bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Громадське обговорення Проекту Наказу МОЗ, щодо створення аптек для інвалідів
10.10.2013

Міністерство охорони здоров’я України (МОЗ), на своєму сайті опублікувало Проект наказу МОЗ України “Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами” від 27.009.203 за посиланням.

Даний наказ своїм пунктом 3.5.7 регулює необхідність створення умов доступності до аптек для людей з обмеженими фізичними можливостями. Проект Наказу виставлений на громадське обговорення. У зв’язку з чим просимо всі громадські організації, а зокрема організації які працюють в проблематиці інвалідності, висловити свою точку зору і звернутися на пряму за вказаними нижче контактами з метою підтримати нашу ініціативу або надати свою.

Короткий аналіз ситуації:

 На даний час П.П 3.5.7 Наказу МОЗ № 723 виглядає так «створити необхідні умови для доступності  осіб  з  обмеженими фізичними можливостями до аптек». Дане формулювання не визначає чіткого механізму визначення та створення умов доступності до аптек, що веде до повсюдних порушень, які бачить кожен з нас у будь-якому місті України. Судовий процес, що стався в м. Дніпропетровську, а зокрема Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, щодо дискримінації за ознакою інвалідності від 28.11.2011 року у справі №2а-12740/11/0470 за позовом О.Журавко, до Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Дніпропетровській області та Аптеки №124 Товариства з обмеженою відповідальністю «Фармастор», дало підстави для ініціації змін у даній сфері. Влітку поточного року, МОЗ зробило спробу змінити Наказ № 723, Проект змін котрого, так само був виставлений на обговорення громадськості, але не був підтриманий ні громадськими організаціями ні представниками аптечного бізнесу. До речі кажучи, про останніх, можна на власні очі побачити процеси антілобіювання подібних змін представниками сфери бізнесу торгівлі лікарськими засобами. У статті розташованої на форумі « Аптека» , а вірніше в її коментарях, можна чітко побачити настрої даної підприємницького середовища, які м’яко кажучи, показують нерозуміння проблем людей з обмеженими фізичними можливостями. Скажу більше, деякі висловлювання в коментарях , кажуть про заклики аптекарів для об’єднання в боротьбі проти забудови пандусів ! Задумайтеся …!!!  Як з такою свідомістю можна йти до Європи?  Але це зовсім інша тема, тема адаптації суспільства до потреб людей з інвалідністю, громадські процеси якої, судячи з коментарів, необхідно в терміновому порядку активувати в Україні.

 Повернувшись ж до нашої теми з метою підтвердження слабкою реалізації  П.П 3.5.7, можна навести результати аналізу моніторингу архітектурної доступності фізичного оточення (включаючи аптеки) обласних центрів України, проведеного 2013р БФ “Прометей”, в рамках проекту «Доступна Україна», за підтримки МФВ, статистичні результати якого свідчать, що з 616 досліджених аптек 282 (50%) є повністю недоступними , 108 (19%) частково доступними і тільки 176 (31%) можна визначити як доступні для людей з інвалідністю.Результати моніторингу аптек розміщені на «Електронної мапі доступності “Socio” .

 На даний час з’явилися всі підстави для змінення регулятивний актів у даній сфері і що найважливіше простежується розуміння необхідності змін Вищим керівництвом країни , в особі керівництва МОЗ . Наше завдання, завдання громадських працівників, максимально вплинути на прийняття остаточного рішення, з метою не допустити повторної помилки формулювання, а найголовніше не дати представникам МОЗ, піти на поводу у підприємницького середовища аптечного бізнесу і не прийняти «розмите» рішення, яке дискримінує права людей з інвалідністю  і дасть можливість власникам аптек знову встановлювати небезпечні швелера, кнопки, пандуси з великим кутом, замість створення умов доступності до своїх аптекам за європейськими стандартами, які сприяють веденню самостійного образа життя людьми з інвалідністю, що безпосередньо відповідає 19 ст. Конвенції прав інвалідів ООН..

 Просимо всіх ознайомитися з Проектом Наказу , а так само з нашою ініціативою щодо його зміни і висловити свою точку зору особисто звернувшись за вказаними електронними адресами:

Міністерства охорони здоров’я України

за адресою – 01601, м. Київ-601, вул. Михайла Грушевського, 7, e-mail: [email protected]; Курлова Вікторія Сергіївна 200-07-93;

Державної служби України з лікарських засобів

за адресою – 03115, м. Київ -115, просп. Перемоги, 120, e-mail: [email protected]; Речкіна Олена Петрівна 393-21-41;

Державної служби України з питань регуляторної політики

за адресою – 01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11, e-mail: [email protected].

