Напевно ні для кого не секрет, що нинішня, плачевна соціально-економічна ситуація в Україні обумовлена системною (майже клептократичною) корупцією, політичним популізмом та постійно зростаючою недовірою народу до можновладців. Ці 3 чинники глобальної української кризи взаємно підживлюють один одного і утворюють замкнене коло, яке Україна поки не в змозі розірвати.
Разом з тим, розрив цього кола є не таким вже не здійсненним завданням та цілком піддається вирішенню за умови об'єктивного виявлення тих справжніх причин виникнення і процвітання вищеназваних чинників, які зумовлюють глобальну українську кризу.
Багато в чому, вищеназвані причини затяжної кризи в нашій країні продиктовані не нашим національним менталітетом або специфічними аспектами української історії, як спочатку здається, а банальним браком достовірної інформації. Адже саме такий системно зібраної від першоджерел інформації нам і не вистачає, як для опонування проявам політичного популізму та наочного роз'яснення громадянам необхідності тих або інших, не популярних реформ, так і для ефективного громадського моніторингу влади. В цьому особисто я неодноразово переконувався, вивчаючи досвід США, де проходив стажування в якості представника IT-кластеру Одеси та Одеської обласної організації інвалідів в рамках участі в проекті "Навчальні програми професійного зростання", підтримуваного USAID за програмою "Інновації в електронному врядуванні", яка була організована Консорціумом із удосконалення менеджмент-освіти в Україні (CEUME).
На мій погляд, безпрецедентна успішність соціально-економічного розвитку США багато в чому обумовлюється закладеними від самого початку на конституційному рівні принципами прозорості (відкритості) діяльності влади. Саме ця, задекларована не тільки в Конституції, а й у численних законодавчих актах та нормативах США, відкритість і всеосяжна підзвітність держави своєму народу стримує корупцію, дозволяючи, як федеральним, так і регіональним властям ефективно популяризувати свою діяльність, залучати необхідні інвестиції, забезпечувати мандат довіри громадськості та обґрунтовувати непопулярні дії перед своїми виборцями.
Природно, що напрацьована в США законодавча база в сфері всеосяжної підзвітності влади визначила те, що дана країна стала одним зі світових лідерів розвитку IT-технологій в області відкритих даних і електронних (цифрових) послуг, що надаються державою. Досвід США в цій галузі є надзвичайно важливим для України, оскільки за рахунок застосування сучасних, вже відпрацьованих на практиці, IT-технологій в Web-ресурсах і в програмних додатках дозволяє форсувати процес нейтралізації всіх 3-х названих вище чинників і тим самим розімкнути порочне коло, що зумовлює українську кризу.
Тут необхідно зазначити, що останнім часом в Україні прийнято велику кількість законодавчо-нормативних документів, що стимулюють розвиток IT-технологій в галузі забезпечення прозорості діяльності та підзвітності влади всіх рівнів в нашій країні. До числа цих законодавчо-нормативних актів можна, зокрема, віднести Закон "Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації в формі відкритих даних" та Постанова КМУ"Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних". Але, на жаль, вимоги цих законодавчо-нормативних актів, особливо на рівні регіонів, в повній мірі ще не реалізовано. Основною причиною цього є те, що місцева влада чисто формально підходять до виконання цих законів і, в більшості своїй, не враховує при їх реалізації зарубіжний досвід. Разом з тим, наприклад, в США на основі їх багаторічного досвіду вже вироблень Посібник по цифровим сервісам (US Digital Services Playbook), де дано 13-ть конкретних рекомендацій з метою вдосконалення створення та функціонування всіляких електронних сервісів на основі Web-ресурсів і програмних додатків.
На мою думку, саме ці рекомендації можуть послужити тим основоположним базисом, від якого слід відштовхуватися з метою форсування, так необхідного для нашої країни, розвитку IT-технологій в галузі електронних послуг та відкритих даних.
Але, на жаль, неможливо в одній статті докладно і з конкретними прикладами роз'яснити всі 13-ть рекомендацій U.S. Digital Services Playbook. Тому, обмежуючись тут коротким описом цих рекомендацій, в ряді майбутніх статей я планую більш детально зупинитися на кожній із згаданих рекомендацій, грунтуючись на отриманих в США досвіді і знаннях.
Отже, U.S. Digital Services Playbook включає в себе наступні 13-ть рекомендацій:
Слід зазначити, що вже на сьогоднішній момент на основі всіх перерахованих вище рекомендацій і з урахуванням відповідних вимог українського законодавства з боку Комунального підприємства "Обласний інформаційно-аналітичний центр" в Одеській області йде активна робота по модернізації сайту Обласної державної адміністрації та сайтів районних рад. Дана робота тісно пов'язана з впровадженням в Одеській області механізму відкритих даних. Так, завдяки забезпеченню функціонування і наповнення Одеського порталу Відкритих даних за адресою http://data.odessa.gov.ua/ згідно вимог Постанови КМУ "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" наша область є одним з лідерів по Україні в сфері використання відкритих даних на рівні регіонів. У найближчому ж майбутньому планується, що вищезгаданий портал буде об'єднаний посиланнями з більшістю сайтів підрозділів зі структури регіональних державних адміністрацій та рад у всіх районах області.
Коментарі