•  

Prometheus: «Україна не женеться за авангардом на заході чи сході, а сама формує фронт інновацій»

У будь-якій справі не легко бути першопрохідцями. У рамках рубрики PRoГОн ГУРТ знайомить вас із командою інноваторів Prometheus, яка відкриває українцям доступ до знань. Активісти розповіли про те, як їм вдалося зробити онлайн освіту чимось звичним для України та отримати широке визнання власної ідеї з боку громадськості та партнерів.

Ідея: проект для реформування освіти та для кожного особисто

Відсутність якості й доступності – дві головні проблеми української освіти. Однак у Івана Примаченка було глибше розуміння освітнього питання, коли у жовтні 2014 року він спільно з Вікторією Примаченко та Олексієм Молчановським заснував Prometheus. На його думку, освіта впливає на всю діяльність держави й суспільства. «Освіта, як політики, дає обіцянки посприяти економічному розвитку чи побороти злочинність. Проте, на відміну від політиків, якісна освіта виконує свої обіцянки й ефективно впливає на перераховані чинники», – проводить паралелі між двома галузями Іван Примаченко.

Обіцянки ж проекту Prometheus ґрунтуються на його головній ідеї – через покращення якості та доступності освіти позитивно впливати на розвиток всього суспільства. Співзасновник Prometheus переконаний: «Розвиваючи проект, ми впливаємо на всю державну систему освіти. Ми розвиваємо суспільство завдяки інноваційній освіті, масовим онлайн курсам та змішаному навчанню».

Ефективність онлайн освіти випробував на собі член команди проекту Антон Сененко. За його словами, те, що пропонує Prometheus, є важливим для кожної людини особисто. «Людина самовдосконалюється, і це їй майже нічого не коштує, окрім часу. Якщо хочете розвиватися, ви просто працюєте і отримуєте якісні знання», – зазначив Антон.

Зміна бачення: від платформи масових онлайн курсів до реформи освіти на базі змішаного навчання

Іван Примаченко розповів, що першочергова концепція проекту передбачала наявність дорадчої ради: «Вона мала б складатися з відомих викладачів і науковців, які б залучали і відбирали експертів у рамках проекту. Їхня участь надавала б певний авторитет, що спонукає слухачів спробувати онлайн курси».

Однак доволі швидко з’ясувалося, що особливої потреби у стимулюванні учасників проекту не було. «Ми отримуємо відгук від найкращих представників освітнього товариства. Питання полягає скоріше у наявності вільного часу. Проте, незважаючи на його брак, багато викладачів, наприклад Ярослав Грицак, вже створили власні онлайн курси на нашій платформі», – запевнив Іван Примаченко.

По-друге, у процесі розвитку проекту команда змінила акцент із самого лише створення масових онлайн курсів. «Дуже швидко ми зрозуміли, що потрібно запроваджувати змішане навчання (blending learning). Онлайн курси – чудова можливість, доступна кожному. Проте часто лише мотивована дисциплінована еліта зацікавлена успішно скористатися нею. Якщо ж ми хочемо здійснити справжню освітню революцію, ми маємо охопити всю систему освіти країни», – прокоментував освітянин.

Ключовим завданням Prometheus Іван вважає інтеграцію онлайн курсів у навчальний процес університетів та шкіл. «Декілька днів тому ми запустили пілотний проект з чотирма вишами України, які замінюють свої лекції на наші відео лекції, а завдання переводять у режим онлайн. Результати змішаного навчання будуть йти в диплом державного зразка. Крім того, люди зможуть отримувати індивідуальну консультацію», – повідомив Іван Примаченко.

Антон Сененко, який поєднує проект Prometheus із науковою роботою у галузі сканувальної тунельної мікроскопії, вважає, що змішане навчання поверне багатьом викладачам усвідомлення справжньої суті їхнього покликання. «Відповідно до цієї системи, один гарний лектор начитує матеріал. Інші ж викладачі підтягуються до його рівня, не вигадуючи власний «велосипед». Профанація в онлайн освіті виключається», – окреслив свою думку Антон.

