bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Встигніть у новий реєстр НПО: інформація для швидких дій з урахуванням деталей (ЧАСТИНА 2)
11.11.2016

1 січня 2017 року частина українських неурядових організацій ризикує залишитися поза Реєстром НПО, якщо вони не врахують нові вимоги Податкового кодексу. Про те, якими саме є підстави для відмови у наданні ознаки неприбутковості та що слід робити у разі виключення з Реєстру, ГУРТу розповіла Олеся Долуда, адвокасі-менеджер із питань оподаткування неприбуткових організацій Проекту USAID «Громадяни в дії» Українського незалежного центру політичних досліджень.

Відмова у наданні ознаки неприбутковості: підстави

1. Якщо Ваша організація була внесена до Реєстру до 13 серпня 2015 року і її установчі документи (у т.ч. зі «змінами») не відповідають Податковому кодексу, Вам  можуть відмовити у включенні до нового Реєстру при подачі заяви №1-РН.

Проте, така організація залишається в Реєстрі до 1 січня 2017 року, і до цієї дати Ваша ознака неприбутковості є чинною.

Вам потрібно повторно внести зміни, зареєструвати їх та подати заяву 1-РН, інакше з 1 січня 2017 року Ваша організація буде виключена з Реєстру НПО.

2. Підставою для відмови може також стати порушення організацією процедури подання чи оформлення документів (неправильне заповнення заяви №1-РН, подання неповного комплекту документів, зокрема, для ЖБК або організації, яка працює на підставі установчого документу НПО вищого рівня).

3. Зрозуміло, якщо Ваша організація була внесена до Реєстру до набуття чинності згаданих положень Податкового кодексу (13 серпня 2015 року), вона може бути виключена з 1 січня 2017 року, якщо її статут не відповідає вимогам і вона не намагатиметься здійснювати дій з приведення свого статуту у відповідність до Податкового кодексу.

4. Якщо організація була зареєстрована після 13 серпня 2015 року, але не сформулювала установчі документи згідно з вимогами Податкового кодексу, вона може отримати рішення про виключення з Реєстру, у т.ч. до 1 січня 2017 року (податкова також перевіряє установчі документи таких організацій у порядку черговості розгляду, але не пізніше 31 грудня 2016 року, з метою переведення організацій до нового Реєстру, з прийняттям відповідного Рішення щодо кожної організації).  

При цьому, доки податківці проводять роботу з інвентаризації неприбуткових організацій та переведення їх до нового Реєстру, вони прискіпливіше, ніж раніше, дивляться на відповідність установчих документів до законодавчих змін.

Подібні випадки виключення з Реєстру організацій, зареєстрованих після набуття чинності змін до Податкового кодексу, через невідповідність до законодавства, існують. І вони не сприятливі для обох сторін. У такому випадку потрібно проводити службове розслідування, оскільки податковий інспектор раніше зробив помилкове включення до Реєстру. Тому і для таких організацій все ж таки можливим є отримання від податкової інформування про необхідність внесення змін до статуту до 1 січня 2017 року, з послідуючим поданням заяви №1-РН.

5. Підставою для виключення з Реєстру може бути також порушення вимог Податкового кодексу. Йдеться про використання коштів не на статутні цілі, незаконний розподіл доходів (прибутків), їх частин. Зокрема, випадок, за якого у статуті не прописані нові напрямки діяльності організації, на які використовуються кошти, також може бути розцінений як порушення, зі сплатою податку на прибуток.

6. Звичайно, організація може бути виключена з Реєстру НПО за власною ініціативою.

Відповідь про відмову у включенні до Реєстру: трагедії немає

Як було зазначено вище, отримання організацією, зареєстрованою до 13 серпня 2015 року, відмови у включенні до Реєстру неприбуткових організацій не означає її миттєвого виключення. У Вас ще є час виправити помилки і подати документи знову.

До 1 січня 2017 року така організація має можливість залишатися у попередньому Реєстрі неприбуткових організацій.

Спочатку варто проаналізувати законність підстав відмови.

Якщо підстави були законні, потрібно внести необхідні зміни відповідно до усієї прописаної вище процедури реєстрації. Після того, як буде проведена державна реєстрація, слід встигнути подати до податкової заяву №1-РН зі «змінами» до 1 січня 2017 року.

Якщо організація не встигне подати документи у вказані строки, з 1 січня 2017 року вона буде виключена з Реєстру НПО. Однак, зважаючи на відсутність часового обмеження для повторного подання документів, організація може і будь-коли після 1 січня 2017 року подати заяву №1-РН (за готовністю, після остаточного проведення та держреєстрації змін).

У разі позитивного Рішення (надається протягом 14 календарних днів) податкова може знову включити організацію до Реєстру.

За дні від 1 січня 2017 року і до дня прийняття Рішення про включення до нового Реєстру – тобто за період виключення з Реєстру НПО – організація має подати декларацію з податку на прибуток, оскільки протягом цього часу вона буде платником на загальних підставах. Тому, за можливості, можна призупинити свою активну фінансову діяльність, яка передбачає нарахування доходів у цей період (за правилами бухгалтерського обліку). За відсутності будь-яких нарахувань доходів та видатків у зазначений період - у поданій декларації з податку на прибуток можуть бути прочерки. Після  повторного внесення організації до Реєстру вона знову може продовжити свою активну діяльність.

Якщо ж відмова у присвоєнні ознаки неприбутковості була безпідставною та організація наполягає на своїй редакції установчого документу, то вона має право оскаржити дії фіскального органу.

Прикладами безпідставних відмов можуть бути:

  • зауваження до передбаченої у статуті можливості здійснення підприємницької діяльності (таке право надається статтею 21 Закону України «Про громадські об’єднання», статтею 16 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» тощо та не суперечить неприбутковості – у разі наявності в статуті заборони розподілу доходів (прибутків), їх частин та інших вимог Податкового кодексу);
  • неподання разом із заявою №1-РН паперової копії статуту, у той час як він є розміщеним на сайті ЄДР (організація не має подавати у такому разі паперову копію відповідно до встановленого Порядку ведення Реєстру НПО) тощо.

Оскарження рішення податкової може бути проведено в адміністративному або судовому порядках. У разі оскарження в адміністративному порядку – скарга подається до фіскального органу вищого рівня (обов’язково з копією до фіскального органу, який прийняв рішення). На таке подання організація має лише 10 календарних днів від отримання Рішення про відмову. Також протягом 3 років від отримання Рішення організація має право на судове оскарження. Позовна заява подається до адміністративного суду першої інстанції.

Але все ж таки, перш ніж оскаржувати, радимо уважно проаналізувати причини відмови та, у разі обґрунтованості виправити ті положення, до яких були висловлені зауваження, з наступними держреєстрацією оновленої редакції статуту та повторним поданням заяви за «змінами» до податкової.

Спецпроект «Встигни у новий Реєстр НПО» ініційований Ресурсним центром ГУРТ за підтримки проекту USAID «Громадяни в дії». Ми закликаємо представників українських НПО пропонувати блогозаписи, історії успіху чи «репресій», що розповідають про Ваш шлях потрапляння до нового Реєстру, активно коментувати матеріали спецпроекту, долучатися до обговорень та, за потреби, висловлюватися щодо спільних дій для захисту прав українських НПО.

Зображення: джерело

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.