24 квітня 2018 року Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України» презентувала результати п‘ятого вимірювання Індексу публічності Одеської міської ради.
За підсумками вимірювання Індексу публічності 2017 року місто Одеса опинилось на передостанньому 23 місці серед усіх обласних центрів з результатом 50%, що характеризує публічність міського самоврядування як низьку.
Цей результат є лише на 1% більшим, ніж у 2016 році. На відміну від значної частини інших обласних центрів, які за останній рік перейшли до категорії міст з задовільним рівнем публічності, кроки одеського муніципалітету по підвищенню відкритості, прозорості та підзвітності, зроблені за рік, були незначними, а більшість рекомендацій, наданих органу місцевого самоврядування за результатами вимірювання Індексу публічності 2016 р., залишилась без уваги Одеської міської ради. На таке незначне підвищення Індексу публічності Одеси вплинув запуск депутатського порталу.
В той самий час, на рівень публічності значно впливає традиційно низький рівень прозорості в прийнятті рішень, підзвітності міського голови, виконавчих органів та депутатів, а також відсутність системної роботи над запровадженням політики відкритих даних.
Публічність міського голови за результатами вимірювання Індексу публічності 2017 залишається низькою та становить 45%.
Показники традиційно є низькими у взаємодії з громадськістю і залученням громадян до прийняття рішень, а також в забезпеченні підзвітності своєї діяльності. В порівнянні з минулорічними показниками, публічність міського голови знизилась на 3%, хоча в 2017 році відбулись певні незначні позитивні зміни. Зокрема, в 2017 році всі розпорядники публічних коштів Одеської міської ради зареєстровані на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів, в місті почали реалізовувати бюджет участі, який забезпечено відповідним програмним документом, що передбачає процедури його реалізації. В той самий час, на відміну від попередніх років, не була оприлюднена на офіційному сайті ради декларація міського голови за 2016 рік. Інформація про помічників та радників міського голови досі не оприлюднена на офіційному сайті ради, хоча і залишається доступною для отримання за запитом на інформацію. Низькі показники міський голова традиційно демонструє щодо проведення громадських слухань: за 2017 рік було проведено 6 громадських слухань, проте жодного з питань, які не віднесені до таких, що є обов’язковими. Дослідження громадської думки міським головою взагалі не ініціюються. Не відбулось змін і в питанні консультативно-дорадчих органів: громадська рада при міському голові відсутня, а чисельні консультативні спеціалізовані ради та групи не представляють з себе незалежних органів, здатних виробляти змістовні рекомендації та критично оцінювати політику міського голови, оскільки є залежними, оскільки склад таких органів представляє собою повністю лояльну до міського голови громадськість, як правило, залежну від фінансових чи матеріальних ресурсів, які надає міська рада. Низькі показники продемонстровано і в здійсненні прийому громадян, який міський голова фактично не здійснює, - у встановлений час для здійснення прийому міський голова взагалі може бути відсутнім на робочому місці. Втім, навіть якщо у встановлений час для прийому громадян міський голова і буде на робочому місці, потрапити на прийом практично неможливо, оскільки така можливість відсутня: громадян, які бажають потрапити на прийом, перенаправляють до заступників та структурних підрозділів виконавчих органів міської ради. Жодних змін за рік не відбулось і в забезпеченні підзвітності міського голови.
Публічність виконавчих органів міської ради за результатами вимірювання в 2017 році складає 52%. Виконавчі органи за підсумками 2017 року втратили 2% публічності.
