30 грудня 2016 року підписано законопроект №5368 щодо покращення інвестиційного клімату в Україні, прийнятий у ніч на 21 грудня 2016 року Верховною Радою України у другому читанні. Від нині це Закон України від 21 грудня 2016 року №1797, покликаний удосконалити процес адміністрування податків і зборів.
Серед іншого, проект Закону передбачає і низку сприятливих для ОГС та благодійництва змін:
1) Продовжується до 1 липня 2017 року граничний строк для приведення установчих документів НУО у відповідність до вимог Податкового кодексу та подання заяви №1-РН зі змінами.
2) Надається можливість для новостворених НУО визнаватися неприбутковими з метою оподаткування від дня їх держреєстрації (якщо впродовж 10 днів НУО подає заяву 1-РН, у результаті чого її вносять до Реєстру). Тобто доходи, нараховані новоствореній організації у період до прийняття Рішення ДФС з ознакою неприбутковості, також не оподатковуватимуться і не потрібно буде подавати декларацію з податку на прибуток за час до внесення до Реєстру НУО.
3) Уточнюються вимоги щодо установчих документів для:
Ці уточнення не потребують внесення нових змін до установчих документів НУО.
4) Чітко встановлюється річний період звітування для всіх НУО. Разом із річним звітом до податкової слід також подавати фінансову звітність (як додаток до Звіту НУО). Профспілки як виняток можуть подавати звітність лише у разі порушення вимог ПКУ (відповідає міжнародній практиці).
5) Уточнюється порядок звітування та сплати податку у разі вчинення порушення НУО вимог ПКУ (період звітування для організації, яка перебувала у Реєстрі не з початку року; розрахунок податкового зобов’язання; дати виключення з Реєстру; форми звітності тощо).
6) Для бізнес-партнерів та благодійників НУО – вилучається заборона платникам податку на прибуток, які купують у НУО товари, необоротні активи, роботи, послуги, фактично враховувати в обліку повну суму відповідних витрат (стосується випадку, якщо їхня загальна річна вартість перевищує 25 мінімальних з/п на 1 січня – близько80 тис. грн у 2017 році). Врегульовується, що якщо ціна придбання перевищує «середньо ринкову», то може застосовуватися обмеження (залежно від того, наскільки завищена ціна придбання), але не більше 30%. Якщо загальна річна сума придбання не перевищує величини 25 МЗП, то обмеження немає.
7) Для бізнес-партнерів та благодійників НУО – «статус» неприбутковості підтверджуватиметься наявністю НУО в Реєстрі (він тепер доступний он-лайн), а не «відповідністю» НУО вимогам п. 133.4 ПКУ (при наданні благодійної допомоги НУО або придбанні в НУО товарів, послуг партнери орієнтуватимуться на електронний Реєстр НУО, без запиту додаткових документів).
8) З податку на доходи фізичних осіб у частині оподаткування благодійної та іншої допомоги для ФО також передбачаються окремі сприятливі зміни (стосовно допомоги на лікування та навчання):
З цього проекту Закону до законопроекту №5050 (який вже є Законом від 6 жовтня 2016 року №1667, набув чинності 20.11.2016 року) було перенесено положення, яке уточнює, що витрачання коштів на статутні цілі, у т.ч. здійснене через засновників, учасників, членів, працівників, членів органів правління та пов’язаних осіб, НЕ є розподілом доходів (прибутків) серед таких осіб. Це важливе уточнення, яке допоможе уникати неоднозначності трактування положень ПКУ.
Інформація про законопроект за посиланням.
Адвокаційну кампанію з внесення сприятливих змін до Податкового кодексу для ОГС та благодійництва та розробку відповідних положень законопроекту здійснював Проект USAID «Громадяни в дії» УНЦПД, за активної участі Українського форуму благодійників, Українського союзу промисловців і підприємців, Федерації профспілок України, Інституту релігійних свобод тощо.
Матеріал підготовлений Олесею Долудою, адвокасі-менеджером з питань оподаткування неприбутковх організацій Проекту USAID «Громадяни в дії»Українського незалежного центру політичних досліджень, у рамках спецпроекту «Встигни у новий Реєстр НПО», ініційованого Ресурсним центром ГУРТ.
Коментарі