bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз


+ Пiдписатися

В тему 1 вересня   

У День Знань хотів би розпочати свій блог словами Пауло Фрейре з твору „Педагогіка пригноблених”: „…лідери йдуть до людей не з тим, щоб принести їм ідею „рятунку”, а з тим, щоб дізнатися за допомогою діалогу з ними їхню об’єктивну ситуацію та їхнє усвідомлення цієї ситуації – різні рівні сприйняття самих себе і світу, у якому і з яким вони існують. Неможливо очікувати позитивних результатів від програми освітніх чи політичних дій, неспроможної віддати належне індивідуальному баченню світу цими людьми. Така програма являє собою культурну агресію, попри всі добрі наміри.”

Виходячи з цього можна стверджувати, що намагання громадськими організаціями, нав’язати для населення певні теми для навчання та розвитку, не запитавши саме населення, а що воно думає з цього приводу, є культурною агресією. Такий стан зумовлений тим, що на превеликий жаль останнім часом в громадському секторі надається перевага експертам-інтелектуалам і нехтується участь простих людей. Хоча зараз дуже багато на різних рівнях говорять про залучення громадян. Але в більшості таких випадків доводиться мати справу не з справжньою участю, а з її неповноцінними замінниками.

Що робити в такій ситуації, як діяти? Підказку можна шукати у вітчизняній чи європейській історії. Народні школи, які створювались з власної ініціативи місцевих громад, ставали джерелами знань та інформації про економічні та суспільні зміни. За посередництвом бесід, дискусій, лекцій слухачі дізнавались більше про себе, суспільні стосунки, культуру, економіку, знайомились з новими технологіями. Концепція народного університету (школи) базується на п’яти принципах, викладених датським священником і громадським діячем Миколою Фридериком Северином Ґрундтвіґом (1783 – 1872):

Живе слово
Пожиттєва освіта
Просвіта населення
Створення умов для спільного навчання
Віра в мудрість народу

Класичні освітні ідеали епохи Відродження, грецька література і мистецтво, латина і історія Риму були на його думку засобом, за допомогою якого еліти тримали свої привілеї і тримали на дистанції простий народ для того, щоб виключити їх з задекларованого рівного права і позбавити їх можливості розвитку в матеріальному житті і духовному, політичному та культурному, можливості реалізовувати власні ініціативи.

У кінці ХІХ – на поч. ХХ ст. просвітництвом у форматі народних шкіл для дорослих займалися українські товариства «Сільський господар» і «Просвіта», відомі приклади освіти, організованої у формі шкіл для дорослих у громадах по усій Україні. Сьогодні ніхто не зможе заперечити того величезного позитивного впливу цих організацій на свідомість, громадянську позицію і економічний стан цілих поколінь українців. Отож більші знання та досвід накладають на нас, представників громадського сектору лише більшу відповідальність і вимагають вдвічі більшої активності. Потрібно йти в громаду, вчитись у простих людей, у простих селян, робітників і лише тоді вони будуть вчитися у нас.

P.S. Можливо, я також нав'язую свою тему?

Коментарі

Тимчук Тарас    5358 днів тому   #  

Це не навязування - це швидше формування порядку денного. ІГС дано потрібен власний та потужний медіаканал трансляції нових смислів, які теж треба вміти створювати, а не відтворювати :)

  •   Пiдписатися на новi
Іван Кононенко   5355 днів тому   #  

це ми що, в 19 століття повертаємось? а я за глобалізацію!

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   5352 дні тому   #  

А я вдячна за ці викладені думки. Вони стали маленькою підказкою про причини кількох "пробуксовок" в діяльності організації. Виходить, "а ларчик просто открывался"... Дякуюююю!!!!

  •   Пiдписатися на новi
Василь Полуйко   5351 день тому   #  

Дякую за коментарі. Щодо повернення у минуле. Глобалізація глобалізацією, але людина за своєю суттю не змінилась за 2000 років. Окрім цього ідеї Ґрундтвіґа народились в період ліквідації кріпацтва. Ліквідацію кріпацтва за впливом на особистість досить часто порівнюють з розпадом радянського союзу. Важко побудувати вільне суспільство з громадянами, які ще вчора були кріпаками, якщо їхні батьки і діди були кріпаками. Зміни не відбудуться поки кожна особа самостійно не усвідомить "кріпацькість" свого мислення і поведінки. Найлегше досягнути цих змін проводячи діалог, а не монолог з населенням.

  •   Пiдписатися на новi
Сергiй Ремiнний   5350 днів тому   #  

Говорите про "экспертов-ителлектуалов", а сами пишите так заумно, что я, вроде универ закончил, а ничего не понял...

  •   Пiдписатися на новi
Людмила Ямщикова   5348 днів тому   #  

вау!
цитата з Фрейре чомусь стала приємною несподіванкою.
дякую за нагадування. обов"язково найближчим часом заберу книжки Фрейре з офісу неподалік, вони в роботі з сільськими громадами стануть гарним путівником!

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi


Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.