Давайте працювати спільно!

Минулої осені стартувала робота з формування нового складу громадської ради при Миколаївській облдержадміністрації. Здійснювалось це згідно з постановою Кабміну №996 від 03.11.2010 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики».

Вся необхідна інформація про участь у створенні громадської ради була розміщена на сайті облдержадміністрації. Громадська рада при ОДА – постійно діючий колегіальний консультативно-дорадчий орган, створений для забезпечення реальної участі громадян в управлінні державними справами і контролю за діяльністю виконавчої влади.

Громадська рада реально дозволяє залучити представників ініціативної громадськості, як консультантів, що допомагають виконавчій владі у формуванні та реалізації її політики. Все питання в тому, чи стане ця структура механізмом, що реально діє, сприяючи розвитку в регіоні демократії і інститутів громадянського суспільства, або ж перетвориться на декоративну структуру, яких у нас і без того створено велику кількість. Вказаною вище постановою Кабміну був затверджений порядок формування таких інституцій при центральних органах виконавчої влади і місцевих держадміністраціях. На подив (адже сьогодні державну владу немало критикують за авторитарні тенденції) цей порядок виявився по-справжньому демократичним, чим вигідно відрізняється від аналогічної постанови попереднього уряду. Згідно порядку, склад ради формується на установчих зборах. При цьому кількісний склад громадської ради не обмежується, як раніше нормативним актом Кабміну, а визначається самими учасниками зборів.

Всього про бажання брати участь в установчих зборах виявили 167 з 899 організацій Миколаївської області. А на установчих зборах в ОДА, які відбулися в суботу, 26 грудня, були присутні представники 141 організації. З них 67 представників заявили про бажання увійти до складу громадської ради. На мою думку, це представники гідних, реально діючих інституцій громадянського суспільства Миколаївської області. Проте, організаційний комітет з підготовки зборів запропонував обмежитись 25 учасниками. Виникає резонне питання: чому? Адже, чим більше організацій прийматимуть участь в роботі ради, тим краще. Рада володітиме більш вагомим авторитетом, а думка громадськості враховуватиметься більш повно. Цим шляхом пішли в інших регіонах.

Наприклад, у Вінниці, яка сьогодні вважається одним з центрів прогресивних муніципальних і управлінських реформ в Україні. Там, на аналогічних установчих зборах, всі організації, які виявили бажання, увійшли до складу ради. Тим більше, що йдеться про організації, які мають досвід роботи і добилися реальних результатів. Річ у тім, що відсікання пустопорожніх юридичних осіб, вся діяльність яких полягає в періодичному наданні звітів (і те не завжди), було передбачене самою процедурою реєстрації учасників зборів. Може виникнути і інше занепокоєння – дуже велика кількість членів ради призведе до дезорганізації її роботи. Але, це не так. Можна організувати роботу по секціях, комітетах, групах, передбачити внутрішні процедури, здатні зробити функціонування ради конструктивним і корисним. До речі, в Постанові КМУ № 996, це передбачено. З цією пропозицією, а саме визначити кількісний склад громадської ради з числа тих 67 організацій, які виявили таке бажання, я і виступив на зборах. Мікрофон у залі був відключений, довелося вийти на трибуну. Проте, голова зборів депутат облрад Таміла Бугаєнко без порозуміння поставилась до моєї пропозиції. Але найбільше мене вразило, що і збори (91 голос) погодилися з думкою, що кількість членів громадської ради не повинна перевищувати 25 осіб.

Відверто кажучи, мене це дуже здивувало: як представники громадськості, що сидять в залі, можуть голосувати за «обрізання» власних можливостей? І друге: як 25 представників ОГС зможуть виразити точку зору всієї громадськості Миколаївської області. Не полінувався, прочитав повністю першоджерело. Постанова КМУ №996, якщо її читати із самого початку, а не лише другу половину, прийнята з метою проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю з питань формування і реалізації державної політики і залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади, а також забезпечення гласності, відвертості і прозорості в діяльності вказаних органів. І, як робочий інструмент проведення цих консультацій – це створення громадської ради при обласній адміністрації.

Дозволю собі нагадати новообраній раді, що згідно пп. 11 – 13 Постанови КМУ № 996 в обов’язковому порядку відбувається громадське обговорення проектів НПА, звітів розпорядників коштів, проектів регуляторних актів, державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку та ін. (див. п.12). І відбувається це безпосередньо у формі публічного обговорення за допомогою проведення конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом та ін., які організовує орган виконавчої влади із залученням громадської ради (див. п. 14).

Безумовно, до складу ради увійшли гідні люди, наприклад, голова Ради національних товариств Миколаївської області Мурад Каймаразов, голова обласної організації Всеукраїнської громадської організації “Союз Чорнобиль Україна” Рубік Симонян, лідер обласної організації «Союз жінок України» Таміла Бугаєнко, керівник Центру соціальних програм «РУСАЛ» Дмитро Мурашко та інші. Проте, висловлювати громадській раді думку всіх верств громадськості з питань формування і реалізації державної політики Постанова № 996 права не дає. Оргкомітет і голова зборів свідомо відкинули допомогу представників ОГС, компетентних в різних питаннях формування і реалізації державної і місцевої політики, обмеживши склад громадської ради. Тим самим збільшено навантаження на кожного представника новоствореної структури. З чим я їх щиро «поздоровляю».

Результати зборів, що відбулись, на мій погляд, свідчать про те, що до цього часу не використана можливість громадянського суспільства впливати на ситуацію, розвивати інститути громадянського суспільства і взаємодіяти з обласною владою. Чи буде після цього влада оцінювати третій сектор, як повноцінного партнера, якщо ми самі відмовляємося від реальних інструментів роботи з цією ж самою владою, штучно знижуємо свої потенційні можливості? Ми відсікли від роботи десятки громадських лідерів, які бажають, а найголовніше, уміють працювати. Чи є після цього взагалі резон міркувати про партнерство, про залучення ресурсів? Втім, я не збираюся нікого критикувати, висловлювати будь-які претензії. Лише прикро. Для того, щоб детально роз’яснити свою позицію, я і звертаюся до громадськості і до облдержадміністрації з цим листом. Давайте працювати і вирішувати проблеми спільно, враховуючи думку всіх сторін, усіх учасників процесу, врешті-решт, повністю виконувати Постанову КМУ №996, а не лише окремі її пункти. Лише тоді, ми матимемо ефективно працюючу громадську раду, а не формальний, безініціативний (кишеньковий) орган, від якого не буде жодного толку ні організаціям громадянського суспільства, ні самій владі.

Михайло Золотухін, голова правління Фонду розвитку міста Миколаєва

Контакти

Чи вважаєте цей матеріал корисним? + Так 0  - Нi  

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi

Мої активи

Нові можливості з ГУРТом!



 

Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.