Культурна мапа світу

Згідно з культурною мапою Світового дослідження цінностей (World Values Survey), велика кількість основних цінностей взаємопов’язані. Їх можна описати у двох головних вимірах міжкультурних відмінностей.

Кожна країна на мапі розташована відповідно до цінностей свого народу, а не за географічним положенням. Значною мірою ці два показники співпадають, проте карта відображає культурну, а не географічну близькість. Відтак Україна, Македонія, Сербія є культурними сусідами. Не зважаючи на географічне положення, у країнах схожі цінності. 

Огляд культурної мапи світу в 2005-2008

 Джерело: Рональд Інґлхерт та Крістіан Вельцель, «Зміна пріоритетів масс: зв'язок між модернізацією та демократією»/ Перспективи у політиці,червень 2010 р.- том 8, №2,  с. 554.

Огляд культурної мапи світу 1999-2004

Джерело: Рональд Інґлхерт та Крістіан Вельцель, «Модернізація, культурні зміни та демократія», Нью-Йорк: Кембрідж Юніверсіті Пресс, 2005 рік., с 63.

Дослідження світових цінностей було розроблене для всебічного вивчення всіх основних сфер, що стосуються людини, – від релігії до політики та соціального життя. На загальній цивілізаційній карті світу (див. зображення вище) цінності розглядаються у двох вимірах: традиційні (вертикальна лінія) та цінності виживання/самовираження (горизонтальна лінія). Зазначені виміри відображають більше, ніж 70% міжнаціональних відмінностей у факторному аналізі десяти показників. Окрім того, кожен із цих вимірів  взаємопов’язаний із показниками інших важливих напрямів.

Вимір традиційних та світських цінностей відображає відмінність між суспільствами, де релігія відіграє важливу роль і де – ні. Із цим виміром пов'язаний ряд інших напрямів. Суспільства, що тяжіють до традиційних цінностей, наголошують на важливості відносин у сім'ї між батьками і дітьми та повазі до влади, підтримують високі стандарти та традиційні сімейні цінності, а також заперечують розлучення, аборти, евтаназію та самогубство. Такі суспільства мають високий рівень національної гордості та націоналістичний світогляд. У суспільства із світськими цінностями – протилежні погляди на вище зазначені питання.

Другий вимір міжкультурного різновиду пов'язаний із переходом від індустріального до пост-індустріального суспільства, внаслідок якого відбувається розподіл цінностей виживання та самовираження.  Відбулася зміна пріоритетів: наголос із економічної та фізичної безпеки перемістився на увагу до особистого здоров’я, самовираження та якості життя. Вчені Інґлхерт та Бейкер (2000 рік) знаходять докази зміни орієнтації цінностей із традиційних до світських у більшості індустріальних суспільствах. Проте модернізація є не прямолінійною: коли суспільство пройшло етап індустріалізації і перетворюється у суспільство знань, воно розвивається у новому напрямку – зростає роль цінностей самовираження, замість виживання.

Центральна складова нового виміру передбачає поляризацію між матеріалістичними та постматеріалістичними цінностями. Вона відображає культурний зсув, який з'являється у поколінні, яке виростало, сприймаючи виживання як належне. Суспільства з цінностями самовираження надають велику вагу захисту навколишнього середовища, терпимості до відмінностей та висувають вимоги щодо участі в ухваленні рішень у економічному та політичному житті. Зміщення пріоритетів із цінностей виживання на цінності самовираження також передбачає зміну у вихованні дітей. Зокрема, звертається більше увагу не на важку працю, а на творче мислення та толерантність. Врешті-решт, суспільства, що мають високий показник розвитку цінностей самовираження, зазвичай, демонструють високий рівень міжособистісної довіри.

Так народжується культура довіри та толерантності, де люди надають великого значення свободі індивіда, самовираженню та мають активну політичну позицію.

Інформаційна довідка. Світове дослідження цінностей (World Values Survey або WVS) – це всесвітня мережа соціальних вчених, які вивчають зміну цінностей та їх вплив на соціальне та політичне життя. WVS спільно з Європейським дослідженням цінностей (European Values Study або EVS) провели опитування у 97 суспільствах, що становлять майже 90% від усього населення світу. У цих опитуваннях відображено, як впродовж часу змінюється те, що люди хочуть від життя і те, у що вони вірять. З 1981 до 2007 року було здійснено п’ять хвиль таких досліджень.

Автор: Рональд Інґлхерт та Кріс Вельцель
Джерело: http://www.worldvaluessurvey.org/ 
Переклад: Павло Мальон
Редагування: Марія Чубата

Share
Чи вважаєте цей матеріал корисним + Так 3  - Нi  

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi

Мої активи

Нові можливості з ГУРТом!



 

Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.