•  

Наталія Токмань: «Ми допоможемо всім, хто з нами чесний»

Одним із сумних підсумків третього року збройного конфлікту на сході України стало майже два мільйони внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Із них у Бердянську влаштувалося більше 16 тисяч. Як міське Управління праці та соціального захисту населення (УПСЗН) справляється з напливом прибулих із гарячих точок людей, про адресні виплати переселенцям, напади на соціальних інспекторів, «пенсійний туризм» і погляд на ситуацію зсередини ми поговорили з начальницею УПСЗН у Бердянську Наталією Токмань.

- У зв'язку з подіями на сході України два роки тому Бердянськ зіштовхнувся з великим напливом переселенців. Як справи із цим зараз?

- Якщо порівнювати з 2014 роком, зараз людей значно менше. Хоча в порівнянні з минулим роком потік не зменшився. За адресною допомогою до нас досі звертаються сотні людей. Зокрема щодо виплат, які мають обмежений термін. Ось чому переселенці, котрі проживають в Бердянську, оформлюють заяву на призначення адресної допомоги кожні півроку. Можливо, це й на краще.

- Яка ситуація з адресною допомогою?

- Досить складна, оскільки рішення про призначення і відновлення всіх соціальних виплат переселенцям приймається на підставі акта перевірки матеріально-побутових умов проживання та рішення відповідної комісії. Законодавчі органи зобов'язують нас, тобто органи соціального забезпечення, перевіряти фактичне місце проживання раз на півроку. Однак із урахуванням кількості переселенців і недостатньої чисельності наших працівників це викликає труднощі, суттєво збільшуючи обсяг роботи.

- Як ви вирішили цю проблему?

- Останнім часом Бердянський міськвиконком збільшив штат нашого управління на сім працівників. П'ятеро задіяні на прийомі документів і призначенні субсидій. Решта як раз направлені на перевірку фактичного місця проживання. Воно проводиться спільно з представниками Центру соціальних служб для дітей, сім'ї та молоді, Пенсійного фонду та Територіального центру, а останнім часом сюди також увійшли працівники поліції. З них і формується група, яка займається актами обстеження переселенців за місцем проживання.

- Які функції поліцейських під час таких перевірок?

- Із поліцейськими спокійніше. По-перше, вони добре знають район і розташування будинків, що прискорює процес. По-друге, і це, напевно, головне: до появи поліцейських були неодноразові напади на соціальних працівників. Згадаю один із них — людина, вірогідно, була в неадекватному стані і виявилася дуже агресивною. Того разу наших інспекторів врятувала втеча. Саме тоді соцпрацівники отримали установку: якщо є хоч найменша загроза життю – не тільки не проводити перевірку, але навіть не входити в будинок.

- Хочу повернутися до теми переселенців: істинних та уявних. Є явище, яке отримало назву «пенсійного туризму». Що Ви може розказати про це?

- Дійсно, люди, які постійно проживають на територіях т.зв. «ДНР» і «ЛНР», часто приїжджають до нас на день-два. Вони хочуть не просто оформити українську пенсію, але й отримати допомогу як переселенці. Це, звісно, обман, а головне – це лягає додатковим тягарем на український бюджет. У зв’язку з такими випадками між нами виникають нерозуміння, які посилюються в силу загострених емоцій. Не слід забувати – ці люди бачили війну.

Існує ще одна проблема – міграція переселенців, які в інших районах отримати пенсію не змогли. Приїжджаючи до нас, вони сподіваються стати на облік, щоб відновити отримання виплат.

- Відомі випадки, коли одноденні «переселенці» вказують неправдиві адреси. Доходить до абсурду. Серед них значаться нежитлові і відсутні будинки, а також адреси заводів, шкіл. Як боротися із цим?

- В основному, переселенці повідомляють правдиву інформацію, оскільки знають, що все підлягає перевірці. Тепер про «пенсійних туристів». У разі викриття такі люди автоматично знімаються з обліку. Ще один аспект: Міністерство фінансів проводить верифікацію.

- Поясніть для наших читачів, що Ви маєте на увазі під верифікацією?

- Верифікація – це порівняння всіх баз даних по Україні. Верховна Рада надала Міністерству фінансів доступ до банківської таємниці. Це ж стосується всіх соціальних виплат, у тому числі внутрішньо переміщеним особам. Тож Мінфін проводить верифікацію одержувачів усіх видів допомоги, в тому числі ВПО, і випадки, коли вони надають недостовірну інформацію про наявність житла та депозитів, на жаль, зустрічаються нерідко.

Матеріал підготовлений у рамках спеціального медіа-проекту «Інформація для свідомих дій: почуй голос постраждалих внаслідок конфлікту на сході України», що  впроваджується Ресурсним центром ГУРТ за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні

Контакти

Чи вважаєте цей матеріал корисним? + Так 3  - Нi  

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi

Мої активи

Нові можливості з ГУРТом!



 

Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.