bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Ваша організація на телебаченні та радіо: практичні поради щодо інтерв’ю
17.03.2016

У матеріалі, створеному на основі посібника «НУО та медіа: кроки назустріч», ГУРТ інформує вас про те, як потрібно готуватися до інтерв’ю і гідно представити свою організацію перед широким загалом завдяки інтерв’ю на телебаченні та радіо.

Під час інтерв'ю журналіст ставить запитання з метою отримання інформацію та пояснення, які мають сенс тільки у тому випадку, коли їх повідомила саме ця людина, щоб передати потім зібрану інформацію чітко визначеній аудиторії у формі запитання-відповідь.

Основний принцип, якого ви маєте дотримуватися, -  тримати під контролем весь процес інтерв'ю.

Перед тим, як погодитися на інтерв'ю, потрібно переглянути усю зібрану інформацію, спланувавши стратегію поведінки у засобах масової інформації, і виокремивши найважливіші моменти. По-перше, варто чітко уявляти, чого саме ви хочете досягти за допомогою інтерв'ю, по-друге, якою є ваша аудиторія. Ви маєте усвідомлювати, що є відмінності між видами інтерв'ю для різних засобів масової інформації.

Як відомо, підготовка до інтерв'ю - це досить напружена і нервова справа. Найкращий спосіб перемогти внутрішню напругу - це якнайповніше володіти матеріалом. Намагайтеся сформулювати Вашу мету якомога яскравіше, використовуючи цікаві аналогії, барвисту мову, незвичні приклади та ілюстрації, нескладні і зрозумілі дані. Ви повинні знайти декілька способів підкреслити важливість ваших основних положень, щоб уникнути будь-якого непорозуміння. Крім того, потрібно чітко окреслити ваше бачення вирішення певної проблеми у майбутньому чи подальшого розвитку вашої організації. Варто передбачити можливі запитання журналіста, щоб мати час підготувати на них відповіді.

Пам'ятайте: професійний журналіст буде добре підготовлений до інтерв'ю з вами. Він перечитає усі можливі матеріали про вас і вашу організацію, поспілкується з можливими конкурентами, партнерами чи донорськими організаціями, які надавали вам фінансування.

Обмежте себе трьома ключовими тезами. Вони повинні стати Вашими точками опори. Підготуйте короткий приклад або історію, щоб проілюструвати кожну з цих тез. Використовуйте якомога менше цифр: від них люди швидко втомлюються. Однак надзвичайно важливо підкріпити ваші основні положення фактами.

Золоте правило - казати правду. Краще твердо сказати «ні», аніж вдатися до навіть найменшої неточності.

Ось кілька порад, що допоможуть вам підготуватися до інтерв'ю:

  • У який день і о котрій годині має відбутися інтерв'ю?
  • Де має відбутися інтерв'ю? Переконайтесь, чи потрібно мати дозвіл охорони, щоб пройти до місця, де має відбутися інтерв'ю.
  • Необхідно довідатися повне ім'я та прізвище інтерв'юера. Якщо Ви його не знаєте, варто послухати його програми чи почитати його статті. Це важливо для того, щоб мати уявлення про програму та стиль журналіста, який буде брати у вас інтерв'ю.
  • Чого від Вас очікують? Чому саме Вас обрали для інтерв'ю?
  • Чи це буде інтерв'ю в прямому ефірі чи у запису? Коли програма з'явиться в ефірі?
  • Скільки інтерв'ю буде подано разом з Вашим в одній програмі? Хто ще братиме в ній участь? Який її обсяг? Як довго кожен з учасників говоритиме?
  • Скільки триватиме інтерв'ю?
  • Ви повинні надати точне написання Вашого імені й висловити свої побажання щодо того, як має бути представлена Ваша організація на радіо чи телебаченні?
  • Чи відбуватиметься запис інтерв'ю?

…на телебаченні

Якщо на радіо основне навантаження несе голос, яким Ви говорите до слухача, то на телебаченні, окрім змістовної частини, Ви повинні добре продумати свій зовнішній вигляд і поведінку перед камерою.

Ніколи не пишіть промову заздалегідь — все одно її «поріжуть» при монтуванні. Під час інтерв'ю перед камерою не вступайте у дискусію з журналістом, не огризайтеся. Спробуйте привернути його на свій бік. Не забувайте казати: «Як добре, що Ви поставили це питання!» чи: «Це важлива проблема, я радий, що Ви її торкнулися». Але не перестарайтеся, найголовніше — бути щирим.

