bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Чи будуть у Донецьку «прозорі» офіси?
15.07.2014

 Майже 90% мешканців області не знають про існування ЦНАПів, інші – критично незадоволені наданням послуг. «Прозорі офіси» чи вигідна для чиновників «кабінетна система» з господарями-чиновниками?

Майже 90 % мешканців Донецької області нічого не знають про діяльність центрів надання адміністративних послуг. Близько 30 % мешканців негативно ставляться до якості надання послуг органами влади. Найпоширеніші проблеми: довжелезні черги, тісні приміщення, незручний графік роботи, відсутність місць для очікування та заповнення документів, хамське відношення адміністраторів до мешканців. Усе це ще раз, вже офіційно, підтвердилося під час масштабного проект громадського моніторингу тих підрозділів, які надають такі послуги. Моніторинг провели громадські активісти та експерти з донецької ГО «Взаємодія». У липні підбито підсумки проекту. Ще й досі тривають активні дискусії з чиновниками щодо того, як змінити ситуацію. Громадські активісти від себе пропонують конкретні рішення для органів влади.

З жовтня 2012 року в Україні діє Закон України «Про адміністративні послуги», який встановив нові стандарти відносин між владою і населенням, зобов’язав органи місцевої влади надавати послуги виключно через спеціально створені Центри надання адміністративних послуг – ЦНАПи, що працюють за принципом «Єдиного вікна». При цьому законодавцем не був врегульований перелік таких послуг, що дало можливість державним органам – монополістам в сфері надання адміністративних послуг населенню – відібрати у органів місцевого самоврядування ласі з фінансової точки зору послуги: реєстрацію прав власності, бізнесу, отримання закордонного паспорта та операції з земельними ресурсами. Споживач послуг – населення – стало заручником відомчих інтересів і бізнес-інтересів представників державної влади, яка не працює за принципом «єдиного вікна» і «прозорого офісу», а за звичною і зручною для них системою – «кабінетною» з мінімальним сервісом для відвідувачів і перетворенням їх в «мовчазних прохачів».

Створені в регіоні ЦНАПи не стали центрами сервісного і комплексного обслуговування громадян. Побудовані за державні кошти просторі та зручні для обслуговування міського населення Центри простоюють. 67% населення України і майже 90% – у Донецькій області нічого не знають про діяльність ЦНАПів і не користуються їх послугами. Тільки 4% населення знають і використовують створені веб-ресурси суб’єктів надання адмінпослуг. Близько 30% населення міста негативно ставляться до якості надання послуг окремими представниками державної влади.

Нещодавно в будівлі Донецького ЦНАПу відбувся круглий стіл на тему “Результати громадського моніторингу якості надання адміністративних послуг мешканцям міста. Проблеми та шляхи їх вирішення”, на якому були представлені результати досліджень споживчого попиту населення, ступінь їх задоволеності послугами. Моніторинг проведено в рамках реалізації проекту  «Громадський моніторинг надання адміністративних послуг у містах України» за підтримки Європейського союзу ЄС та ПРООН. Виконавцями проекту є дві Донецькі громадські організації: «Взаємодія» (керівник Тетяна Шашкова) і «Агентство розвитку місцевого самоврядування» (керівник Валерій Кочуєв), а також залучені до дослідження експерти та волонтери.

Об’єктами моніторингу були обрані суб’єкти надання послуг населенню, які на державному рівні створили свої служби і до теперішнього часу ще не передали в ЦНАП найбільш затребувані населенням послуги. Це:

- Управління Держземагенства Донецької області в м. Донецьк;

-  Відділ державної реєстрації майнових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Ворошилівського районного управління юстиції у м. Донецьк;

-  Відділ державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Ворошилівського районного управління юстиції у м. Донецьк;

-  ГУ Міграційної служби в Донецькій області.

Опитування показали, що мешканці вкрай негативно ставляться до роботи Реєстраційної служби прав власності Мін’юсту України в Донецькій області, Донецького відділення міграційної служби та Донецького управління Держземагенства з наступних причин:

- Наявність величезних черг;

- Незручний графік роботи;

- Тісні приміщення, де ніде сісти і заповнити документи;

- Відсутність бланків заяв та зразків документів;

- Неможливість придбати або копіювати бланки;

- Відсутність  кваліфікованих консультантів,

- Недотримання  термінів надання послуг;

- Неввічливе ставлення з боку персоналу.