Збільшення показників публічності відбулось в наданні адміністративних послуг, за рахунок, серед іншого, запровадження можливостей отримувати державні послуги з оформлення внутрішнього паспорту громадянина, а також паспорту громадянина для виїзду за кордон. Достатньо високі показники виконавчі органи демонструють в оприлюдненні інформації про виконавчий комітет ради, а також щодо структури виконавчих органів і інформації про їх керівників та місцезнаходження. Незначним чином підвищилась прозорість інформації щодо комунального майна та земельних ресурсів муніципалітету, за рахунок затвердження рішення про порядок створення наглядових рад комунальних підприємств, а також проведення зовнішніх незалежних аудитів фінансової звітності. Втім, інформація про земельні ділянки, приміщення комунальної власності, перелік розповсюджувачів зовнішньої реклами, реєстр боргових зобов’язань КП залишається недоступною. Слабким місцем в забезпеченні публічності виконавчих органів залишається залучення до участі громадськості, з якою не здійснюються консультації та для якої залишаються обмеженими можливості бути присутніми під час засідань виконавчого комітету міської ради. В забезпеченні доступу до публічної інформації негативно на рівень публічності традиційно впливає відсутність місць для роботи з публічної інформацією, відсутність системи обліку публічної інформації, відсутність практики аналізу найчастіше запитуваних видів інформації й забезпечення пасивного доступу до неї. В 2017 році з запровадженням веб-ресурсу міської ради «Соціально-активний громадянин» для одеситів могла б з’явитись можливість подання запитів на інформацію електронними засобами безпосередньо через спеціальну форму. Проте на самій платформі така можливість не активована. Негативно на рівень публічності виконавчих органів впливає відсутність роботи над реалізацією державної політики відкритих даних. Невисоким є рівень підзвітності виконавчих органів: незважаючи на оприлюднення звітів, відсутня практика публічного звітування виконавчих органів перед громадянами. Критично низьким є рівень підзвітності в реалізації державної регуляторної політики.
Публічність депутатів міської ради за 2017 рік підвищилась на 8% і складає 53%.
На це вплинув, в першу чергу, запуск окремого порталу, присвяченого депутатському корпусу міської ради. Запуск порталу значно підвищив показник відкритості інформації про депутатів міської ради, на якому наразі оприлюднені такі дані - біографічні відомості та фотокартки майже всіх депутатів ради, графіки та адреси здійснення прийому громадян депутатами, декларації депутатів за 2017 рік, а також карта виборчих округів. Високим є показник оприлюднення інформації про структуру та організацію роботи міської ради (склад постійних комісій та фракцій, інформація про секретаря ради, регламент ради та положення про депутатські комісії і т.п.). Доступною є і більшість інформації, стосовно пленарних засідань ради, хоча негативною є практика оприлюднення незначної частини проектів рішень, які виносяться на розгляд сесії пізніше, ніж за 10 днів до пленарного засідання, або ж взагалі внесення проектів рішень з голосу безпосередньо під час пленарного засідання, без суспільно-вагомих підстав. Також знижує рівень відкритості роботи депутатського корпусу відсутність Етичного кодексу, відсутність практики оприлюднення стенограм пленарних засідань сесій. Низьким залишається показник участі громадськості: для громадян не забезпечено безумовно вільний та безперешкодний доступ на пленарні засідання ради, а також засідання постійних комісій, перепускний режим, який діє у міській раді, вимагає від громадян доводити необхідність потрапляння до будівлі міської ради, в тому числі і до пленарних засідань міської ради чи постійних комісій. Фактично, на публічні засідання безперешкодно та без запрошення міської ради можуть потрапити лише представники ЗМІ за відповідним посвідченням. Відсутня і процедура, яка б дозволяла громадянам виступати під час пленарних засідань сесій, неврегульована відповідним положенням, або в Статуті міста можливість створення консультативно-дорадчого органу при депутатському органі ради. Самі депутати також жодного разу за рік не ініціювали громадських обговорень. На низькому рівні залишається і підзвітність депутатів. За 2017 рік звітувало близько чверті депутатського корпусу.
Індекс публічності – це загальнонаціональна кампанія моніторингу прозорості, відкритості та підзвітності діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Об’єктом моніторингу є міські ради в обласних центрах України. У 2017 році вимірювання здійснювалося також у тимчасово перенесених обласних центрах Донецької та Луганської областей.
Проект реалізовується уже п’ятий рік поспіль й має на меті оцінити, наскільки публічно приймаються рішення і втілюється в життя політика муніципалітетів, і яким є внесок основних суб’єктів місцевого самоврядування – міського голови, депутатів та виконавчих органів – в цей процес. Система показників Індексу публічності розроблена на основі положень українського законодавства та міжнародних стандартів у сфері публічності муніципальної влади. Результатом проведеної кампанії є публікація щорічного всеукраїнського дослідження – «Індекс публічності місцевого самоврядування 2017». З результатами минулорічних вимірювань можна ознайомитися на сайті www.publicityindex.org.
Коментарі