Моніторинг здійснюється шляхом збору інформації про діяльність партійних організацій і місцевих рад, моніторингу публікацій в ЗМІ, аналізу документації місцевих рад (порядки денні, рішення), подання інформаційних запитів та на основі інших відкритих джерел.
Зокрема, щодо Одеської міської та обласної ради, в період з 1 листопада 2010 року по 1 листопада 2014 року, а також Одеського міського голови в період з 1 червня по 1 листопада 2014 року зроблено наступні висновки:
1. Передвиборні програми були практично у всіх політичних сил, як Одеського міського, так і Одеського обласного, за винятком партії РОДИНА в обласній раді.
Найбільш об’ємними були програми партій Сильна Україна та Фронт Змін. Програма останньої була єдиною і для міської ради, і для обласного. При цьому програми Фронту Змін і Сильної України, як у випадку з обласною радою, так і міським, містили найбільшу кількість нездійсненних обіцянок, що, природно, не могло не відіб’ється на підсумкових оцінках виконання передвиборчих обіцянок.
Найбільш реалістична передвиборча програма в міській раді була у партії РОДИНА (не містила жодного нездійсненної обіцянки), а в обласному - у Партії Регіонів (1 нездійсненне обіцянку).
Програма Одеського міського голови, незважаючи на те, що, по ідеї, розрахована всього на півтора року, проте, була розділена на стратегічні і першочергові цілі.
Передвиборна програма Геннадія Труханова практично в три рази менш змістовна в порівнянні з програмою його попередника: 29% обіцянок чинного Одеського міського голови є свідомо нездійсненними, в той час як передвиборча програма Олексія Костусєва на 12% була спочатку нездійсненна.
2. Особливістю роботи Одеської міської та обласної рад на четвертому році повноважень стало серйозне переформатування їх політичної структури, що послідувало за самоусуненням від виконання повноважень і втечею екс-президента Віктора Януковича. Через масові виходи депутатів фракцій Партії Регіонів, які колись мали налічували абсолютну більшість для прийняття будь-яких рішень, у міській та обласній раді з’явилися нові депутатські групи. Втім, в обох випадках фракції Партії Регіонів не припинили свого існування, тому моніторинг виконання їхніх передвиборних програм продовжувався. Крім того, володіння абсолютною більшістю голосів Партією Регіонів протягом перших трьох років давало цій політичній силі карт бланш на виконання програми.
У теж час, ще на другому році повноважень Обласної ради завершено моніторинг виконання передвиборної програми Сильної України, а у випадку з Одеської міської - на третьому році Батьківщини, у зв’язку з припиненням існування в обох випадках фракцій.
3. Що стосується загальної роботи рад щодо прийняття рішень, то вона мало відрізнялася від попередніх років: переважна більшість рішень як і ініціюється виконавчими органами та депутатськими комісіями, вкрай рідко окремими депутатами або групами. Самі представники політичних партій є вкрай неактивними у виконанні своїх передвиборних програм, і навіть незначні успіхи в реалізації тих чи інших передвиборчих обіцянок на практиці не пов’язані з ініціативністю депутатів з виконання своїх програм.
У той же час Одеський міський голова в поодиноких випадках проявляє досить високу активність та ініціативність, що виражається в прямій публічної підтримці ініційованих і розглянутих радою рішень. Мова йде всього про дві обіцянки: про вирішення проблем «недобудов», а також про обіцянку створити муніципальні органи правопорядку.
4. Загальні підсумки виконання передвиборчих програм як політичних партій, так і Одеського міського голови є вкрай низькими. Враховуючи незначний термін, що залишився до закінчення повноважень міських рад поточного скликання, а також те, що як мінімум за пів ріку до закінчення повноважень основні суб’єкти вже будуть захоплені майбутніми виборчими кампаніями, можна стверджувати, що передвиборні програми залишаться невиконаними.
В Одеській міській та обласній радах найбільша підсумкова оцінка за виконання передвиборної програми - 2 бали у Партії Регіонів. У міській раді найменша оцінка за виконання передвиборної програми у Сильної України і Компартії - по 0,8 бала. В обласній - також у Компартії - 0,43 б. Активність Фронту Змін в Одеській міській раді оцінена в 1,14 бала, в обласному - в 1,18 бала. Партія Батьківщина в міській раді виконала за два роки свою передвиборчу програму на 1,5 бала. В обласній раді у Народної Партії 1,75 бала, у Батьківщини - 1, 34 бала і у СПУ - 1, 07 бала.
Таким чином, програми політичних сил, чиї представники є як в обласній, так і в міській радах, виконувалися на одному рівні, а загальні підсумки виконання передвиборних програм свідчать про те, що переважна більшість обіцянок, які в них містилися, виконувалися або недостатньо активно, або взагалі не виконувалися. При цьому темпи виконання передвиборних програм залишилися практично незмінними порівняно з попереднім роком.
