародна Асоціація дитячих «гарячих» ліній «Child Helpline International», яка базується у Нідерландах, відвідала Україну, щоб дізнатися, чи є тут подібна ініціатива. Ознайомившись з роботою тодішньої «гарячої» лінії, представники Асоціації переконалися, що вона на 80 відсотків відповідає вимогам. Однак, аби повністю відповідати світовим та європейським стандартам консультування, треба було виділити дитячу «гарячу» лінію як окремий канал надання послуг.

У 2011 році Комітет із питань захисту прав дитини ООН опублікував свої заключні спостереження у відповідь на державну доповідь України про дотримання прав дітей. Однією з рекомендацій було створення дитячої «гарячої» лінії. Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда Україна» взявся за виконання цієї ініціативи.

Уже протягом першого місяця роботи фахівці надали близько трьох тисяч консультацій. За перший рік роботи лінія прийняла 18,5 тисяч дзвінків. Протягом 2014 року надійшло понад 27 тисяч звернень.

- Розкажіть про кураторів цього проекту. Хто забезпечує діяльність «гарячої» лінії?

- Національна дитяча «гаряча» лінія є однією з двох всеукраїнських телефонних ліній, роботу яких забезпечує центр «Ла Страда Україна». На сьогодні дитяча лінія є великою частиною діяльності організації. Куратором цього безтермінового проекту є саме Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда Україна». Безпосередньо за цей напрям роботи відповідає віце-президентка організації Ольга Калашник. Багато для забезпечення діяльності «гарячої» лінії робить президентка Катерина Левченко.

Надзвичайно важливим аспектом є фінансова підтримка цієї роботи від низки організацій. Лінія потребує відповідного матеріально-технічного забезпечення. Консультанти, які працюють на лінії, постійно проходять курси підвищення кваліфікації. Зараз нас дуже підтримують німецькі партнери ‒ Міністерство закордонних справ Німеччини та фонд «Діаконі Катастрофенхільфе», а також Представництво дитячого фонду ООН UNICEF в Україні.

- Чи співпрацює дитяча «гаряча» лінія з іншими установами?

- Ефективна система перенаправлення є однією з найважливіших складових роботи «гарячої» лінії. Якщо ми зіштовхуємося з ситуацією жорстокого ставлення до дитини, насильством, некоректною поведінкою з боку вчителів у школі, ми звертаємося до компетентних органів. Це відповідні державні структури ‒ Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство соціальної політики, Міністерство освіти і науки та інші установи. Зараз відновлюємо співпрацю з Уповноваженим Президента України з прав дитини. Оскільки наш офіс знаходиться в Києві, надзвичайно важливою є співпраця з регіональними громадськими організаціями.

- Чи проводить «Ла Страда Україна» ще якісь заходи для дітей? Якщо так, то які?

- Складно довіряти тому, про що ти просто чув. Плануючи нашу інформаційну стратегію, ми включаємо до неї систему заходів безпосередньої взаємодії з дітьми. Такі заходи дають можливість розповісти про «гарячу» лінію, про те, як вона працює, наскільки є доступною і чим може допомогти.

Центр готує ілюстровані друковані матеріали з корисною інформацією про роботу лінії. Наші консультанти, які є фахівцями у своїх галузях, відвідують навчальні заклади і проводять лекції з актуальних питань. Превентивний напрям реалізується Національною тренерською мережею ‒ групою висококваліфікованих і мотивованих людей, здебільшого зі сфери освіти. Ці люди пройшли навчання в «Ла Страда Україна» і зараз працюють в 21 області країни. Зараз це 39 тренерів. У своїх містах вони формують власні тренерські мережі. Всі ці мережі працюють за методичними матеріалами «Ла Стради».

На нашому сайті доступне безкоштовне замовлення зручних роздаткових матеріалів ‒ плакатів з номером «гарячої» лінії, закладок, карток. Тож акцій, які інформують громадськість про діяльність дитячої «гарячої» лінії, проводиться чимало.

Про тих, хто звертається на «гарячу» лінію, та тих, хто надає допомогу, про найпоширеніші дитячі проблеми повідала Альона Кривуляк.