  Моніторинг надання публічних послуг населенню показав, що кабінетна система та принципи роботи вищеназваних суб’єктів надання послуг не завжди відповідають принципам і ідеї Закону “Про адміністративні послуги”, а в деяких випадках має місце і пряме невиконання основних його вимог. При цьому було звернено увагу учасників заходу, що будівля ЦНАП фактично кожен день перебуває в напівпорожньому стані. Послуги, які надає ЦНАП сьогодні, – це послуги Дозвільного центру, який автоматично увійшов до його складу, решта – соціальні послуги, передані частково від 8-ми районних рад міста, крім центрального Ворошилівського району. Всього 101 адмінпослуга. (Для порівняння: ЦНАП м. Горлівка – 105 АП; ЦНАП м. Івано-Франківськ – 500 АП; ЦНАП м. Вінниця – 300 АП).

У ході дискусії учасники круглого столу шукали відповіді на такі питання:

1. Чому продовжують стояти порожніми ЦНАПи?

2. Чому суб’єкти надання адмінпослуг не поспішають віддавати свої послуги в ЦНАП і як вони готуються виконувати вимоги ПКМУ № 523-р від 16.05.2014 «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг»?

3. Що заважає просуванню адміністративної реформи в Україні та в регіоні?

4. Що може зробити громадськість для покращення якості надання адмінпослуг та скорочення рівня корупції?

Вітав учасників заходу Геннадій Ткаченко, заступник Донецького міського голови. Він же начальник ГУ Донецької міської ради “Центр надання адміністративних послуг». Геннадій Ткаченко висловив сподівання, що спільна робота органів місцевого самоврядування, державної влади та громадськості буде спрямована на подолання недоліків і негативних явищ у сфері надання публічних послуг мешканцям нашого міста і що двері Донецького ЦНАПу завжди відкриті для діалогу та організації спільної роботи.

Представник від Держкомслужби України з питань розвитку підприємництва та регуляторної політики Ростова Олена Іванівна, начальник представництва в Донецькій і Луганській областях, розповіла про роботу представництва в реалізації реформи децентралізації місцевої влади та необхідність якнайшвидше розпочати роботу щодо переведення частини послуг в ЦНАП. Цей процес зупинятися не буде і представництво буде строго контролювати, як цей процес проходить по всій території Донецької та Луганської областях.

У ході дискусії велися бурхливі бесіди з обговорення причин, які заважають на місцевому рівні суб’єктам надання послуг підвищувати рівень якості послуг, і виконувати вимоги Закону, а також готувати заходи щодо виконання вимог ПКМУ № 523-р від 16.05.2014 з переведення послуг через ЦНАП.

Представники держорганів в переважній більшості висловили свій сумнів, що вимоги ПКМУ суперечить вимогам Закону і що процес переведення послуг в ЦНАП буде дуже болючим і недоцільним, тобто почалося, як зазвичай, відстоювання своїх вузьковідомчих інтересів. Це ще раз підтверджує той факт, що вищі органи поки, як і раніше, шукають не шляхи і методи виконання рішень уряду, а виправдання причин їх невиконання.

У дискусію включилися експерти – підприємці, керівники бізнес-асоціацій, які нагадали представникам влади про їх обов’язки та особисту відповідальність за виконання службового обов’язку, а також запропонували свої послуги в частині створення системи мотивації держслужбовців, використовуючи принципи системи збалансованих показників, що дасть можливість на місцях створювати реальні центри надання адміністративних послуг як центри економії вільного часу.

На закінчення засідання круглого столу виступили Валерій Кочуєв, який нагадав, що процес демонополізації надання публічних йде по всій країні і що саме ОМС дано першорядне право керувати цим процесом. Це знаходиться в їх повній компетенції і за невиконання вимог нормативно-правових документів з боку держорганів може наступити адміністративна або навіть кримінальна відповідальність.

Керівник проекту Тетяна Шашкова висловила подяку учасникам проекту і керівникам суб’єктів надання послуг за сприяння у проведенні моніторингу, об’єктивну і доброзичливу реакцію на надані результати та пропозиції і надію на подальшу взаємовигідну співпрацю.

Завершив роботу круглого столу Геннадій Ткаченко, який ще раз висловив подяку організаторам за виконану величезну і якісну роботу з проведення моніторингу та запевнив учасників заходу, що виконавча влада міста докладе всіх зусиль для створення умов представникам держорганів щодо переведення частини послуг на територію ЦНАП. Це сприятиме вирішенню головного завдання – поліпшення якості обслуговування громадян, розширення видів послуг, поліпшення сервісів послуг та зниження рівня корупції.

Повні версії звітів по всіх суб’єктах надання адмінпослуг розміщено на сайті ГО "Взаємодія" та РФПП 

 

 

 

 

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.