Основні результати: показники та партнерства

На рахунку Prometheus 40 відкритих масових онлайн курсів та понад 250 тисяч зареєстрованих користувачів. Стрімко зростає кількість як користувачів, так і партнерських відносин із вишами, які створюють власні онлайн курси.

У рамках діяльності із впровадження змішаного навчання укладені договори з КПІ, УКУ, Львівською політехнікою та ЛНУ імені Івана Франка. «Ми отримуємо величезну кількість запитів про впровадження курсів змішаного навчання від інших університетів. До кінця 2017 року планували співпрацю із 20 ВНЗ. Але з огляду на динаміку запитів від університетів, цифра може бути більшою», – коментує Антон Сененко і пояснює це тим, що університети бачать в онлайн освіті можливість залучити більшу кількість абітурієнтів.

Унікальною, на думку Івана Примаченко, є співпраця з державою. Йдеться про перший в Україні державний безкоштовний масовий онлайн курс «Публічні закупівлі», створений Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та експертами у сфері закупівель Prozorro. «Близько 10 тисяч держслужбовців навчаються переводити всю систему публічних закупівель у  новий електронний формат. І це не коштує державі жодної копійки», – додав Іван Примаченко.

Освітянин захоплено підкреслив: «Це третій випадок у світі, коли держава створює онлайн курс у співпраці з платформою онлайн освіти. Україна не женеться за авангардом на заході чи сході, а сама формує фронт інновацій у світі».

Ще одним прикладом унікального співробітництва є спільний проект Prometheus із Державною службою зайнятості. Тепер безробітні клієнти та співробітники центрів зайнятості будуть безкоштовно навчатися за допомогою масових онлайн курсів від провідних українських та західних університетів.

На проекти з впровадження змішаної освіти та навчання клієнтів Держслужби Іван Примаченко дивиться з обережністю, але доволі оптимістично. «Приємно зазначити, що ініціатива йде від усіх сторін партнерства. Наприклад, Міністерство освіти та Держслужба зайнятості звернулися до нас. Отже, не лише ми пробиваємо бюрократичну машину. Після деяких оновлень вона сама йде до нас, до інновацій», – підсумував результати співпраці з державою та вишами Іван Примаченко.

Виклики: експерименти та пов’язані з цим несподіванки

Стрімке масштабування проекту Prometheus вимагає постійної роботи та навчання. «Ми не розраховували на такі темпи зростання кількості користувачів і нових курсів. Перенавантаження йде на всю команду, на сайт та інші напрямки, – розповів Іван Примаченко. – Не легко знайти людей, які можуть професійно виконувати специфічну роботу , наприклад, пов’язану з режисурою масових онлайн курсів. Такому ніде не вчать, тому наш режисер Нікіта розробляє методику онлайн курсів в режимі реального часу. Все як у Гарварді та Стенфорді, де навчаються у процесі роботи», – продовжив освітянин.

Саме явище масових онлайн курсів виникло лише декілька років тому. Отже, Prometheus – експериментатор у галузі освіти.

Іван Примаченко, історик за фахом, стверджує що Prometheus проводить низову реформу освіти: «Ми об’єднуємо факультети, кафедри у вишах. Коли держава усвідомить необхідність реформи  освіти на базі змішаного навчання, процес вже відбуватиметься на низовому рівні.  Багато експертів підтримують нашу ідею, визнаючи за нею майбутнє. Але у нас є жорсткий дедлайн, щоб зробити її реальністю».

Зважаючи на всі питання, які варто вирішувати щодня, Іван жартує, що Державна інспекція України з питань праці не оцінила б їхній графік роботи.

Фінансові питання: гроші і люди

Щоб працювали люди, потрібні гроші. Завдяки технічному директору Києво-Мо