Асоціація міст України презентувала Концепцію змін до Конституції в частині місцевого самоврядування та територіальної організації державної влади. Відповідні пропозиції до проєкту Закону України «Про внесення змін до Конституції України щодо місцевого самоврядування та територіальної організації державної влади» були озвучені 21 лютого у Міністерстві розвитку громад і територій України - під час круглого столу, присвяченому участі місцевих жителів у формуванні життєвого простору спроможних громад.
АМУ, яка нині об’єднує 878 громад, наголошує, що залучення її представників при опрацюванні остаточного тексту проєкту змін до Конституції України в частині місцевого самоврядування та територіальної організації державної влади є вкрай важливим. Саме такий шлях сприятиме досягненню консенсусу та порозуміння щодо внесення змін до Основного Закону нашої держави.
“Асоціація міст України на сьогодні єдина, хто підготував як концептуальне бачення, так і текстові пропозиції до законопроєкту конституційних змін щодо місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Ми готові до діалогу та переконані, що позиція громад має бути врахована. Адже саме на них лежить відповідальність за надання якісних послуг та створення гідних умов життя для громадян, що і є метою реформи, яку мають закріпити зміни до Конституції”, - підкреслює виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан.
Експерти з децентралізації пояснюють, що державне втручання у власну компетенцію органів місцевого самоврядування є недопустимим, при цьому виключно суд має зупиняти, визнавати незаконними дії та рішення місцевих рад та їх посадових осіб.
В Асоціації міст пропонують наступні концептуальні положення у зміни до Конституції України:
1. Запровадити дворівневе місцеве самоврядування: 1) первинний рівень - муніципалітет (один або декілька населених пунктів з навколишніми територіями); 2) вторинний рівень - область (спільні питання жителів муніципалітетів області).
2. Муніципалітети об’єднуються, роз’єднуються, змінюються, перейменовуються за умови підтримки цих питань відповідними муніципальними радами відповідно до закону. Парламент може визнавати муніципалітети з великою чисельністю населення окремими муніципалітетами-областями (наприклад: муніципалітети з населенням понад 700 тисяч жителів, міста Київ та Севастополь).
3. Необхідно зберегти на рівні муніципалітету модель сильного мера, виборної посадової особи, яка очолює виконавчий орган муніципальної ради та головує на засіданнях відповідної ради.
4. Жителі кожного муніципалітету повинні обирати своїх депутатів до обласної ради, а муніципальних рад можуть їх відкликати. Найважливіші рішення обласної ради потребують проведення консультацій з муніципальними радами. Рішення обласних рад виконують їх виконавчі органи.
5. Державну виконавчу владу в АР Крим, областях та повітах здійснюють виключно територіальні представництва органів державної влади. Порядок та способи координації вказаних територіальних представництв визначаються законом.
6. Компетенція органів місцевого самоврядування й надалі поділяється на власну та делеговану державою. Зупинення та скасування актів органів місцевого самоврядування здійснюється виключно у судовому порядку. Державний нагляд за делегованою державою компетенцією здійснюється територіальними представництвами органів державної влади в порядку та випадках, що визначаються законом.
Асоціація міст України надіслала відповідні документи Президенту України, Верховній Раді та Кабінету Міністрів і звернулася з проханням врахувати їх при публічному обговоренні конституційних змін.
__________
Миколаївське регіональне відділення Асоціації міст України
Коментарі