- Пані Альоно, хотілося б дізнатися більше про фахівців центру. Чи проходять вони спеціальну підготовку для надання консультацій саме дітям?

- Національна дитяча «гаряча» лінія надає три види консультацій ‒ інформаційні, психологічні та юридичні. Фахівці, що консультують юних громадян, ‒ це соціальні працівники, психологи та юристи. Загалом це 20 консультантів плюс волонтери, які надають послуги на безоплатній основі.

Консультування дітей є специфічним і відрізняється від консультування дорослих. Для фахівців, які в нас працюють, проводяться різноманітні тренінги для постійного підвищення їхньої кваліфікації. На базі організації свої консультації також надають експерти з державних і недержавних організацій.

- Діти якого віку найчастіше телефонують і чи звертаються діти молодшого шкільного віку?

- Оскільки лінія є всеукраїнською, зателефонувати може дитина з будь-якого регіону. Найбільше надходить дзвінків від дітей 13-15 років, хоча нам дзвонять діти різного віку, навіть дошкільнята. Також до нас звертаються небайдужі дорослі. Дзвінків від хлопчиків та дівчаток надходить приблизно однаково.

- З якими проблемами найчастіше звертаються діти?

- Діти старшого віку телефонують у зв’язку з проблемами в міжособистісних стосунках ‒ з однолітками, з протилежною статтю, також щодо ранньої вагітності та підліткового сексу. Розмовляти про це дітям дуже складно. А дорослі, на жаль, далеко не завжди готові йти на відверту розмову з дитиною. Тому часто підлітки не мають життєво необхідної для них інформації, отримують відомості на вулиці від таких само не дуже добре обізнаних однолітків.

Діти 13-15 років звертаються з питаннями щодо стосунків з однолітками та проблем у спілкуванні. Їх також цікавлять питання статевого виховання, але більше теоретичні аспекти ‒ народження дітей, засоби контрацепції, інформація про венеричні захворювання. Актуальним залишається запит щодо буллінгу ‒ цькування зі сторони однокласників.

Зараз з’явилася нова категорія дітей, які до нас телефонують, ‒ це внутрішньо переміщені діти зі східних регіонів. Їм буває важко пристосуватися до нових умов життя, порозумітися з однокласниками. Тому від дітей-переселенців надходить досить багато дзвінків саме з наріканнями на буллінг.

Діти 10-12 років найбільше переживають через міжособистісні стосунки. Наймолодші ж можуть переживати, наприклад, коли дізнаються, що не існує Діда Мороза, радяться щодо подарунків до свят. Останнім часом надходять дзвінки від діток, які хочуть, щоб їм пояснили, що таке війна.

Є ще одна окрема категорія дітей ‒ це ті, хто хоче вчинити суїцид або вже пробував це зробити. З такими дітьми працює психолог. Ми підтримуємо зв’язки з ними, наголошуємо, що вони завжди можуть звернутися на лінію з будь-яким запитанням.

- На «гарячу» лінію телефонують і дорослі. Які питання найчастіше хвилюють їх?

- Дорослі звертаються через непорозуміння з дітьми-підлітками. Нерідко телефонують батьки тих дітей, які виховуються в неповних сім’ях. Також батьків хвилюють запитання непорозуміння сина або дочки з учителями чи однокласниками. Трапляється, що до нас звертаються небайдужі дорослі ‒ бабусі, дідусі, сусіди, які спостерігають насилля над дитиною в сім’ї. Є запити юридичного характеру ‒ стягнення аліментів, встановлення місця проживання дитини після розлучення батьків тощо.

Більше інформації про діяльність Національної дитячої «гарячої» лінії слухайте в подкасті на ГУРТрадіо.

Матеріал підготувала Юлія Панченко

Контакти

Share
Чи вважаєте цей матеріал корисним + Так 1  - Нi  

Коментарі

Марина Ботнарева   969 днів тому   #  

Когда уже сделают что-то с родителями и учителями, чтобы дети не смущались им задавать вопросы, а они адекватно на них реагировали.

А вообще интересно, прослеживается ли судьба ребенка после совета, насколько он был ээффективен и не усугубил ли ситуацию...

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi

Мої активи

Нові можливості з ГУРТом!



 

Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.