bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Встигніть у новий Реєстр НПО: інформація для швидких дій з урахуванням деталей (ЧАСТИНА 3)
15.11.2016

Якщо Ви вже знаєте про нові вимоги Податкового кодексу та підстави виключення з Реєстру неприбутковості, саме час дізнатися і про те, що може полегшити процес включення вашої організації до нового Реєстру. Про позитивні результати активних дій організацій громадянського суспільства ГУРТу розповіла Олеся Долуда, адвокасі-менеджер з питань оподаткування неприбуткових організацій Проекту USAID «Громадяни в дії» Українського незалежного центру політичних досліджень

Кроки назустріч: позитивні зрушення

Новий Реєстр НПО є доступним онлайн на офіційному сайті Державної фіскальної служби України (на головній сторінці вкладення «Інформація з реєстрів» або через «Електронний кабінет платника (оновлена версія)».

Якщо Ви не знайшли себе на сайті, це не означає, що Вас позбавили ознаки неприбутковості. Реєстр не відображає організації, включені до старого Реєстру НПО, а лише організації, включені до нового Реєстру, з присвоєнням нової ознаки неприбутковості. На нашу думку, такий онлайн доступ сприятиме налагодженню співпраці у громадському секторі та розвитку благодійництва на основі відкритої інформації щодо включення організації до Реєстру та ознаки неприбутковості.

Також для організацій, що отримали електронний цифровий підпис, зручною є можливість подання заяви №1-РН онлайн через електронний кабінет (без необхідності спеціального відвідування податкової або надсилання поштою). У перспективі, після налагодження можливості передачі відповідних даних між держреєстратором та податковою, можливим буде також подання заяви через «єдине вікно» – безпосередньо держреєстратору у процесі держреєстрації змін до статуту.

Новий Порядок ведення Реєстру НПО передбачає скорочення строків для розгляду документів та прийняття рішення (з 30 до 14 календарних днів). З 2016 року установчі документи, подані держреєстратору, мають бути відскановані ним та розміщені в ЄДР. У зв’язку з цим при поданні заяви №1-РН немає потреби надавати також копії статуту в паперовому вигляді.

Незважаючи на обмежені строки для реєстрації змін до установчих документів – до 1 січня 2017 року, – на сьогодні поки небагато організацій із числа неприбуткових подали документи і були включені до нового Реєстру.

Проект USAID «Громадяни в дії» УНЦПД вніс пропозицію до законопроекту з податкової реформи про можливість продовження строків до 1 липня 2017 року. Пропозиція була схвально оцінена Державною фіскальною службою України і Міністерством фінансів України, погоджена на засіданні Уряду 26 жовтня 2016 року та включена до зареєстрованого законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо покращення інвестиційного клімату в Україні)» (№5368 від 07.11.2016 року). Проте гарантії, що правка буде прийнята в остаточній редакції законопроекту в ході законодавчої процедури його розгляду, дати не можна. Важливим у цьому питанні є активність позиції організацій громадянського суспільства стосовно необхідності продовження граничного строку.

У будь-якому разі законопроекти щодо змін до Податкового кодексу зазвичай приймаються наприкінці грудня. Отже, не радимо зволікати з внесенням необхідних змін до завершення року. Проте, сподіваємося, що ті організації, які намагатимуться зареєструвати зміни, але з певних причин не встигнуть до визначеного строку, все ж не будуть виключені з Реєстру 1 січня 2017 року, а матимуть час для закінчення реєстраційного процесу.

Варто зазначити також про нещодавнє довгоочікуване скасування плати за держреєстрацію змін до установчих документів (у зв’язку із приведенням у відповідність до Податкового кодексу, Закону «Про громадські об’єднання» тощо). Зокрема, згідно з положеннями Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності» від 6 жовтня 2016 року №1666 за держреєстрацію змін до установчих документів, пов’язаних із приведенням у відповідність до законодавства (у строк, визначений таким законодавством), адміністративний збір не справляється. Дані положення набули чинності 2 листопада 2016 року.

Серед позитивних зрушень можна також назвати і зменшення плати за держреєстрацію інших змін до відомостей про громадське об’єднання чи благодійну організацію (не пов’язаних із приведення у відповідність статутів). Вартість внесення таких змін скоротилася втричі – з 30% до 10% від мінімальної зарплати на 1 січня відповідного року, тобто з 410 грн до 140 грн у 2016 році.

Що вважається розподілом доходів: гарячі дискусії у суспільстві

Є випадки, коли органи фіскальної служби розглядають як форму розподілу доходів / прибутків (із необхідністю оподаткування і виключенням організації з Реєстру) будь-які видатки на користь осіб, які є засновниками, членами організації, її працівниками тощо, у т.ч. направлені на статутну діяльність або навіть на відрядження (тобто, крім з/п та ЄСВ працівників). Хоча логічно зрозуміло, що витрати на статутні напрямки діяльності та утримання організації не є розподілом доходів (прибутків). Адже це різні економічні категорії.

Якщо ви натрапили на індивідуальну податкову консультацію з цього приводу, надану органом Державної фіскальної служби іншій НПО, то висновок такої консультації не означає автоматичне його застосування і щодо вашої організації, навіть якщо ситуація видається вам подібною (до прикладу, взяти Лист ДФС від 03.10.2016 № 21415/6/99-99-15-02-02-15, який зчинив «переполох» серед НПО своїм висновком, наданим конкретній організації). За статтею 52 Податкового кодексу податкова консультація (крім узагальнюючих) має індивідуальний характер і може використовуватися винятково організацією, якій надано таку консультацію.

Проте з метою уникнення подальших неоднозначних і неправомірних трактувань відповідні уточнення до підпункту 133.4.1 статті 133 Податкового кодексу були погоджені у ході робочої зустрічі з представниками Міністерства фінансів України, Державної фіскальної служби України та Комітету з питань податкової та митної політики. Ініціатива належить Проекту USAID «Громадяни в дії» УНЦПД, Федерації профспілок України, Українському союзу промисловців та підприємців, Інституту релігійних свобод та іншим активним організаціям громадянського суспільства. Сторони виробили спільну позицію: якщо видатки здійснюються на утримання організації чи на статутні цілі, мету, завдання, вони не вважаються розподілом доходів.

Відповідна норма була включена до попереднього тексту вже згаданого законопроекту з податкової реформи, але згодом була перенесена, за ініціативою Інституту релігійних свобод, до тексту законопроекту «про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо уточнення окремих положень про оподаткування неприбуткових організацій)» (№5050 від 30.08.2016 року), який був у результаті прийнятий Верховною Радою України раніше (6 жовтня 2016 року). Цей законопроект переважно стосується релігійних організацій, але правка відноситься до всіх неприбуткових організацій. Громадськість очікує на підписання Президентом України вказаного законопроекту найближчим часом.

Варто зауважити, що навіть до прийняття відповідного уточнення до норми Податкового кодексу, позиція з цього приводу є погодженою – видатки на статутні цілі організації, за наявності їх належного документального підтвердження, не мають розглядатися розподілом.

Спецпроект «Встигни у новий Реєстр НПО» ініційований Ресурсним центром ГУРТ за підтримки проекту USAID «Громадяни в дії». Ми закликаємо представників українських НПО пропонувати блогозаписи, історії успіху чи «репресій», що розповідають про Ваш шлях потрапляння до нового Реєстру, активно коментувати матеріали спецпроекту, долучатися до обговорень та, за потреби, висловлюватися щодо спільних дій для захисту прав українських НПО. 

Зображення: джерело

 

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.