bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Коли закупівлі на ProZorro не такі вже й «прозорі»: чому важливо моніторити публічні закупівлі
09.03.2018

До 2016 року закупівлі державних замовників здебільшого були таємницями за сімома замками. Якщо на поверхню й спливала якась «зрада», то не без витоків зсередини системи та кропіткої роботи журналістів-розслідувачів.

Однак з того часу, як в Україні з’явилась і запрацювала електронна система публічних закупівель ProZorro, не тільки журналісти та аналітики, але взагалі будь-хто може без особливих зусиль дізнатися про те, що закуповує, наприклад, Міноборони чи департамент охорони здоров’я якоїсь міськради. Чому це важливо? Тому що закупівлі здійснюються не за якісь міфічні кошти, а за рахунок наших з вами податкових відрахувань, а це – сотні мільярдів доларів бюджетів різних рівнів. Тож, перевіряти на що витрачаються кошти державою та місцевим самоврядуванням – це практично те ж саме, що й контролювати свої власні витрати.

Звичайно, Система публічних електронних закупівель ProZorro – це складний механізм, в основі якого є інструменти, що зменшують ризики махінацій. Але людській винахідливості немає межі, тож, способів обманути систему, а разом з нею і нас з вами, чимало. Часто-густо товари купуються за завищеними цінами. Часто замовник і постачальник прямо чи опосередковано пов’язані між собою і просто таким чином розпилюють державні кошти. Або ж фірми, що виступають конкурентами, насправді виявляються пов’язаними «партнерами». Для електронної системи ці дії можуть залишитися непоміченими. Однак від цього вони не стають більш законними чи добросовісними. Тому, команда Офісу Регіонального Розвитку та інші громадські організації беруть на себе функцію з проведення системного моніторингу закупівель у певній сфері чи на певній території. Команда відслідковує тендери, що мають ознаки махінацій, недобросовісної конкуренції, готуємо та спрямовує звернення до замовників та компетентних органів, готує публікації та привертає увагу громадськості до сумнівних виконавців і безвідповідальних замовників.

Метою громадського моніторингу є підвищення відповідальності замовників, покращення рівня застосування законодавства про закупівлі та зменшення кількості недобросовісних чи корупційних дій.

Не так давно команда Офісу повідомляла про тендер на закупівлю шкільної форми для учнів з особливими освітніми потребами? Тоді Одеська міська рада готова була витратити на неї близько 5 млн гривень. Однак, після розслідування та публікацій у місцевих ЗМІ, місто відмовилося від цієї ідеї, пославшись на нестачу коштів. А тендер, дійсно, був сумнівним – завищена ціна товару, пов’язані одна з одною фірми, та й сама форма, нагадаємо, не є обов’язковою для українських школярів.

Також, нещодавно, після звернення до відділу культури Арцизької райдержадміністрації Одеської області з приводу порушень законодавства при проведенні тендеру із закупівлі звукового обладнання, в РДА вжили заходів, взявши до уваги зауваження аналітиків, звільнили відповідальну посадову особу за порушення під час проведення закупівлі та затвердили положення про проведення допорогових закупівель.

Тож, громадський моніторинг має сенс, оскільки – це, по-перше, підтримка «екосистеми» ProZorro, а по-друге, дієвий спосіб контролю службовців та бюджетних витрат, і нарешті, – посилення фундаменту відповідального громадянського суспільства.

Контакти

  • ГО “Офіс регіонального розвитку”
  • [email protected]
  • https://www.facebook.com/rdo.org.ua/

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.