bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Дилема «пити чи не пити?» застала українців зненацька
25.11.2009

Життєва «мудрість» - «пиво без горілки – гроші на вітер», за час свого існування вже стала улюбленою для любителів оковитої. Однак, за новою постановою Кабінету міністрів України, традиційний елемент святкового столу знову подорожчав. Чи знайшли івано-франківці альтернативу «вогняній воді»? Чи готові наші краяни «оголосити пияцтву війну» та чи чекати подорожчання спиртних напоїв у новому році?

Уряди різних країн завжди намагалися контролювати кількість споживання спиртного серед населення. Кожний робив це по-своєму, та співвідношення цілей і коштів було різноманітним. Однак ,виявилося плодючим грунтом для дослідження експертів, проте, як впливає ціна алкоголю на обсяги його споживання. Здається логічним, що при підвищенні ціни на певний товар, наприклад, спиртних виробів, обсяги його продажу мають знижуватися. Проте щось змусило групу дослідників перевірити цей факт. І, як виявила практика, не дарма.

Експерти в один голос почали стверджувати, що є сенс підвищувати ціни тільки на більш дешеві напої. Аналіз ринку алкогольної продукції ускладнюється широким розмаїттям цін на різні види напої. Рівномірне подорожчання може по-різному вплинути на ринок алкоголю з різним розподілом цін. Причому, призводило це найчастіше до збільшення споживання спиртного за рахунок переходу споживачів на більш дешеві марки, а не до скорочення обсягів продажів.

Дослідники виявили, що при підвищенні цін на більш дорогі напої споживач переключиться на дешевшу альтернативу, водночас як підвищення цін на найдешевші напої справді скорочує обсяг продажів.

Лікар-нарколог Михайло Пачик, який займається лікуванням алкоголізму, вже довший час у Івано-Франківську, погоджується з тим, що попит на спиртне після зростання цін може зменшитися. Але несуттєво. «Є свої суворі математичні розрахунки, наприклад, з підвищенням ціни спиртного на 20% будуть купувати на 5% менше .За статистичними даними, в Україні алкоголіком стає 1 з 10 українців – які заглядають у чарку. Міцні напої вживають загалом 24 мільйони людей. За рік українці випивають 1 мільярд пляшок горілки».

За словами Ірини Гнесь (ім’я та прізвище змінено за проханням співрозмовниці), продавця-консультанта мережі алкогольних напоїв «Буль-буль»: «Під час подорожчання торги на алкогольні напої впали у двічі, зокрема і на горілку. Ажіотаж спостерігався перед подорожчанням, коли люди тільки дізналися про ймовірне подорожчання. Тоді виручки сягали від 10 тисяч гривень кожного дня, тоді як зараз магазин витягує в день заледве дві тисячі гривень в день . І сподіватися на те, що зараз люди почнуть скупляти алкогольні напої до свят, марно, адже ажіотаж починає наростати вже в цей період».

Якщо пляшка оковитої коштує 18 гривень (купувати дешевше – означає брати самопал), то 0,5 літра самогону обійдеться у середньому 10-11 гривень. Такий прогноз дає Марія Якіш, мешканка Івано-Франківська, яка розуміється на тонкощах приготування подібного напою. «Жену і продаю по 10 гривень. Якщо я ще вип’ю своєї – все нормально, а як отої, магазинної – мені відразу пече в грудях. Маю, тоді, на цілий місяць тої мороки».

А люди економлять гроші, тому купують дешевий алкоголь, а в селах зростає попит на самогонку. Такі тенденції виявилися на Івано-Франківщині, ще до нового стрибка цін на спиртне, підкреслює соціолог Галина Семенів, яка перебувала у селах Івано-Франківська з метою вияснити спиртні уподобання наших краян. Наш краянин Ігор Микитюк, 35 років зловживав алкоголем. Останні 7років чоловік не брав чарку до рук. Каже, що, коли хтось хоче випити і його тягне, то ніщо не зупинить. «Не ціни потрібно збільшувати на горілчані вироби, а зміцнювати економіку держави, проводити профілактичні заходи серед населення. Я колись також звинувачував увесь світ у тому, що п’ю, тільки не себе. Коли у нас не було грошей (були ще такі, як я), ми якось знаходили, як нам поправити своє здоров’ячко».

Тоді, як Тетяна Капущак (ім’я та прізвище змінено з етичних міркувань) колишня працівниця магазину «На Майзлях» резюмує, що підприємці, щоб не втрачати основних своїх покупців горілки, будуть завозити сурогат у власні магазини, і продаватимуть його дешевше, ніж горілку відомих марок. При перевірці він теж матиме сертифікат якості, але ж справа в тому, що перевірка не перевірятиме кожну пляшку горілки, і з нею завжди можна порозумітися, надавши їй певну плату.

На думку експертів, падіння об’ємів споживання легально виготовленого алкоголю спричинить катастрофічне скорочення бюджетних відрахувань. Однак, передбачається щорічне, починаючи з 2010 року, проведення індексації ставок акцизного збору на етиловий спирт і алкогольні напої залежно від індексу споживчих цін за 12 попередніх місяців.

Дослідники вважають: урядові програми мають брати до уваги той факт, що споживачі можуть поміняти свої алкогольні пристрасті під впливом тих чи інших обставин. Вони стверджують, що стосовно дешевих напоїв подорожчання буде більш результативним, ніж якщо воно торкнеться всього ряду алкогольної продукції.

Автор: Людмила Ходоровська

Share/Bookmark

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.