Наша організація подала на розгляд наступні пропозиції:

05.10.2013                                  

        БФ «Прометей»

                Ініціативи щодо змін і доповнень

Проекту наказу МОЗ України “Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами”

  Вважаємо що пункт Проекту «4.3. Абзац п’ятий підпункту 3.5.7. а саме: «створити умови для вільного (безперешкодного) доступу інвалідів та інших маломобільних груп населення до аптек і послуг, що в них надаються, відповідно до вимог статей 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»»необхідно змінити і викласти в наступній редакції:

3.5.7 «створити умови для вільного (безперешкодного) доступу інвалідів та іншихмаломобільних груп населення до аптек і послуг, що в них надаються,відповідно до ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення” (діючи) та «ДСТУ-Н Б В.2.2-31:2011 ( інструкція з облаштування будинків і будинків цивільного призначення елементами доступності для осіб з вадами зору та слуху» (діючий)).

3.5.7.1 визначення “умов доступності” підтверджувати «Протоколом про стан дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів щодо безперешкодного доступу мало мобільних груп населення (МГН) до будинків та споруд (прийнят Держбудінспецією України)»

3.5.7.2 Неможливість переобладнання аптеки відповідно до ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення” підтверджувати висновком експертизи ДАБК

3.5.7.3 У разі якщо діючі об'єкти неможливо повністю пристосувати для потреб інвалідів, згідно висновку ДАБК, здійснюється їх розумне пристосування з урахуванням універсального дизайну, за погодженням з громадськими організаціями інвалідів
Вважаємо за необхідне власникам аптек, яким видано Ліцензії до даних змін, надати період в 12 (18) місяців для проведення необхідних дій для виконання вимог п 3.5.7 (у новій редакції).

 Підстава:

  Пункт 3.5.9.(а), а саме, «розміщуватися у виведеному  із  житлового  фонду  окремому  будинку  або у вбудованому (прибудованому) ізольованому приміщенні
на першому  поверсі  з  окремим  самостійним  виходом  назовні  із торговельного   залу   за   винятком  випадків,  передбачених  цим підпунктом»,
визначає, що аптеки зобов’язані розташовуватися в окремому будинку або у вбудований (прибудованих) ізольованому приміщенні з окремими входами. Облаштування даних типів будинків та споруд, а саме їх пристосованість для доступності маломобільних груп населення, в Україні, законодавчо визначені ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”. Відповідно для забезпечення «умовами доступності» будівель аптек, необхідно приведення їх у відповідність до необхідних норм, а саме ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» , що на наш погляд є повністю логічним. Дане поправка приведе у відповідність регулятивну політику в даній сфері

 П.П 3.5.7.1 визначає механізм підтвердження наявності / відсутності «умов доступності» на об’єкті. «Протокол про стан дотримання  вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів щодо безперешкодного доступу мало мобільних груп населення (МГН) до будинків та споруд (прийнят Держбудінспецією України)»повинен стати обов’язковою вимогою до пакету документів необхідних  для отримання Ліцензії дляпровадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами.

П.П 3.5.7.2 визначає механізм визначення неможливості створення умов доступності на об’єкті з тих чи інших технічних причин

П.П 3.5.7.3 – визначає механізм розумного пристосування аптек до потреб людей з інвалідністю, у випадку неможливості створення «умов доступності» згідно з ДБН В.2.2-17:2006 

                                                  Пояснювальна записка

 Пункт 3.5. 7 в нинішній редакції, а саме «створити необхідні умови для доступності  осіб  з  обмеженими фізичними можливостями до аптек» повсюдно призводять до систематичних порушень, оскільки не має механізму чіткого визначення «умов доступності». Даний пункт трактується власниками об’єктів у свавільної формі, що дозволяє їм порушувати вимоги  статей 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної

захищеності інвалідів в Україні»», у вигляді установки «кнопок виклику», «швелерів або рейок» або «неправильних» пандусів які не відповідають чинним ДБН.

 Так само виконання вимог П.П 3.5.7 не береться до уваги регіональними « Службами з контролю за лікарськими препаратами » , так як не має чіткого механізму визначення умов його виконання, а саме наявності «умов доступності», що в свою чергу дає можливість видавати Ліцензії аптекам, у яких повністю або частково відсутні умови доступності для людей з інвалідністю, а так само при проведенні планових ( позапланових)  перевірок робити висновки про виконання умов п.п.3.5.7 аптеками, у яких за фактом повністю або частково відсутні «умови доступності» для людей з інвалідністю.

Дані припущення підтверджуються Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, щодо дискримінації за ознакою інвалідності від 28.11.2011 року у справі №2а-12740/11/0470 за позовом О.Журавко , до Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Дніпропетровській області та Аптеки №124 Товариства з обмеженою відповідальністю «Фармастор».

Так само повсюдне недотримання вимог П.П 3.5.7 підтверджуються аналізом моніторингу архітектурної доступності фізичного оточення (включаючи аптеки) обласних центрів України, проведеного 2013р БФ “Прометей”, статистичні результати якого свідчать, що з 616 досліджених аптек 282 (50%) є повністю недоступними , 108 (19%) частково доступними і тільки 176 (31%) можна визначити як доступні для людей з інвалідністю.

