•  

Встигніть у новий Реєстр НПО: інформація для швидких дій з урахуванням деталей (ЧАСТИНА 4)

ГУРТ дізнавався, які звіти має подавати неприбуткова організація та що треба в них вказувати. Детальну інформацію традиційно надала Олеся Долуда, адвокасі-менеджер з питань оподаткування неприбуткових організацій Проекту USAID «Громадяни в дії» Українського незалежного центру політичних досліджень

Організація, включена до Реєстру неприбуткових організацій, подає Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації. Нова форма Звіту затверджена Наказом Міністерства фінансів України від 17 червня 2016 року №553 (набула чинності 2 серпня 2016 року). У порівнянні з попередньою, чинна форма є більш скороченою та уніфікованою для всіх ознак неприбутковості.

Якщо організація не порушує вимог законодавства, вона заповнює тільки частину І Звіту, яка стосується доходів та витрат організації. Перелік доходів при цьому не є вичерпним, відповідно до нових правил для неприбуткових організацій. Також організація вносить дані про витрати на утримання та статутну діяльність. Для організацій, які реалізують проекти з гуманітарною допомогою, передбачено заповнення окремого додатку.

Звіт складається за календарний рік (за відсутності порушень ПКУ) та подається протягом 60 календарних днів після закінчення звітного року.

Для уникнення можливих запитань від податкової - рекомендується також для інформації подавати фінансову звітність разом зі Звітом (на сьогодні – за бажанням організації).

Зауважимо, що з 2015 року Звіт 1-ПП неприбутковим організаціям подавати не потрібно (стосовно пільг з податку на прибуток). Адже неприбуткові організації не є платниками цього податку, а не звільняються від його сплати (як було раніше).

Також для неприбуткової організації передбачено:

  • ведення бухгалтерського обліку (з використанням спрощеного Плану рахунків б/о), на підставі якого заповнюється фінансова та податкова звітність;
  • зберігання облікових документів (не менше 3 років після подання податкового Звіту, для ГО – не менше 5 років);
  • подання скороченої фінансової звітності (за П(С)БО 25: Баланс + Звіт про фінансові результати);
  • подання статистичної звітності (у т.ч. №1-громадська організація (річна)
  • подання іншої податкової звітності (залежно від діяльності ГО/БО: з ПДВ, ПДФО, ЄСВ, податку на нерухоме майно, земельного податку тощо).

Важливо пам’ятати, що ознака неприбутковості стосується несплати податку на прибуток підприємств. Інша звітність залежить від специфіки діяльності організації, а не від її «статусу».

Тобто неприбутковість не звільняє від обов’язку реєстрації платником ПДВ (та відповідно, від подання декларації з ПДВ та його сплати) - у разі якщо організація здійснює оподатковувані ПДВ операції в обсязі, для якого така реєстрація є обов’язковою. Зокрема, якщо протягом останніх 12 календарних місяців загальна сума від операцій з постачання товарів, послуг, що підлягають за Податковим кодексом оподаткуванню ПДВ за ставками 20% (основною), 7%, 0% або звільнені від оподаткування ПДВ, сукупно перевищує 1 млн.грн (без урахування ПДВ).

Також якщо в організації є працівники або протягом кварталу були виплати на користь фізичних осіб, у т.ч. ФОП, організація на щоквартальній основі має подавати звіт №1ДФ стосовно податку на доходи фізичних осіб.

Те ж саме стосується й звітності з інших податків та зборів. Зрозуміло, що наведений перелік не є вичерпним.

Зазначимо, що податківці часто скаржаться, що велика кількість неприбуткових організацій, взагалі, не подає звітність. Як наслідок, органам ДФС не завжди зрозуміло: чи організація не має за рік жодних надходжень та витрат (це єдиний випадок права організації не подавати Звіт), чи просто порушує вимоги щодо подання звітності (тоді вже є право фіскального органу надіслати письмовий запит або навіть провести документальну перевірку, або ж нарахувати штраф за неподання).

Тому закликаємо неприбуткові організації, для упередження можливих непорозумінь, зайвих запитів та перевірок зі сторони податківців, подавати Звіт, навіть за відсутності будь-яких показників протягом року (тобто якщо організація тимчасово призупинила свою діяльність, все одно, краще подати Звіт із про кресленнями).

Тим більше, що подання Звіту один раз на рік не є обтяжливим, а заповнення не є складним.

Якщо ж так трапилось, що неприбуткова організація порушила вимоги Податкового кодексу: допустила «нецільове» використання коштів (тобто на цілі, не прописані в статуті, навіть якщо вони стосуються її поточних напрямків діяльності, але статут не було оновлено у цій частині) або припустила недозволений розподіл доходів (прибутків), їх частин, то за Податковим кодексом така організація має самостійно прозвітувати у спеціально встановленому порядку.

Зокрема, за результатами місяця, у якому допущено порушення вимог (до 20 числа наступного місяця), організація має подати Звіт. У ньому відображаються результати діяльності за період з початку року (або з початку внесення організації до Реєстру неприбуткових, якщо це відбулось пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення. У такому Звіті ставиться позначка про календарний місяць порушення.

При цьому у Звіті самостійно нараховується податкове зобов’язання з податку на прибуток. Воно розраховується, виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання.

У результаті, така неприбуткова організація виключається з Реєстру та вважається платником податку на прибуток з першого дня місяця, наступного за місяцем вчинення порушення.

Надалі, за період з такого першого дня місяця, наступного за місяцем вчинення порушення, по 31 грудня відповідного року – організація має щоквартально подавати податкову декларацію з податку на прибуток (із наростаючим підсумком) та сплачувати податок, а також щоквартально подавати фінансову звітність.

З наступного року така організація вже подає декларацію з податку на прибуток і фінансову звітність та сплачує податок на прибуток - у загальному порядку для платників податку на прибуток (тобто щоквартально або щорічно, залежно від обсягу результатів діяльності).

Звичайно, порушення Податкового кодексу може бути виявлено і самостійно податковим органом - за результатами податкового контролю (планові, позапланові, зустрічні перевірки, звірки, отримання інформації від контрагентів організації, державних органів тощо). Але тоді податківцями, крім податку на прибуток, можуть бути також нараховані санкції у вигляді штрафу та пені. Тому, хоча й, на практиці, неприбуткові організації не часто підпадають під пильний погляд органів ДФС, але не радимо спеціально зловживати у цьому відношенні.

У той же час, навіть після вчинення порушення, подання Звіту та сплати податку, організація має право знову отримати ознаку неприбутковості, подавши заяву 1-РН для включення до Реєстру. Заперечень із цього приводу у Податковому кодексі немає. 

Спецпроект «Встигни у новий Реєстр НПО» ініційований Ресурсним центром ГУРТ за підтримки проекту USAID «Громадяни в дії». Ми закликаємо представників українських НПО пропонувати блогозаписи, історії успіху чи «репресій», що розповідають про Ваш шлях потрапляння до нового Реєстру, активно коментувати матеріали спецпроекту, долучатися до обговорень та, за потреби, висловлюватися щодо спільних дій для захисту прав українських НПО. 

Зображення: Джерело

 

Контакти

  • Український незалежний центр політичних досліджень
  • Гаряча лінія з реєстрації організацій громадянського суспільства
  • +38044 227 54 20; 063 234 74 40
  • https://www.facebook.com/citizen...
  • http://www.ucipr.org.ua/
Чи вважаєте цей матеріал корисним? + Так 7  - Нi  

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi

Мої активи

Нові можливості з ГУРТом!



 

Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.