У 2017 році громадські організації з восьми обласних центрів розпочали громадську ініціативу «Атестація депутатів місцевих рад».
Її ініціатором стала Одеська обласна організація Комітету виборців України, яка вже впровадила таку форму громадського контролю за роботою всіх депутатів на підставі розробленої методики проведення оцінювання діяльності депутатів. З тих часів дана ініціатива набула значного поширення регіонами України.
В рамках проекту «Підвищення прозорості місцевих бюджетів, упровадження гендерних підходів у бюджетний процес та підзвітна громаді робота новообраних депутатів у об’єднаних територіальних громадах Донецької області та Харківської області» експерти провели оцінювання діяльності депутатів Чкаловської селищної ради Чугуївського району Харківської області.
Експертами виявлено, що на офіційному сайті ради інформація про депутатів розміщена частково, про час та місце прийому виборців інформація відсутня, контактні данні відсутня. За досліджуваний період не знайдено у відкритому доступі інформації про інформування депутатами виборців про свою діяльність. Депутати Чкаловської селищної ради неактивно використовують право подання депутатського запиту для вирішення проблем своїх виборців. За рік не було розглянуто жодного депутатського запита. На офіційному сайті селищної ради результати поіменного голосування, протоколи пленарних засідань, протоколи постійних комісій.
По критеріям відкритості та прозорості експертами досліджувався найголовніший показник відкритості депутата - доступність повної інформації на офіційному веб-сайті: наявність фото та біографічних відомостей, в яких зазначена інформація про освіту, досвід роботи, місце роботи, сімейний стан, партійну приналежність. На сайті Чкаловської селищної ради ці дані про депутатів повністю відсутні.
Наступним критерієм відкритості депутата є оприлюднення повної та актуальної інформації про прийом виборців в онлайн режимі. На сайті Чкаловської селищної ради така інформація відсутня.
Дуже важливим в діяльності депутати інформувати виборців про свою діяльність. Прийом виборців та безпосередні зустрічі із виборцями є одним з таких способів комунікації. Однак в наш час важливими для покриття максимальної кількості виборців стали соціальні мережі, які дають змогу депутатам донести інформацію про свою максимальному колу громадян та швидко реагувати на їх заяви, пропозиції, зауваження. В Чкаловській селищній раді далеко не всі депутати активно використовують соціальні мережі для інформування про свою депутатську діяльність та для комунікації з виборцями.
Щодо критерію доброчесності експертами встановлено, що більшість депутатів відповідально поставились до свого обов’язку відвідування пленарних засідань ради.
Жоден депутат за досліджуваний період не пропустив більше 50% пленарних засідань.
Додатковим елементами для актуалізації проблем територіальної громади є право місцевих депутатів виступати під час пленарних засідань та подавати депутатські запити. Однак депутати Чкаловської селищної ради не активно користуються своїми правами.
У 2018 році депутати місцевих рад, згідно закону «Про запобігання корупції», зобов’язані були подати свої декларації про майно, доходи та фінансові зобов’язання. Всі депутати Чкаловської селищної ради дотрималися норми закону і подали свої декларації.
Хорошою практикою доброчесності депутата є додаткове оприлюднення декларації на власному сайті, у Facebook чи офіційному веб-сайті ради, але прикладів додаткового олюднення декларації в Чкаловської селищній раді не виявлено.
Ще одним обов’язком депутатів згідно закону «Про запобігання корупції» є врегулювання наявного конфлікту інтересів. Дані про врегулювання конфлікту інтересів в Чкаловській селищній раді відсутні у відкритих джерелах.
В рамках оцінки рівня підзвітності депутатів Чкаловської селищної ради оцінювалися сам факт наявності звіту, його публічна презентація перед виборцями, оприлюднення цього звіту, відповідність змісту звіту вимогам закону, інформування міської ради про результати звітування.
Так, згідно ч. 1 ст. 16 закону «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради повинен не рідше одного разу на рік прозвітувати про свою роботу перед виборцями.
На офіційному сайті селищної ради відсутня інформація щодо звітів депутатів. В соціальних мережах знайдені відомості щодо публічного звітування перед виборцями депутата по виборчому округу №2 . Інформація щодо звітування інших депутатів відсутня.
Аналізуючи усе вищевикладене, експерти рекомендують відповідальним особам Чкаловської селищної ради оприлюднити на своєму офіційному сайті:
1. інформацію про депутатів селищної ради (інформацію про освіту, досвід роботи, місце роботи, сімейний стан, партійну приналежність, а також фотокартку );
3. інформацію про час, місце проведення прийому виборців.
4. тексти річних звітів депутатів по мірі їх надходження до селищної ради;
5. протоколи пленарних засідань та протоколи постійних комісій, результати поіменного голосування.
*Статтю підготовано завдяки фінансовій підтримці Посольства Великої Британії в Україні в рамках проекту «Підвищення прозорості місцевих бюджетів, упровадження гендерних підходів у бюджетний процес та підзвітна громаді робота новообраних депутатів у об’єднаних територіальних громадах Донецької області та Харківської області», який виконує Чугуївська правозахисна група . Погляди, висловлені в цій публікації, належать авторам і можуть не збігатися з офіційною позицією Уряду Великої Британії.
Коментарі