bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Взаємодія вкладників і банків: лікар допоможе
31.05.2012

Що робити, якщо банк або кредитна спілка, вкладником яких ви є, проводить не зовсім прозору політику? Хоча Нацбанк і Держфінпослуг покликані слідкувати за дотриманням нормативних умов названими фінансовими установами, проте їхня бюрократична побудова надто неповоротка і часто не в змозі допомогти вкладнику. Саме в таких проблемних ситуаціях на допомогу людям приходить Асоціація захисту прав вкладників.

Асоціація була створена кількома активістами 25 травня 2009 року і зареєстрована як громадська організація в Києві. Її творцями стали люди, які вже мали досвід боротьби з порушенням прав і законних інтересів вкладників. Асоціація нараховує близько 1000 членів та неформальних спільників. Членство не є обов’язковою умовою участі у тій справі, якою займається організація. Багато людей докладають свою інтелектуальну або фізичну працю, не будучи формальними учасниками цього об’єднання громадян.

Члени Асоціації захисту прав вкладників пікетують будівлю Нацбанку з вимогою повернути депозити, Київ, березень 2011 року

Асоціація існує за рахунок активістів та небайдужих осіб. Друк інформаційної продукції та інші поточні витрати забезпечуються коштом самих членів організації. При цьому, матеріальні пожертви є виключно добровільною справою. Гранти або фінансову підтримку від держави організація не отримує.

Втім, це не впливає на кількість звернень до неї постраждалих громадян. Щотижня активістам телефонують 2-3 особи, а інколи – до 15-ти. Комусь вистачає короткої юридичної консультації телефоном, а декому доводиться допомагати вирішувати серйозні конфлікти з надавачами фінансових послуг.

Родзинкою діяльності Асоціації є проведення журналістських розслідувань щодо порушень прав вкладників фінустанов. Оприлюднення певних фактів, їхнього причинно-наслідкового зв’язку, викриття осіб, причетних до потурання законних інтересів споживачів послуг банків і кредитних спілок значно підвищує ефективність захисту громадян.

Про проблеми, з якими може зіштовхнутися вкладник, ознаки надійних та ненадійних банків і кредитних спілок, а також про те, як потрібно поводити себе у діалозі з фінансовою установою ГУРТ у рамках PRoГОну дізнавався в керівника Асоціації захисту прав вкладників Олександра Кривенка.

ГУРТ: Пане Олександре, на вашу думку, в чому корінь усіх проблем у взаємодії вкладників та банків або кредитних спілок?
По-перше, це низький рівень фінансової освіченості вкладників. Люди не розуміють свого реального статусу: що вони рівна сторона за депозитним та кредитним договорами, що договір, який пропонується потенційному вкладнику, - це проект стосунків з фінансовою установою.

Інша проблема – неякісна реклама. Я радив би людям перевіряти інформацію, яку вони отримують безкоштовно.

ГУРТ: З якими проблемами найчастіше зіштовхується Асоціація у своїй діяльності?
Якщо говорити про організаційні труднощі, то велика кількість наших членів не є технічно осучаснена, далеко не всі мають мобільний зв’язок та Інтернет. Декому вдається через дітей та внуків отримати доступ до сучасної комунікації. Тому проблема в тому, що не вдається поширити інформацію серед усіх зацікавлених, адже основним методом інформування громадян для нас є мережа.

Друга проблема – млява реакція влади. А інколи навіть імітація реагування. Третя проблема – цензура. На жаль, свобода слова в нашій країні не поширюється за межі свободи слова особистості. Адже сказати – ти можеш, опублікувати в блозі – вже з певним ризиком, а надрукувати в якомусь ЗМІ – це майже неможливо. Тому що видання, як правило, не хочуть висвітлювати гострі проблеми фінансових установ.

ГУРТ: Чи є якийсь прогрес у справі захисту прав вкладників?
Дуже позитивний крок – це прийняття Закону «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб». Він був ухвалений Верховною Радою 23 лютого, а підписаний Президентом України 21 березня цього року і свідчить про нормальну еволюцію в стосунках вкладників із банком. Головна мета цього закону – покращити статус вкладника проблемного банку, зробити безболісною виплату і попередити корупційні прояви, які сьогодні існують. Але найголовніше, якщо раніше клієнт змушений був чекати до півтора року, щоб отримати гарантовані державою гроші, то за новим законом – всього 7 днів. Тобто вкладник банку навіть не відчує проблемності ситуації.

Аналогічного підвищення рівня захисту своїх прав потребують, звичайно, і вкладники кредитних спілок. На жаль, низка ініціатив у цьому напрямку досі не була втілена в життя.

ГУРТ: Що ви можете порадити вкладникам, щоб не стати жертвою нечесних банків та кредитних спілок?
Не варто сліпо довіряти рекламі. Завжди перевіряйте інформацію про установу, якій пропонуєте свої кошти.

Не варто вестися на завищену відсоткову ставку по депозитах, котру пропонує банк або кредитна спілка. Буває й так, що банк, наприклад, не видає клієнту банківські картки. Як на мене, це також привід задуматися.

Важливо усвідомити головне: ви з фінансовою установою знаходитеся на рівних умовах, і розцінювати договір про співпрацю як пропозицію, з якою ви можете погоджуватись або ні. Зокрема, при укладанні договору необхідно уважно читати графу про відповідальність, щоби санкції, встановлені до вас та до надавача фінансових послуг були рівнозначними.

Вкладникам кредитної спілки варто пам’ятати: ви, на відміну від клієнтів банку, є членами і співвласниками цієї установи. Тому будьте активними учасниками загальних зборів кредитівки та, за найменшої підозри в зловживаннях з боку її керівництва, порушуйте питання про його перевибори.

Не лінуйтеся фіксувати кожен момент ваших стосунків з фінустановою, зберігати всі листи та іншу документацію. Адже, якщо постане необхідність захищати свої інтереси в суді, то без документального забезпечення буде важко.

Тому будь-які звернення варто оформлювати письмово та в двох екземплярах, залишаючи у себе один із них – з відміткою банку або кредитної спілки. Ніколи не віддавайте фінансовій установі оригінал свого примірника договору, навіть такого, дія якого закінчилась.

Зберігайте кожен меморіальний ордер про внесення коштів на рахунок, або про їх отримання. Всі документи, якими супроводжуються ваші відносини з банком або кредитною спілкою, слід зберігати у себе, і, при потребі, користуватися ними.

ГУРТ: Пане Олександре, на що потрібно звернути увагу, якщо справа дійшла до суду?
Треба не тільки домагатися повернення коштів, які належать вам за договором, але й фінансово карати тих, хто порушують ваші права на доступ до грошей. Адже з першого дня, коли ви дізналися про те, що кошти вам не віддають, не виконують умови договору, ви страждаєте. Тому зверніться до лікаря, нехай він зафіксує, що у вас погіршився сон і підвищився тиск. Це потрібно зробити, щоби при звернені в суд про відшкодування моральної шкоди мати достатні докази.

Матеріал підготовлено в рамках проекту "Назустріч високим стандартам журналістики в громадському секторі України", який здійснюється Ресурсним центром ГУРТ в партнерстві з Центром волонтеріату "Добра Воля" за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.

Читайте також: Голтіс: як українець Сахару рятуватиме 

Контакти

  • Олександр Кривенко
  • Асоціація захисту прав вкладників
  • [email protected]

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.