З початком літа наджорсткі карантинні заходи дещо послабшали, проте адмінпротоколів про порушення правил карантину, складених поліцією, аж ніяк не поменшало. Так, за даними Єдиного державного реєстру судових рішень, лише у Харківській області від 01.06.2020 року по теперішній час складено та направлено до суду 754 таких протоколів про адміністративне порушення, а за весь час карантину в Україні таких протоколів було направлено до суду 13 731.
Враховуючи таку статистику, складається враження, що правоохоронці намагаються таким чином створити “багату” статистику щодо порушників карантину і видимість власної бурхливої діяльності. Так, співробітники поліції складають протоколи за різними виявленими порушеннями, як-от: порушення умов самоізоляції, відвідування спортивних майданчиків і парків, перебування в громадських місцях без засобів індивідуального захисту (захисної маски на обличчі) тощо. Проте, аналіз судової практики, свідчить про очевидні зловживання правоохоронцями своїми повноваженнями, оскільки, за часту, люди стають, нібито, правопорушниками в абсолютно абсурдних ситуаціях. Так, стоїть селянин біля авто, в багажнику – цибуля й картопля? Адмін протокол! У продуктовому магазині продали пару шкарпеток? І ви отримайте протокол!
Втім, є одне “але”: складені поліцією адмінпротоколи, як уже зазначалося, скеровують у суд. І вже феміда вирішує, штрафувати чи ні.
Як показує статистика, лише в 10% випадків судді підтримують поліцейських та ухвалюють рішення про штрафи (в розмірі від 17 тис. грн). Решта 90% протоколів, грубо кажучи, макулатура, яка не підтверджена вимогами закону.
Так, як уже зазначалося, станом на 24 липня 2020 року в Єдиному державному реєстрі було опубліковано 754 постанови судів у Харківській області про притягнення людей до адмінвідповідальності за порушення правил карантину.
Проаналізувавши ці судові “карантинні” рішення, ми виявили досить цікаву статистику:
· 476 постановами матеріали справи повернули поліцейським для доопрацювання, оскільки протоколи не відповідали вимогам закону;
· 142 постановами провадження закривали у зв’язку з відсутню складу адміністративного правопорушення;
· 56 постановами закрили справу через малозначність скоєного правопорушення;
· 59 постановами – осіб звільнено від адміністративної відповідальності за малозначністю, суд обмежився усним зауваженням, закривши провадження в справі;
· лише 21 постановами осіб визнано винними в скоєнні адміністративного правопорушення та оштрафовано: від 17 до 34 тисяч гривень.
Тож, як бачимо, поліції надали повноваження виявляти порушників, але не навчили навіть, як правильно складати протокол, які докази мають бути, яка норма і якого нормативно-правового акту порушена і взагалі з чого складається та норма.
Так, судова практика свідчить про те, що суди закривають провадження або повертають матеріали справи на доопрацювання у зв’язку з тим, що:
· В порушення ст. 256 КУпАП, в протоколі про адміністративне правопорушення не зазначено нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення.
· В порушення ст.256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення чітко не вказано в чому полягала суть адміністративного правопорушення, тобто фабула адміністративного правопорушення не розкрита.
· В протоколі про адміністративне правопорушення не зазначено, які саме норми Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб”, порушено ОСОБА_1 , в чому полягають ці порушення, адже стаття 44-3 КУпАПє бланкетною (відсилочною), тому серед ознак, які мають бути відображені при викладенні суті даного правопорушення, обов`язковим є наведення конкретного нормативноправового акту, яким встановлюються відповідні правила та яких така особа, яка притягається до адміністративної відповідальності не дотрималася, порушивши тим самим законодавчі приписи.
· У протоколі про адміністративне правопорушення зазначені свідки, однак не вказані відомості про їх адреси, що позбавляє можливості суд викликати свідків та опитати їх.
· Матеріали справи про адміністративне правопорушення містять наступні недоліки в оформленні, а саме: 1) відсутні копія паспорту або іншого документа, який засвідчує особу, що притягається до адміністративної відповідальності; 2) долучені до матеріалів справи документи не завірені належним чином, не місять підпису особи, яка їх посвідчила, та не скріплені печаткою; 3) відсутні письмові пояснення свідків, які б підтверджували факт вчинення адміністративного правопорушення, 4) протокол не містить відомостей та належних доказів того, що правопорушник є суб`єктом господарювання.
· В протоколі не вірно зазначено прізвище правопорушника.
· Протокол не підписано особою, відносно якої його складено, та в ньому відсутній запис про відмову від підписання.
· В протоколі також нерозбірливо зазначено номер будинку в полі «місце реєстрації», що перешкоджає суду належно повідомити особу про час розгляду справи в суді.
Тому, вважаємо, що зазначена ситуація свідчить про явне суттєве порушення прав людей, на яких були складені такі протоколи, а в результаті суд їх не визнав винним. Зрозуміло, що громадяни зазвичай не знають всіх правових тонкощів і нюансів. До того ж кожний випадок є індивідуальним. Тому, у будь-якому разі варто мати можливість отримати оперативну і фахову правову допомогу. З огляду на це, ГО «Чугуївська правозахисна група» в рамках проекту «ЗАХИСТ ПРАВ ЛЮДИНИ ПІД ЧАС ПОШИРЕННЯ ПАНДЕМІЇ COVID-19», який реалізується за фінансової підтримки Європейського союзу, готова забезпечити Вам фахову правову допомогу у вирішенні цього питання.
Для отримання юридичних консультацій або складання процесуальних документів Ви можете звернутися до нас:
Тел.: +38 (097) 179-38-22
Коментарі