bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Ефективність реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства
12.07.2018

Чи ефективно виконується наказ Президента щодо реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства на регіональному рівні?

Загальна сума фінансування регіональних програм сприяння розвитку громадянського суспільства склала 321 млн. 825 тисяч гривень, однак результати аналізу цих програм свідчать про те, що в них відображено лише 53% від всіх завдань Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016-2020 роки (Стратегії). Лише 15 з 25 областей виконали ці регіональні програми більше ніж на 50%.

Про це 9 липня розповіли аналітики ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» (Асоціації) на прес-конференції в прес-центрі УНІАН. У заході взяли участь голова аналітичного відділу Асоціації Андрій Крупник, аналітик Асоціації Олександра Калашнікова, програмний аналітик Програми розвитку ООН в Україні Ігор Гуцуляк. Вони представили результати моніторингу ефективності реалізації Стратегії на регіональному рівні, який провела ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» разом з коаліцією 25 регіональних експертів з жовтня 2017 по червень 2018 року. В рамках проекту було проаналізовано 25 регіональних програм, а також 25 регіональних планів заходів.

Так, аналіз регіональних планів заходів 2017 року у розрізі завдань Стратегії показав, що найбільше відображення у цих планах знайшли такі завдання (за її основними напрямками):

  • Створення сприятливих умов для формування та інституційного розвитку ОГС;
  • Забезпечення ефективних процедур участі громадськості під час формування та реалізації державної, регіональної політики;
  • Стимулювання участі ОГС в соціально-економічному розвитку;
  • Створення сприятливих умов для міжсекторальної співпраці.

В рамках моніторингу було проведено аналіз спеціалізованих підрозділів по комунікаціях ОДА та КМДА. Аналіз їх структури та штатного розпису виявив, що із 554 працівників безпосереднє відношення до реалізації Стратегії має 122 штатних одиниці або 22,0%, які діють у складі структурних підрозділів по комунікаціях (по зв’язках з громадськістю). З цих 122 штатних одиниць 21 штатна одиниця або 17,2% є вакантною. Тобто на даний момент безпосередньо питаннями реалізації Національної стратегії в регіонах України займається 101 особа або 18,2% від загальної штатної кількості працівників спеціалізованих підрозділів.

Відповідно до наказу Президента України від 26.02.2016 № 68/2016, в усіх областях України та в місті Києві обласними адміністраціями та Київською міською адміністрацією мали бути створені дорадчі органи з питань сприяння розвитку громадянського суспільства (далі ‒ регіональні Коордради). Для можливості зіставлення якості процесів створення та діяльності регіональних Коордрад експерти проекту визначили п’ять критеріїв, за якими була оцінена якість вказаних процесів (за 2-бальною шкалою: «0», «1» і «2»):

  • наявність та якість Положення про Коордраду;
  • демократизм та чіткість порядку формування;
  • регулярність проведення засідань;
  • актуальність розглянутих питань для розвитку ГС;
  • інформаційне забезпечення роботи Коордради.

Так, за результатами аналізу, лише в Черкаській та Чернігівській областях Коордради ефективні на 80%, а в Хмельницькій, Черкаській, Миколаївській та Донецькій областях цей показник не перевищує 40%. В Дніпропетровській області її взагалі не створено.

В ході дослідження місцевими експертами проведено 154 інтерв’ю у 18 регіонах України. Серед респондентів ‒ 47% представники влади та 53% − громадськості. Зокрема: 28 – представники облрад, 44 − представники ОДА, 50 – представники ІГС, 32 − члени регіональних Координаційних рад від ІГС. В ході опитування дослідники прагнули дотримуватись гендерного балансу серед респондентів: серед опитаних 40% склали жінки і 60% − чоловіки.

Проблеми, на яких акцентують увагу респонденти:

  • формальність функціонування Коордрад;
  • відсутність проведення засідань;
  • слабка активність та зацікавленість членів Коордрад;
  • незначний вплив Коордрад на процеси в регіоні.

Підтримка владою діяльності ОГС здійснюється у наступних формах: фінансова: конкурси проектів, бюджети участі;  консультативно-просвітницька: експертна підтримка, проведення тренінгів та навчань для представників ОГС; надання приміщень в оренду на пільгових умовах; наданні інформаційних площадок для проведення круглих столів, семінарів; інформаційний та медійний супровід для анонсування заходів ГО та висвітлення результатів їх діяльності; створення консультативно-дорадчих органів.

В той же час респонденти зазначили наступні проблеми:

  • Конкурси громадських проектів малобюджетні, тому вони не стільки вирішують суспільні проблеми, скільки допомагають вирішити локальні, побутові проблеми (наприклад, встановлення дитячих майданчиків чи зупинок).
  • Іноді конкурс є непрозорим: не зрозуміло, як обирають переможців.
  • Більшість ІГС не бажають брати участь у проведенні конкурсів, зважаючи на незначні розміри фінансового забезпечення і складність в оформленні фінансової звітності за використання бюджетних коштів.
  • Автори проектів не завжди компетентні в заповненні проектних заявок, тому хороші ідеї не знаходять належного втілення у проектах.

Захід проводиться в рамках проекту «Громадський супровід реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016-2020 роки», який виконує ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення у складі коаліції громадських організацій в рамках проекту ПРООН «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні», що реалізується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії.

Контакти

  • +38 (048) 738 68 30

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.