bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Публічна інформація: не створювати, щоб не надавати
18.09.2013

Представники влади знайшли спосіб приховувати публічну інформацію від громадськості – вони її просто не створюють. З цим зіткнулись експерти Центру Політичних Студій та Аналітики напередодні вересня, коли намагалися з’ясувати, яке фінансування здійснювалося з місцевих бюджетів, та на які заходи по підготовці шкіл до початку нового навчального року. Рівень закритості цієї інформації сягнув 77% серед управлінь освіти органів місцевої влади, оскільки 58% з них приховали інформацію повністю, а 19% - надали або щось схоже на кошториси, або щось схоже на плани заходів.

На прохання надати план заходів та кошторис для підготовки шкіл до нового 2013-2014 навчального року, експерти ЦПСА отримали такі відповіді від обласних державних адміністрацій:

-     6 ОДА (24%) -  запевнили, що це компетенція місцевих управлінь освіти.

-   12  ОДА (48%) - не надали запитувану інформацію ( з них Рада Міністрів АРК відмовилась надавати запитувані документи, оскільки в них досі не затверджений електронний підпис; Чернівецька ОДА  сказала, що це питання не належить до її компетенції; Чернігівська ОДА – відповіла, що створення таких документів не передбачено звітністю.

-    7 ОДА (28%) - надали документи, які нагадують план заходів або кошторис.

Яскравим прикладом є відповідь з Управління освіти Хмельницької обласної державної адміністрації, де сказано, що: «кошториси по закладах освіти обласного підпорядкування затверджуються на початку бюджетного року. На даний час керівниками закладів придбано для вихованців все необхідне до початку нового навчального року». Однак, як саме Управління освіти Хмельницької ОДА змогло визначити те, що вони назвали «все необхідне» лишається таємницею і для нас, і для них самих.  

Попри це, Департамент освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації у відповіді на запит вказав дуже цікаву інформацію, де йшлося про те, що: «На виконання листа Міністерства освіти і науки від 12.06.2013 року № 1/9-426 «Про надання інформації» у встановлені терміни – 1 та 15 липня, 1 та15 серпня – здійснюється звітування про стан підготовки дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів області до нового 2013-2014 навчального року.

Департаментом освіти і науки станом на 1 серпня ц.р. Міністерству направлена вищевказана оперативна інформація, де у Розділі 2. «Загальна середня освіта» розміщено відомості про виконання заходів та відповідні витрати по підготовці шкіл області до нового 2013-2014 навчального року».

Копію цього звіту вони так само надали і нам. У ньому можна побачити:

-    види робіт, які заплановані;

-    кількість об’єктів по кожному виду робіт;

-    кількість коштів, які виділились та кількість коштів, які були витрачені станом на час надання відповіді на запит.

Ще більш цікавим в цій ситуації є те, що такий самий документ ми отримали від Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації. Логічно припустити, що решта 23 (92%) обласні державні адміністрації теж отримали такий лист від Міністерства освіти, і так само мали надати інформацію про ситуацію в своїх областях. З огляду на це, експерти ЦПСА вирішили звернутись до самого Міністерства освіти і науки, з проханням надати: «Документ, яким регулюється процес звітності управлінь освіти в областях, щодо підготовки шкіл до нового навчального року перед Міністерством освіти і науки України». Крім того, в запиті містилось питання про надання звітності про стан виконання плану заходів та відповідних витрат по підготовці шкіл України до нового 2013-2014 навчального року в розрізі областей.

Як виявилось, у Міністерстві освіти забули про те, що в обласні управління освіти ними був направлений лист про збір такої звітності, адже у відповідь на свій інформаційний запит, ми отримали:«МОН України не має повноважень щодо питання, порушеного у запиті на отримання публічної інформації. Статистичні звіти, які розробляються органами державної статистики, не містять необхідної для Вас інформації».

 Однак з’ясувалось, що це стандартна форма відписки у відповідь на інформаційні запити, оскільки на ще один запит, надісланий іншим працівником Центру, ми отримали ідентичну відписку. Але цього разу питання стосувалось кількості коштів в кожній області витрачених на підготовку до нового 2013-2014 навчального року.

Таким чином, єдина надія отримати інформацію про те, як здійснювалась підготовка до нового навчального року, та про те, який обсяг коштів на це було витрачено з бюджету, лишилась на відповіді, які прийшли від міських рад. Адже саме на них посилалось Міністерство освіти у своїй відповіді: «Відповідно до статті 14 Закону України «Про освіту»  та статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» управління об’єктами освіти, у тому числі загальноосвітніми навчальними закладами, які належать територіальним громадам, організація матеріально-технічного та фінансового забезпечення віднесені до повноважень виконавчих органів місцевих рад».

Однак насправді ситуація виглядала так, що з 75 міських рад, в які були надіслані запити з проханням надати ті ж самі плани заходів та кошториси, про які ні в Міністерстві освіти, ні в обласних державних адміністраціях «не знають і не мають знати», то лише від 19 (25,5%) ми отримали запитувану інформацію.

І серед 25 міст обласних центрів:

- 10 (40%) – надали план заходів з кошторисом;

- 12 (48%) – не надали

- 3 (12%) – надали лише план, але без кошторису

ІІ серед 50 менших міст:

- 9 (18) – надали план заходів з кошторисом;

- 26 (52%) – не надали

- 4 (8%) – надали лише план, але без кошторису

- 11 (22%) – порадили звернутись з цим питанням до РДА, але самі не перенаправили запит за належністю

Серед 50 районних державних адміністрацій:

- 10 (20%) – надали план заходів з кошторисом;

- 23 (46) – не надали

- 17 (34%) – надали лише план, але без кошторису

Таким чином, публічна інформація, яка стосується стану створення та забезпечення належних умов для навчання українських школярів, є важкодоступною для громадян. Лише 23% органів місцевої влади погодились надати цю інформацію і аж 58% – приховали її повністю. Однак проблема полягає не лише в тому, що ця інформація не була надана, але й в тому, що вона не була і не мала бути створена. (як запевняють розпорядники інформації). Тож підзвітність органів влади і можливість контролю з боку громадськості за витрачанням бюджетних коштів є поки тільки на словах і не більше.  

Дарія Слизьконіс, Центр Політичних Студій та Аналітики

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.