Підсумкова оцінка виконання передвиборної програми Геннадія Труханова — Одеського міського голови, становить 0,8 бала - тобто в перші півроку повноважень програма практично не виконувалася. Для порівняння, Активність виконання передвиборної програми Олексія Костусєва (його попередника), розрахованої на 5 років, за підсумками першого року була оцінена в 1,14 бала.
Найбільш активний мер був у виконанні обіцянок у сфері політики і влади (1,7 б.), Найменш - у сфері транспорту та дорожнього господарства (0,1 б), а також у сфері екології (0,25 б.).
5. Показовою є і кількість виконаних обіцянок в програмах партій обласної та міської рад, а також міського голови.
В обласній раді ще в першій половині каденції виконані три обіцянки Партії Регіонів у сфері освіти і спорту: реконструювати дитячо-юнацьку школу в Вилково, зберегти сільські школи і повністю охопити їх програмою «Шкільний автобус», а також завершити будівництво 4-х шкіл.
У міській раді - також тільки в перший рік роботи було виконано три обіцянки:
Розробити і прийняти Статут (ПР, РОДИНА, Батьківщина, СУ), повернути можливість отримувати шкільну освіту російською (ПР), а також ліквідувати заборгованості із заробітної плати (ПР).
Одеський міський голова виконав лише одну обіцянку - Прийняти програму «Безпечне місто».
6. Тим не менш, кількість передвиборчих обіцянок, які так і не почали виконуватися, є значною.
У міській раді таких обіцянок 106 з 240, в обласній раді 38 з 181, а у Одеського міського голови - 19 з 35.
При цьому, серед обіцянок є й такі, які носять стратегічний характер для міста та області. Зокрема,
У міській раді:
- Побудувати в Одесі новий міжнародний аеропорт (ПР);
- Створити комісію з розслідування розкрадань у сфері ЖКГ (РОДИНА);
- Розробка та затвердження Одеською міською радою Положення «Про визначення виконавця житлово-комунальних послуг» (СУ);
- Ми - за вільний доступ до берегової лінії моря. Будь-який громадянин повинен мати можливість безперешкодного проходу вздовж берегової лінії (КПУ);
- Організація та підтримка контролю над діями влади на всіх рівнях (ФЗ)
В обласній раді:
- Підвищення мінімум удвічі обсягів робіт з водопостачання населених пунктів (КПУ);
- Оновлення бази ЖКГ, реконструкція (НП);
- Розробка і реалізація програм пільгового кредитування житла (ФЗ);
- Безвідсоткові позики на купівлю квартири молодим сім’ям (СПУ, Батьківщина);
-реконструкція 38 лікарень і фельдшерсько-акушерських пунктів (ПР).
В Одеського міського голови:
- Ліквідація монополії ЖЕКів на ринку комунальних послуг;
- Ліквідація стихійної забудови узбережжя;
- Новий Генплан, який передбачає розширення меж міста, збереженню існуючих та створення нових паркових зон;
- Оновлення рухомого складу міського електротранспорту.
З повним зведеним звітом за результатами моніторингу можна ознайомитись за наступним посиланням - http://izbirkom.org.ua/upload/svodniy%20otchet.pdf.
Коментарі
Дуже важлива, цікава, необхідна, актуальна тема. Як завжди, Одеське відділення КВУ працює якісно, перспективно, грунтовно, з користю для інших громад. Але, нажаль, стилістично, граматично матеріал має вади і недоліки. Інколи важко зрозуміти - про що йдеться, що хотіли сказати і т.п. Тим більше, що тема - складна, важка для сприйняття, подана, зрозуміло, стисло, і таки помилки ще більш ускладнюють цей процес, а відтак - і застосування напрацьованого для користі інших ГО, міст, областей.
Приклади.
"У теж час, ще на другому році повноважень"
"містили найбільшу кількість нездійсненних обіцянок, що, природно, не могло не відіб’ється на підсумкових оцінках виконання передвиборчих обіцянок."
"не містила жодного нездійсненної обіцянки), а в обласному - у Партії Регіонів (1 нездійсненне обіцянку)."
"які колись мали налічували абсолютну більшість для прийняття будь-яких рішень,"
"переважна більшість рішень як і ініціюється виконавчими органами та депутатськими комісіями, вкрай рідко окремими депутатами або групами."
Ну й так далі - важко, складно читати, а тим більше - маючи на меті осмислити і взяти на озброення такий масив роботи ОдКВУ.
Вибачте за зауваження. Але це - зважаючи на користь і важливість тієї роботи, яку робить ГУРТ (і вже довги роки, що я знайомий і співпрацюю з ним, читаю бюлетені, дивлюсь сайт тощо). Бажаю успіхів і далі бути перспективним.