Результати моніторингу аптек розміщені на «Електронної мапі доступності “Socio”

Нова редакція Проекту Наказу так само не має чіткого визначення розуміння «умов доступності» необхідних від аптек. Статьї 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»» носять загальний декларативний характер, про необхідність створення умов доступності у всіх сферах життя суспільства.

  МОЗ, своїм Наказом, зобов’язаний конкретизувати виконання Статьї 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» у своїй сфері адміністративного управління, зокрема в регулятивній діяльності з контролю за роздрібною торгівлею лікарськими препаратами, у вигляді чітких регулятивних механізмів реалізації Закону, а не просто посилатися на нього. Зміни в запропонованій редакції, не принесуть ніяких практичних поліпшень і ніяк не вплинуть на виконання суб’єктами господарської діяльності (аптек) П.П 3.5.7.

  Зауважимо більше, розділ 2 ст. 27 а саме «У разі якщо діючі об’єкти неможливо повністю пристосувати для потреб інвалідів,  за  погодженням  з  громадськими  організаціями інвалідів  здійснюється  їх  розумне  пристосування  з урахуванням універсального дизайну», дасть можливість власникам аптек не створювати« умови доступності» посилаючись на нібито неможливість облаштування пандусами або будь-якими іншими засобами доступності свої аптеки, а шукати інші шляхи для «умовного» виконання П.П.3.5.7, які по своєї суті не пристосують аптеку до вільного доступу інвалідів.

  Дана ситуація існує на даний час і не зміниться після прийняття запропонованих змін з однієї простої причини, а саме із за відсутності в  П.П.3.5.7 і в запропонованій новій його редакції, прописаного чіткого механізм визначення та створення “умов доступності” аптеки. Необхідне визначення “умов доступності” будівель і споруд, якими є і аптеки, регулюється діючими ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”.

ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення” розроблені з метою реалізації вимог статей 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»»  та стосуються будівель і споруд громадської інфраструктури, а значить повинні бути застосовані і до аптек, які є частиною фізичного оточення, що повинно в свою чергу відобразиться в П.П 3.5.7.

 

У попередній редакції Проекту Наказу, виставленої на публічне обговорення, яка не була прийнята, а саме:
1.2. Доповнити розділ пунктом 3.5.25 такого змісту:
«3.5.25. Умови для вільного доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями до аптек забезпечуються шляхом облаштування пандусу або обладнання підйомниками (нахиленими або вертикальними піднімальними платформами тощо). Максимальна висота одного підйому (маршу) пандуса не повинна перевищувати 0,8 м при уклоні не більше 8 %. При перепаді висот підлоги на шляхах руху 0,2 м і менше допускається збільшувати уклон пандуса до 10 %. У виняткових випадках допускається передбачати гвинтові пандуси.
Ширина пандуса повинна бути не менше 1,0 м.
Уздовж обох боків усіх пандусів, а також біля всіх перепадів висот більше 0,45 м необхідно встановлювати огорожу з поручнями. Поручні пандусів слід розташовувати на висоті 0,7 і 0,9 м.

 

Необхідність і ступінь (форми) адаптації до вимог доступності будинків, віднесених до об’єктів культурної спадщини, узгоджуються з органом охорони культурної спадщини відповідного рівня. »,

 чітко визначено розуміння проблеми керівництвом МОЗ, але шляхи її вирішення помилкові, на увазі чого запропоновані зміни не отримали підтримку громадськості. Вважаємо, що у вказаному Проекті змін, не було необхідності описувати «умови доступності», так як вони вже існують вДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”.

  Вважаємо за необхідне видачу Ліцензій, проводити тільки тим аптекам, будівлі яких відповідають вимогам ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення»  що у свою чергу в повному обсязі реалізує вимоги статей 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».

Ми розуміємо завзяту протидію яка виникає з боку представників аптечного бізнесу, які не зацікавлені в проведенні таких змін, котрі накладають додаткові зобов’язання, включаючи фінансові, на власників аптек і аптечних мереж . У зв’язку з чим пропонуємо МОЗ, встановити перехідний період, з метою надати час для проведення необхідних перетворень. У свою чергу просимо в роз’яснювальної записці вказати, що дані зміни спрямовані на реалізацію основних прав і свобод людей з інвалідністю, а так само необхідні для реалізації європейських стандартів життя, зокрема що стосуються приведення фізичного оточення до потреб інвалідів. Вважаємо, що дані зміни є адаптацією українського Законодавства до Законодавства ЄС, та підтверджують спрямованість Вищого керівництва країни, в особі керівництва МОЗ, до процесів євроінтеграції України в ЄС.

З Повагою Дрюма Олег

Голова Правління БФ «Прометей»

(099)5638311

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.