Досить часто під час інтерв'ю Ви відчуваєте, що журналіст намагається відвести Вас від головної теми розмови. Обов'язково будьте ввічливими, але стійко намагайтеся повернути інтерв'ю назад до того, що Ви хочете висвітлити. Ось декілька таких «містків», що дають можливість перейти до висвітлення теми/проблеми:

  • Дозвольте додати...
  • Мене часто запитують...
  • Це не моя сфера, але я знаю, що...
  • Як на мене, то найважливішою проблемою є...

Варто також попередньо узгодити площину розмови, хоча не у практиці журналістів розривати усі свої запитання. Потрібно бути готовими до того, що Вас намагатимуться загнати у глухий кут.

Важливо бути обережними щодо своїх висловлювань. Йде мова не лише про розмову під час ефіру, а взагалі. Утримуйтеся від коментарів, зважаючи на те, що журналіст може використати почуте у будь-який час. Ніколи не кажіть: "Я не можу це прокоментувати", оскільки після цього, як правило, складається враження, що Ви хочете щось приховати.

Якщо журналіст ставить негативне запитання - Ваше завдання не потрапити на гачок, тобто не піддатися на негатив:

  • не дозволяйте собі образитися і перейти в оборону;
  • спробуйте спростувати невірну інформацію і швидко переходьте до висвітлення своїх позитивних моментів;
  • залишайтеся позитивним, навіть якщо це гостра критика. Ви можете сказати: «Я надзвичайно вдячний вам, що ви запитали мене про це. Багато хто не зовсім точно уявляє собі ситуацію, але правда полягає в тому, що...»

Часто трапляється, що журналіст перериває Вас і ставить кілька відповідей одночасно — це може послугувати Вам допомогою. Ви можете сказати: «Ви поставили мені декілька запитань!» — і потім відповісти на те запитання, на яке Ви хочете, і висвітлити одну з Ваших основних тез. Якщо журналіст перервав Вас запитанням, далеким від того, про що Ви хотіли сказати, Ви можете відповісти йому: «Як я вже казав/казала...», а потім продовжити Вашу відповідь.

Якщо під час інтерв'ю виникає пауза, її не варто боятися. Якщо інтерв'ю носить дещо конфронтаційний характер, журналіст нерідко використовує паузи для того, щоб примусити Вас сказати те, що Ви не планували говорити.

... на радіо

Потрібно пам'ятати, що на радіо важливу роль відіграє голос і вимова. Тому потрібно вміти володіти своїм голосом, не використовувати слова-паразити. Окрім того, Ви повинні вміти грати своїм голосом — коли потрібно, підсилити чи стишити слово чи фразу. Слухач не бачить Ваших очей і рухів, які можуть допомогти йому скласти про Вас думку, тому все, що він чує мас бути переконливим і приковувати його увагу.

Під час інтерв'ю на радіо вживайте якомога менше цифр та статистичних даних. Замість них використовуйте образи. Вираз «завбільшки з футбольне поле» справляє більше враження, ніж якщо ви скажете «4,3 тисячі квадратних метрів».

Вживайте слова, зрозумілі для аудиторії, до якої ви звертаєтесь. Давайте визначення всім термінам, які можуть бути невідомими.

Також існує можливість зробити запис Вашого інтерв'ю під час ефіру. Про це можна домовитися з журналістом, який бере у Вас інтерв'ю. Таким чином, у вас буде точний запис інтерв'ю. Пізніше Ви зможете його прослухати і таким чином краще підготуватися до наступного. Це також дасть Вашим співробітникам можливість, якщо вони не чули радіопередачі з вами, послухати її пізніше.

Під час якої-небудь зустрічі, публічного виступу бажано записати весь текст виступу, потім відібрати найцікавіші, виразні фрагменти і надати матеріал радіостанції. Доповідач може також домовитися з місцевою радіостанцією про «живе» інтерв'ю. Якщо представники місцевого радіо не прийшли на Ваш виступ, подзвоните їм самі. Як правило, радіожурналісти із задоволенням беруть інтерв'ю телефоном. 

Підготувала: Катерина Буряк

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.